Björn Larsson Rosvall/TT / TT NYHETSBYRÅN
Satsningen på elcyklar

Växande fuskhärva med regeringens elcykelpremie

Regeringens elcykelpremie har på kort tid blivit mycket populär. Men nu avslöjas bedrägerier kring utbetalningarna. ”Liknar närmast en härva”, säger Tomas Hallqvist på Naturvårdsverket till fPlus. Samtidigt framkommer brister i Naturvårdsverkets återbetalningshantering.

Den premie för köp av elcyklar som regeringen införde i februari fick snabbt gensvar. Den 27 augusti hade närmare 77 000 ansökningar kommit in och hittills har bidrag för 287 miljoner kronor beviljats. Premien ger 25 procent tillbaka vid köp av en elcykel upp till 40 000 kronor och utbetalas av Naturvårdsverket.

Men nu uppdagas bedrägerier med premien. I vissa fall handlar det om förfalskade kvitton och i andra fall handlar det om att premien har utnyttjats för cyklar som sedan återlämnas till handlaren. Samtidigt framkommer brister i Naturvårdsverkets hantering vid återbetalning av premien där cykeln inte utnyttjas.

– När vi började nysta i detta upptäckte vi något som närmast kan beskrivas som en härva, säger Tomas Hallqvist, enhetschef vid Naturvårdsverket.

Bedrägerierna har bland annat bestått i att personer har köpt cyklar för över 40 000 kronor, och sedan lämnat in kvittot till Naturvårdsverket. När de sedan har fått sin premie på 10 000 kronor har de lämnat tillbaka cykeln på öppet köp – men inte återbetalat sin premie.

– Fallen började uppdagas när cykelhandlare hörde av sig och hade uppretade kunder som inte fick ut sin premie. Ramnumret blir spärrat när premien för cykeln redan är utnyttjad. Handlaren sitter med en returnerad cykel som det inte går att söka bidrag på, säger Tomas Hallqvist.

Han påpekar att det är en brottslig handling att inte betala tillbaka premien när man lämnar tillbaka cykeln. Men samtidigt finns det ännu inga rutiner på Naturvårdsverket som tillåter privatpersoner att återbetala sin premie om de återlämnar cykeln till handlaren.

– Vi har cirka tvåhundra upptäckta fall som rör detta. Vissa har hört av sig och velat betala tillbaka sina premier när de lämnat tillbaka cykeln. Men i många fall tycks man ha behållit premien. Dessvärre har vi ännu inte något system för att hantera återbetalningarna, men vi jobbar med det, säger Tomas Hallqvist.

Men det är inte det enda sättet som premiebedrägerierna har bestått i. I många fall handlar det om rena kvittoförfalskningar. Handlaren kan bekräfta att kvittot finns, men på en helt annan vara än själva elcykeln.

– I ett fall hade någon köpt en tandkrämstub på Clas Olsson och sedan förvanskat kvittot så att det såg ut som ett cykelköp för över 40 000 kronor. Vi har noterat många liknande fall, säger Tomas Hallqvist.

I en tredje typ av premiebedrägeri, som flera medier tidigare rapporterat om, verkar det röra sig om organiserad brottslighet.

– Vi har noterat 94 enskilda personer som till synes hänger ihop i en särskild typ av bedrägeri. De är kopplade till tre företag som av allt att döma inte alls säljer cyklar. Man har skapat kvitton där man påstås ha köpt elcyklar och sökt bidrag utifrån uppdiktade underlag med påhittade ramnummer, säger Tomas Hallqvist.

Varför upptäcker ni inte uppdiktade ramnummer?

– Det inte finns något enhetligt nationellt register för ramnummer på cyklar, som det finns för till exempel bilar. Varje tillverkare har sitt eget ramnummersystem. Det är därför svårt att identifiera varje cykel, säger Tomas Hallqvist.

Anser du att ni brister i era system för utbetalningar?

– Det finns inga perfekta system och alla bidragssystem löper risken att utnyttjas. Vi har försökt att eliminera dessa risker i våra ansökningsrutiner och vi gör stickprover. Det var genom våra stickprover som detta började uppdagas. En manuell handläggning av samtliga 77 000 ärenden skulle förmodligen vara mer säkert, men skulle det kosta enormt mycket.

Vad anser du om premien?

– Det är inte min sak att svara på, men jag ser fram emot att det görs en effektanalys. Om det visar sig att människor har ställt bilen i den omfattning som man har tänkt sig så har det ju positiv miljöpåverkan.

På sportvaruhuskedjan Stadium, som har elcyklar i sitt sortiment, är man väl medvetna om problemet.

– Vi vet om problemet och att andra återförsäljare råkat ut för detta men upplever inte själva att vi har utsatts. Vi följer givetvis utvecklingen i frågan generellt och försäljningen av elcyklar hos oss specifikt, säger Stadiums pr-chef Angelica Larsson.

Fakta: Elcykelpremien

  • Regeringen har avsatt 350 miljoner kronor per år i tre år för utbetalning av elcykelpremien.
  • Premien innebär att privatpersoner får tillbaka 25 procent av kostnaden av en elcykel på max 10 000 kronor.
  • Premien betalas ut av Naturvårdsverket direkt till privatpersonen efter att denna har lämnat in sin sitt kvitto med ramnummer och övriga uppgifter.
  • Premien infördes i februari 2018 och hittills har Naturvårdsverket beviljat 69 046 bidrag till en summa av 287 miljoner kronor. Därutöver ska ytterligare 20 miljoner betalas ut för blankettinlämningar som ännu inte är handlagda.
  • Den 30 augusti fanns det kvar 72 miljoner kronor i potten för året.
  • Antalet ansökningar har varit runt 3 000 och uppåt per vecka sedan vecka 20.

Toppnyheter

Fredag den 17 juli blir intensiv: Då rapporterar Volvo, Telia, Saab och Ericsson – bland många andra.  TT
Den svenska ekonomin

Stort vinsttapp väntas: ”Aldrig sett liknande fall”

De svenska börsbolagen väntas rapportera ett 59-procentigt vinsttapp i det andra kvartalet jämfört med samma period i fjol. Det visar en sammanställning av analytikerprognoser som Infront gjort inför stundande rapportsäsong, skriver TT.

Det kan jämföras med finanskrisen då vinstfallet var 33 procent i fjärde kvartalet 2008 och 39 procent i det första kvartalet 2009.

Peter Malmqvist, oberoende aktieanalytiker, säger till nyhetsbyrån att kommande rapportflod blir ett av de sämre kvartalen han upplevt:

– Jämför man med finanskrisen så gick det sex kvartal innan det bottnade och det här är en typ av fall jag aldrig sett tidigare med en otroligt kraftig resultatnedgång.

1 tim
Magdalena Andersson (S).  Jessica Gow/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

”Krisen har satt blixtbelysning på svagheterna i samhället”

Finansminister Magdalena Andersson (S) vill beskatta bankerna hårdare och höja skatten på kapital för att återuppbygga samhället efter coronakrisen. Det säger hon i en stor intervju med DI där hon bland annat berättar om tiden under den mest intensiva coronakrisen.

Enligt Andersson har krisen ”satt blixtbelysning” på samhällets svaga punkter och säger att hon hör många människor som vill att samhället och välfärden förstärks.

– En hög kvalitet på äldreomsorg, förskola, skola och sjukvård för alla, oavsett inkomst, där ligger den stora omfördelningen i samhället, säger hon till tidningen.

Igår 07:42
Mat delas ut till fattiga i Sydsudan. Kate Holt / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Ledare: ”Globalisering är viktigare än biståndsnivån”

De svenska ledarsidorna domineras fortsatt av coronapandemin och dess effekter på samhället.

DN skriver i en osignerad ledare att Sverige så snart som möjligt måste ta tag i många av de problem som följer i krisens spår. Alternativet är ett gigantiskt skuldberg orsakat av till exempel högre skolfrånvaro, inställda operationer och en ökad frekvens av sociala problem, hävdar tidningen.

Sydsvenskans ledarsida skriver att globalisering har varit långt mycket viktigare än bistånd för fattiga länders framsteg. Detta apropå nyheten om att det svenska biståndet till följd av coronakrisen väntas krympa nästa år. Tidningen skriver att det är viktigt att verka för fortsatt öppenhet och handel – ”nu när trenden går mot stängda gränser och nationalism”.

Expressens Anna Dahlberg tar upp Operation Rimfrost och uppmanar inrikesminister Mikael Damberg att erkänna att projektet varit ett misslyckande. Dahlberg skriver att det generellt inom svensk polis ”är för många projekt – Operation X och Operation Y – som dras i gång med trumvirvel och sedan läggs ned i tysthet”.

17 maj
Läs mer om Den svenska ekonomin

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer