Klimathotet

White Monday utmanar Black Fridays shoppingfrossa

För andra året i rad är det på måndag den 19 november dags för White Monday, en motreaktion på Black Friday. Det är fyra dagar före Black Friday-kampanjen som än en gång väntas slå försäljningsrekord, skriver tidningen Resumé.

Men många svenskar gillar inte den stora shoppingdagen och som en motpol startade Henning Gillberg på Repamera initiativet White Monday för att visa på alternativ till nykonsumtion och få människor att ändra sitt beteende.

– I stället för att använda en pekpinne och säga "köp inte något" handlar White Monday om att skapa en alternativ konsumtionsmönster där man reparerar det man äger, köpa second hand eller hyra i stället. Allt handlar om att minska onödig konsumtion genom cirkulär ekonomi, säger han.

Sedan förra året har White Monday växt från 30 till över 120 företag. Bland andra har Tradera, Blocket WWF, Naturskyddsföreningen och Myrorna anslutit sig.

– Vårt mål är att få med storföretag som H&M och IKEA på tåget, att de ska skrota Black Friday och på sikt gå över till cirkulära kedjor, säger Henning Gillberg.

Toppnyheter

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer