Flygbranschen och miljön

Undersökning: Svenskarna sågar regeringens flygpolitik

Regeringens flygpolitik får underkänt i en ny undersökning – både när det gäller tillgängligheten och miljön. ”Dagens svenska flygpolitik består till stor del av flygskatten som borde avskaffas”, säger Carl Bergkvist vid Stockholms Handelskammare till fPlus.

För lite.

För långsamt.

Så kan man sammanfatta svenskarnas kritik mot flygpolitiken. I en färsk undersökning från Novus som tagits fram på uppdrag Stockholms Handelskammare framgår att en klar majoritet av de tillfrågade är missnöjda med den sittande regeringens och samarbetspartiernas flygpolitik.

– Ett problem är att Arlanda förlorar direktlinjer vilket försämrar den internationella tillgängligheten och gör Sverige allt mer isolerat. Vi är en liten exportberoende ekonomi i norra Europas utkanter som till stor del är beroende av flyget. Konsekvenserna av en dålig flygpolitik är att vår konkurrenskraft sjunker, säger Carl Bergkvist, näringspolitisk expert med ansvar för infrastruktur, vid Stockholms handelskammare.

”Vår tids ödesfråga”

Det är inte enbart det sjunkande utbudet på flygavgångar som oroar svenskarna. Av undersökningen framgår också att svenskarna anser att regeringen och samarbetspartierna inom Januariavtalet gör för lite för att minska flygets utsläpp.

– Klimatkrisen är vår tids stora ödesfråga. Vi måste inse att flyget har en betydande klimatpåverkan och måste därför ges möjligheter att ställa om. För det krävs en god flygpolitik där Sverige kan gå före övriga världen och visa hur man gör, säger Carl Bergkvist.

Stockholms Handelskammare efterlyser konkreta åtgärder för hur flygets utsläpp ska hanteras. När regeringen i förra veckan presenterade förteckningen över vårens förslag saknades propositionen om biodrivmedel för flyget.

– Det gör mig mycket orolig. Propositionen har utlovats till våren. Vi får bara motstridiga svar från politiskt håll. Tyvärr verkar det som att de sittande partierna har problem att få fram en proposition om förnybart flygbränsle, säger Carl Bergkvist.

Inget händer politiskt

Regeringens utredare Maria Wetterstrand, tidigare språkrör för Miljöpartiet, har föreslagit att flygbolagen till en början ska blanda in minst 1 procent biodrivmedel i flygbränslet. Därefter ska procentandelen utökas successivt så att det år 2030 ska finnas minst en tredjedel biodrivmedel i flygplanens bränsletankar. Men inget händer.

– Jag väntar på att det ska komma politiska beslut. Jag tror det är svårt att få investerare att våga investera stora pengar i att producera biodrivmedel för flyget om man inte vet att det finns en efterfrågan. Och det är det som de politiska styrmedlen ska göra, säger Maria Wetterstrand till SVT.

Stockholms Handelskammare delar den synen. Enligt Carl Bergkvist är det ett effektivt styrmedel att via lagstiftning skapa efterfrågan på förnybart flygbränsle.

– Idag är priset för högt för att efterfrågan ska uppstå. När bränslet börjar efterfrågas tack vare lagstiftning så kommer produktionen sannolikt att tillta. Det leder till att priset går ner, vilket gör att fler kan upphandla bränslet och på så sätt skapas en positiv spiral, säger han.

Slutrapporten om Arlanda dröjer

Ett annat exempel på att flygindustrin hamnat i det politiska bakvattnet är Arlandafrågan som regeringen förhalat länge, menar Stockholms Handelskammare. Arlandarådet skulle ha släppt sin slutrapport över hur flygplatsen ska utvecklas i framtiden redan för ett år sedan. Men den har fortfarande inte kommit.

– Vi har inte råd att fortsätta med vår slapphänta flygpolitik. Dagens svenska flygpolitik består till stor del av flygskatten som är en generell biljettskatt som slår mot allt flygande och den borde därför avskaffas. Istället borde det vara självklart att införa ett system som premierar smartare motorer och förnybara bränslen. Det finns internationella konventioner som begränsar vissa styrmedel men regeringen har ändå stora möjligheter att vara kreativ, säger Carl Bergkvist till fPlus.

Toppnyheter

Demonstration för Gui Minhai/hans dotter Angela Gui. TT
Fallet Gui Minhai

Domen mot Gui stor nyhet i världen – men inte i Kina

Fängelsedomen mot Gui Minhai uppmärksammas i medier över hela världen men i Kina är det tyst, skriver DN.

Tunga medier som BBC, CNN, New York Times och Bangkok Post skriver om domen och Financial Times uppmärksammar i ett långt reportage de allt mer spända relationerna mellan Sverige och Kina.

I statliga kinesiska medier som Nya Kina, Folkets Dagblad och Global Times nämns inte uppgifterna, varken i nyhetstext eller på ledarplats.

3 tim
Expressens kulturchef Karin Olsson vid en stödmanifestation för Gui Minhai.  Anders Wiklund/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Krönikor: Fallet ett öppet sår mellan Sverige och Kina

Domen mot den svensk-kinesiske bokförläggaren Gui Minhai kan ses som ett sätt att straffa Sverige för att ha försökt sätta sig upp mot Kina, menar Aftonbladets Wolgang Hansson.

”Fallet med Gui Minhai har successivt utvecklats till ett öppet sår i relationen mellan Sverige och Kina”, skriver han i en kolumn i tidningen.

Expressens kulturchef Karin Olsson kallar domen för ”skandalös” och menar att den i förlängningen är ett hot mot oss alla eftersom Kina försöker exportera sin syn på yttrandefrihet till Sverige.

”Det är något oerhört att Kina nu också har dömt en svensk man till tio års fängelse för att han skrivit och sålt böcker.”

32 min
Läs mer om Fallet Gui Minhai
Johan Forssell/Mikael Damberg TT
Ungdomskriminaliteten

Forssell (M): S saknar plan mot ungdomsrånen

För att komma till rätta med ungdomsrånen krävs det betydligt fler insatser än vad S har föreslagit, skriver M:s rättspolitiske talesperson Johan Forssell i en replik till inrikesminister Mikael Damberg (S) på Aftonbladet debatt.

Foressell pekar på Moderaternas förslag på området, däribland slopade ungdomsrabatter och fler omhändertagen, och menar att Socialdemokraterna saknar den konkreta politik som behövs.

”Regeringens mellanmjölkspolitik är djupt skadlig för Sverige. Oförmågan att hantera kriminalitet och otrygghet ser allt mer ut att bli regeringen Löfvens politiska arv”, avslutar Forssell.

6 min
Bild ur polisens förundersökning från ett uppmärksammat ungdomsrån i södra Stockholm Polisen
undefined

Forskare: Ungdomsrån kan räknas som hatbrott

Ungdomsrån där offren blivit kallade saker som ”jävla svenne” skulle kunna räknas som hatbrott – trots att den attackerade inte tillhör en minoritetsgrupp. Det säger Görel Granström, som forskar om hatbrott på Umeå universitet, i P1-morgon.

– De grunder som skyddas är till exempel hudfärg och nationellt och etniskt ursprung. Och det står inget i lagen om att det bara skulle vara en annan etnicitet än den svenska som skyddas.

Mathias Larsson, kammaråklagare i Skåne och specialiserad på hatbrott, kommer dock inte på något fall där hatbrott mot en majoritetsgrupp har lett till åtal och fällande dom.

– Det kan vara svårt att bevisa att ett brott har haft ett uttalat hatmotiv, även när det gäller brott mot minoritetsgrupper.

5 tim
Illustrationsbild/Jan Emanuel TT
undefined

Jan Emanuel: Daltandet har gett oss ungdomsrånen

Statsminister Stefan Löfven var fel ute när han skyllde ungdomsrånen på skattesänkningar, skriver Jan Emanuel Johansson, entreprenör och tidigare riksdagsledamot för S.

Han menar att brottsligheten snarare beror på att unga kriminella inte får några kännbara straff för sina handlingar.

”Det som hänt är ett samhälle som slutat säga ifrån. Där konsekvensen av att under timmar misshandla, förnedra och råna en person blir ungdomsvård”, skriver Johansson.

Idag 06:16
Läs mer om Ungdomskriminaliteten

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer
Dagens börs

Återhämtningen kom av sig – börsen vänder neråt

Stockholmsbörsen håller sig fortsatt under nollstrecket, efter en positiv handelsstart och vad som såg ut som en återhämtning efter gårdagens jätteras.

Vid lunchtid stod indexen som följer:
• OMXS30: –0,7%
• OMXSPI: –0,9%
Nischbanken Collector faller 3,2 procent efter att villkoren för den tidigare aviserade nyemissionen meddelades under morgonen. Det är en viss återhämtning sedan öppningen, då aktien rasade nästan 6 procent.

En handfull av bolagen på OMXS30-listan håller sig ovanför nollstrecket, där Hexagon ligger i topp på plus 0,7 procent. I botten av listan hittas SSAB på minus 2,1 procent.

Flera svenska verkstadsjättar har återigen öppnat sina fabriker i Kina efter virusutbrottet, bland annat Sandvik, Atlas Copco och Epiroc.

Sandviks aktie backar 0,7 procent, precis Epiroc.

Flera ledande Asienbörser – framför allt Tokyo – rasade rejält i den inledande handeln under morgonen, tyngda av både virusoro och skarpa fall på Wall Street. Lagom till stängning hade den negativa trenden dock dämpats något och indexen fick en blandad avslutning.

5 tim
Issei Kato / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Börsras i Tokyo – men dämpat fall för Kina

Virusfrossan som sänkte Wall Street på måndagskvällen spred sig till ledande Asienbörser under tisdagens handel. Vid stängning hade börsfallen dämpats något och indexen låg då som följer:
• Nikkei: −3,3%
• Shanghai: −0,6%
• Shenzhen: +0,4%
• Hang Seng: +0,2%
• Kospi: +1,2%


I Japan var börsfallet brett och brant, när börsen åter öppnade efter gårdagens nationella helgdag. Indextunga H&M-konkurrenten, Uniqlos ägarbolag Fast Retailing, rasade över 3,5 procent. Nedgångarna kom efter att grannlandet Sydkorea sett en skarp ökning av antalet virussmittade, noterar CNBC. Sydkoreas Kospi-index stängde dock handelsdagen på plus.

Fujifilm gick mot strömmen på Tokyobörsen och steg över 4 procent, sedan mediauppgifter gjort gällande att den japanska regeringen överväger att använda ett läkemedel som utvecklats av en Fujifilm-enhet för att behandla coronavirusdrabbade.

Japans geografiska närhet och ekonomiska kopplingar till Kina förstärker oron över hur viruset kommer att påverka världens tredje största ekonomi, säger kapitalförvaltaren Chibagins chefsförvaltare Yoshishiro Okumura till AFP.

Även Fastlandskinas börser visade upp relativt skarpa nedgångar i tisdagens inledande handel, men dipparna dämpades och lagom till stängning hade Shenzhen vänt upp över nollstrecket.

Idag 04:42
Läs mer om Dagens börs