Henrik Montgomery/TT / TT NYHETSBYRÅN
Det nya bonus malus-systemet

Uppgifter: Nya skattesmällen för bilägare nära lösning

Frågan om den nya metoden att mäta bränsleförbrukning för fordon, WLTP, har hamnat på högsta politiska nivå efter kritiken mot att det leder till en skattesmäll för fordonsägare. Centerpartiet bekräftar för fPlus att det är en sak för budgetförhandlingarna.

WLTP-systemet är tänkt att ge mer realistiska siffror över förbrukning och de faktiska co2-utsläppen än den gamla cykeln, NEDC. Systemet har blivit en het potatis eftersom personbilar och lätta lastbilar som inhandlas efter årsskiftet kan komma att få kraftigt förhöjd så kallad malus, det vill säga förhöjd skatt de tre första åren, än om de hade inhandlats före årsskiftet.

Problemet är alltså att WLTP frontalkrockar med bonus-malus-systemet som infördes förra sommaren. Orsaken är att bonus-malus är konstruerat efter principen att fordon med låga utsläpp belönas, bonus, medan fordon med höga utsläpp bestraffas, malus.

I många fall handlar det om mer än en fördubbling av malusen efter årsskiftet. Dessutom riskerar många laddhybrider som idag omfattas av bonus inte att göra det från 1 januari 2020 (läs mer i faktaruta).

Politisk strid

Frågan har hamnat på högsta politiska nivå. Det finns en insikt om att man måste justera skattenivåerna för att hindra att skatten skenar i regeringen, men partierna är inte eniga. Socialdemokraterna och Miljöpartiet ska stå mot varandra, erfar fPlus, vilket också motorjournalisten Håkan Mattsson har bekräftat tidigare (se artikel nedan).

Samtidigt sprids uppgifter från en sajt, BytBil, som är kopplad till Blocket, om att en uppgörelse ligger nära i tiden. Sajten talar om att höjningen ska dämpas. De skriver vidare att de exakta detaljerna i överenskommelsen troligen kommer att bli officiella under nästa vecka och att det blir en höjning, men mycket mindre än vad som tidigare har uppgetts.

Centerpartiet, ett av partierna som står bakom Januariavtalet, sitter nu i hårda förhandlingar med bland andra de två regeringspartierna S och MP. Rickard Nordin som är klimatpolitisk talesman för Centerpartiet vill inte kommentera vad som kommer att göras för att mildra skattesmällen för fordonsägare.

– Det jag kan säga är att det är en sak för budgetförhandlingarna och att vi inte kan kommentera det förrän förhandlingarna är klara.

Vad vill C i frågan?

– Det blir svårt att förhandla om vi berättar vår förhandlingsposition.

Enligt experter som fPlus har talat med är just det faktum att det är en del av budgetförhandlingarna ett tecken på att det handlar om justeringar i Malus-delen, det vill säga någon form av justering av skattenivåerna.

”Vi vet att man jobbar för högtryck”

Bil Sweden följer utvecklingen, men vet inte i dagsläget hur regeringen kommer att agera.

– Vi vet att man jobbar för högtryck, men vi vet inte hur det kommer att bli, säger Anders Norén, Teknisk chef på Bil Sweden.

Istället för att justera skatterna vid årsskiftet förordar Bil Sweden att man skjuter upp införandet av WLTP. 

– Bil Sweden vill att bonus och malus justeras fullt ut för ökningen av koldioxidvärdena i och med den nya körcykeln WLTP. Bilarnas miljöbelastning är ju precis densamma den 31 december som den 1 januari. Det klokaste är att man skjuter upp WLTP ett år och istället använder de framräknade NEDC-värdena som finns parallellt, säger Anders Norén.

– Det är viktigt att ökningen av antalet nya klimatbonusbilar och bilar med lägre koldioxidutsläpp fortsätter och inte bromsas upp, vilket blir fallet om WLTP införs utan justeringar.

Anders Norén anser att en fördel med att skjuta upp införandet av ett WLTP-baserat bonus-malus-system är att det undviker ryckigheten i systemet. Dessutom menar han att är det klokt att samordna förändringen med andra förslag till förändringar av bonus-malus-systemet som är aviserade i 73-punktsprogrammet i Januariöverenskommelsen och troligen kommer att träda i kraft den 1 januari 2021.

– Att förändra systemet två gånger på kort tid är inte bra för vare sig branschen eller kunden som behöver tydlighet och framförhållning. Vi har haft nog av ryckighet på detta område. För det andra får vi mer erfarenhet om hur mycket högre Co2-värdena blir med WLTP. Speciellt för lätta lastbilar där WLTP blir obligatoriskt först den 1 september 2019 är det viktigt.

Så funkar det

  • Den nya mät- och körcykeln WLTP som införs den 1 september 2019 för lätta lastbilar och redan införts 1 september förra året för personbilar, ska ge mer realistiska siffror över förbrukning och de faktiska co2-utsläppen än den gamla cykeln, NEDC.
  • I regelverket för bonus-malus som infördes förra sommaren kommer en övergång till WLTP-baserad beskattning att ske utan hänsyn till de högre koldioxidvärdena om inte någonting görs nu. Det är det som det nu förhandlas om.
  • Eftersom WLTP leder till ca 20-25% högre utsläpp kommer i princip alla nyregistrerade personbilar och lätta lastbilar att beskattas mycket hårdare efter den 1 januari.

Toppnyheter

Magnus Hjalmarson Neideman / SvD / TT / TT NYHETSBYRÅN
Den akuta elkrisen

Tusentals jobb i södra Sverige hotas på grund av elbristen

Tillväxtverket bedömer i en framtidsprognos för Skåne antalet sysselsatta minskar med mellan 6 000 till 19 000 till år 2040 på grund av att elbehovet inte möts, beroende på låg- eller högriskscenario.

Det skriver Sydsvenska Handelskammaren som analyserat rapporten.

– Prognoserna bekräftar det vi påtalat länge. Den bristande elförsörjningen är oerhört allvarlig, både gällande nyetableringar och för det befintliga näringslivets tillväxt. Vi vill betona vikten av en ordentlig upprustning och expandering av elnäten, men också belysa vikten av regional elproduktion. Det är centralt för vår förmåga att generera välstånd, säger Sara Åhlén Björk, chefekonom Sydsvenska Handelskammaren, i ett pressmeddelande.

Igår 18:04
Fredrik Sandberg/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Ygeman får kritik för elbristen

Energiminister Anders Ygeman får kraftig kritik för sin plan att trygga elförsörjningen till företagen, uppger Ekot.

fPlus berättade i en mycket uppmärksammad och spridd artikel i fredags om att den svenska elkrisen är värre än någonsin och att företagen larmar om att det kommer att bli mycket värre. Till Ekot säger Lina Håkansdotter, avdelningschef Hållbarhet och infrastruktur på Svenskt Näringsliv, att elbristen utgör ett allvarligt hot mot sysselsättning och klimatomställning.

Anders Ygeman svarar att det gjorts en tillfällig kapacitetslösning i södra Sverige för att säkra energiförsörjningen till att uppdateringen av stamnätet är klart 2025. Men Lina Håkansdotter varnar för följderna av de tillfälliga lösningarna.

– Det är en kortsiktig lösning. Det blir dyrare och tar längre tid än vad som egentligen skulle varit fallet om man hade gjort rätt från början, säger Lina Håkansdotter, till Ekot.

7 jul
Läs mer om Den akuta elkrisen
Illustrationsbild: Boris Johnson och Rishi Sunak på restaurang i London.  Heathcliff O'Malley / TT NYHETSBYRÅN
Coronavirusets spridning – globalt

Brittiska staten ska betala halva krognotan

Storbritanniens regering har presenterat ett stimulanspaket som omfattar motsvarande 346 miljarder kronor, som bland annat ska investeras i sänkt moms för besöksnäring och turism. Det rapporterar The Guardian.

– Jag vill att alla ska veta att jag aldrig kommer att acceptera arbetslöshet som ett oundvikligt faktum, sa finansminister Rishi Sunak i parlamentet när han presenterade stödpaketet enligt TT.

Ingår gör även ett stöd riktat direkt till restauranger. På måndagar, tisdagar och onsdagar i augusti betalar staten halva matnotan, dock mest 115 kronor per person.

Igår 20:26
President Donald Trump. Alex Brandon / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Trump pressar delstaterna: ”I Sverige är skolor öppna”

USA:s president Donald Trump säger att han tänker pressa landets delstater att öppna skolorna i höst. På Twitter pekar han på Sverige och hotar med att strypa finansieringen om de inte öppnar:

"I Tyskland, Danmark, Norge, Sverige och många andra länder är skolorna öppna utan problem. Demokraterna tror att det skulle vara politiskt dåligt för dem om amerikanska skolor öppnar före valet i november, men det är viktigt för barnen och familjerna”, skriver han.

Han vill heller inte se att utländska studenter stannar i landet om de ska få onlineundervisning på universiteten i höst vilket har fått prestigeskolorna Harvard och Massachusetts Institute of Technology att stämma regeringen.

Igår 17:17
Människor i San Antonio i Texas.  Eric Gay / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Över tre miljoner bekräftat coronasmittade i USA

USA passerade tre miljoner bekräftade smittfall i covid-19 i dag, rapporterar flera amerikanska medier. Enligt Johns Hopkins universitetets beräkningar ligger Brasilien tvåa med nästan 1,7 miljoner fall.

USA har också flest antal dödsfall relaterade till coronaviruset. Över 131 000 människor har dött i landet. Brasilien har 66 700 dödsfall till följd av viruset.

– Nu har vi testat fler än 39 miljoner amerikaner, sa USA:s vice president Mike Pence enligt AFP.

Igår 19:19
Läs mer om Coronavirusets spridning – globalt

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer
Asylsökande anländer till Malmö 2015. Drago Prvulovic/TT / TT NYHETSBYRÅN
Migrationspolitiken i Sverige

C-studenter: Utred hur många Sverige kan ta emot

Den migrationspolitiska kommittén började sitt arbete i fel ände, skriver Centerstudenter på SvD:s debattsida. Flera partier gick in i samtalen med kravet att svenskt mottagande ska ligga i nivå med andra nordiska länders. Men bättre vore att först utreda hur många nyanlända Sverige klarar av att ta emot, snarare än att jämför med granländerna, skriver debattörerna.

”Baserat på detta kan politiker sedan se över hur man kan justera faktorer som gör det mindre attraktivt att söka sig till Sverige som flykting om man inte har skyddsskäl”, fortsätter de.

Igår 20:24
Morgan Johansson (S). Johan Nilsson/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Johanssons svar om SVT-intervjun: ”Inget konstigt”

Justitieminister Morgan Johansson (S) skriver på Twitter att han inte ville debattera migrationskommitténs arbete i SVT eftersom han inte sitter i kommittén. Det skriver han på Twitter.

”Det här är inget konstigt, så har det alltid varit och det vet Moderaterna. Men när en fråga är så infekterad som denna, så är det lätt att vi får sidodiskussioner och stickspår - ’debatten om debatten’”, skriver han.

Johansson har fått kritik för att han inte ville ställa upp på en debatt mot Moderaternas migrationspolitiska talesperson Maria Malmer Stenergard när de gästade SVT:s Morgonstudion i går morse.

Igår 13:08
Tomas Tobé, Moderaterna. Fredrik Persson/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Tobé: Migrationspolitiken i EU måste skärpas nu

Eftersom Socialdemokraterna ”kastat in handduken” när det gäller att skärpa den svenska migrationspolitiken, står hoppet till EU:s kommande migrationspakt. Det skriver Moderaternas EU-parlamentariker Tomas Tobé på Aftonbladets debattsida, med anledning av att de migrationspolitiska samtalen mellan M och S brutit samman.

Tobé skriver att M kommer att driva på för att asyl ska prövas vid EU:s yttre gräns, förstärkta gränskontroller och mer pengar till kustbevakning och Europol. Han skriver att ett stort ansvar vilar på den svenska EU-kommissionären Ylva Johansson (S), som är ansvarig för att ta fram en invandringspolitik som EU kan enas om.

”Det är hög tid att Ylva Johansson inser att en stramare politik behövs omgående”, skriver Tobé.

Igår 14:20
Läs mer om Migrationspolitiken i Sverige
Många seglar och vandrar i sommar. TT
Den svenska besöksnäringen

Ovana seglare och vandrare när vi semestrar hemma

Fler än vanligt semestrar hemma i Sverige i år på grund av coronakrisen, vilket bland annat sjöpolisen och sjöräddningssällskapet märker av, skriver DN. Anna Bertrandsson vid sjöräddningen säger att hon aldrig haft såhär mycket att göra så tidigt på säsongen.

– I en del fall kan det säkert handla om människor som inte är så vana vid att vara till sjöss, säger hon.

Även fjällvärlden har märkt av ett ökat antal ovana turister i sommar, rapporterar SVT Norrbotten.

– Det kan bli problem om man inte är tillräckligt påläst, utrustad och vet vad man ger sig in på, säger Birgitta Nilsson på Jokkmokks infocenter.

Igår 18:01
Illustrationsbild.  FREDRIK SANDBERG / TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Åbokryssningar slutar säljas till svenska resenärer

Viking Line slutar att sälja kryssningsresor mellan Åbo och Stockholm till svenska resenärer, rapporterar DN. Beslutet gäller tills vidare och har tagits med hänvisning till smittrisken för covid-19.

Syftet är inte att diskriminera svenskar, utan man vill styra kunder från olika länder till olika kryssningar. Nu när Finland håller på att återhämta sig från viruset har myndigheterna rekommenderat att begränsa antalet svenskar på rutten, som brukar ha många finländare ombord, säger rederiets informatör Johanna Boijer-Svahnström.

– Vi hoppas att coronaläget i Sverige snabbt stabiliserar sig, så att vi kan återgå till normal verksamhet, säger hon.

Igår 07:25
Läs mer om Den svenska besöksnäringen