Företagarcoachen - Sofia Hagelin

Tio tips för julens kommunikation - och det är dags att börja nu

Snart är julen här – en fantastisk tid för oss marknadsförare! Nu har du verkligen chansen att visa att du är så mycket mer än bara ett företag. Passa på och bjud på dig själv – våga vara mer personlig, dela med dig och skapa en fin stämning kring ditt varumärke nu till jul. Här är mina tio bästa tips.

  1. Tänk efter vad dina kunder har för problem just nu – att köpa de sista klapparna till nära och kära. Använd Facebooks målgruppssegmentering och skapa relevanta julklappstips för dina viktigaste målgrupper. Du hjälper dina fans att lösa klappkrisen, de kommer bli glada!
  2. Skapa julstämning i all din kommunikation. Välj fina juliga bilder som rimmar med ditt varumärke. Det behöver inte vara så avancerat. Det kanske räcker med att lägga till lite snöflingor på dina bilder, eller en enkel grafisk julstjärna. Bli inspirerad på Pinterest. Eller bildgoogla “Christmas graphics”.
  3. Gör en kampanj för välgörenhet. Vi svenskar ger alltmer till välgörenhet och julen är tiden då den peakar. Kör en kampanj och skänk en slant till bättre behövande. T ex en viss procent av varje försäljning går till en specifik välgörenhetsorganisation. Eller för varje produkt som säljs skänker ditt företag 100 kr till välgörenhet. Uppskattat bland kunderna och bygger verkligen ditt varumärkes trovärdighet.
  4. Glöm inte bort att julpynta i dina sociala kanaler! Sprid lite julglädje på er Facebooksida och på Instagram. Välj en omslagsbild som skapar julstämning och satsa på juligt innehåll som engagerar dina följare.
  5. Tipsa! Julen är en perfekt tid att hjälpa dina kunder med smarta tips för hur de kan göra julen lite vackrare, roligare, godare eller smidigare. Tipsa era fans om sånt som rimmar fint med varumärket, till exempel tips på julklappar, julmat, inredningsfix, adventsfika, eller julpyssel. Den här typen av redaktionellt innehåll bygger inte bara ditt varumärke, det driver relevant trafik och bygger intresse för dina produkter.
  6. Tänk också på att dina följare helt byter vanor och tider över julledigheten, så hela din postingstrategi behöver ses över. Du behöver säkert se över hur både frekvens, tidpunkt och innehåll bör anpassas för julhelgerna. Det kan vara smart att schemalägga sina sociala medier för att maximera effekten. Ni kommer säkert inte jobba alla röda dagar och då kan det underlätta om strategin redan är satt och utarbetad, så att ni bara behöver lägga fokus på att reagera och svara under julhelgen.
  7. Anordna en tävling. Få tidpunkter på året är mer lämpliga. I juldagarna när folk är lediga har dom mer tid att engagera sig i ditt varumärke – utnyttja det! Om den tajmas rätt kan en jultävling skapa massor av engagemang, intresse för dina produkter och nya fans.
  8. Våga var personlig. Bjud på en bild från ditt julfirande. Eller berätta en personlig historia om julfirandet I din familj. Ju mer autentisk du lyckas vara och samtidigt skapa tydlig relevans i ditt varumärke, desto mer lyssnar dina följare på dig.
  9. Visa dina kunder tacksamhet. Tacka för vad de bidragit med för ditt företag och önska dem en fin jul och ett riktigt gott nytt år. Tänk på vår sinnesstämning I juletid och respektera julefriden. Se till att ta ett steg tillbaka på julafton.
  10. Ta samtidigt vara på jul- och nyårsrusningen. När vi svenskar har ätit upp sillen och öppnat alla klapparna, så drar mellandagsreorna igång Självfallet ska du se till att maximera din försäljning då. Förbered din kampanj i god tid innan så det bara är att trycka ut den

Lycka till nu med slutspurten! Och jag önskar dig en fin julhelg med en riktigt lyckad digital spridning av ditt varumärke. Vi hörs igen nästa år!

Toppnyheter

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer