Bevaka
Weld

Bilden är en genrebild. Foto: Claudio Bresciani/TT
Sveriges entreprenörer

Så dubblade entreprenörerna sin omsättning – tre tips

Weld lanserades som ett verktyg för entreprenörer med it-idéer men utan kodkunskaper, skriver Driva Eget. Med verktyget kunde vem som helst bland annat bygga upp nya hemsidor och skapa appar. Weld fick direkt många kunder, men affärerna fick inte ”snurr”.

– Runt årsskiftet 2017 kände vi att det här håller inte, det utvecklas inte i den takt vi vill, säger medgrundaren Tom Söderlund till Driva Eget.

Det berodde på att den ursprungliga kundgruppen visade sig vara kostnadskänslig eftersom kunderna ofta var i ett skede där de ville hålla hårt i pengarna. Dessutom hade de skiftande behov och Weld hade svårt att täcka alla dessa.

Så småningom blev Tom Söderlund och medgrundaren Henric Malmberg kontaktade av Polarn O. Pyret som ville använda deras produkt för att marknadsavdelningen skulle kunna skapa design och interaktivt innehåll på den egna webbplatsen. Detta blev en ”aha-upplevelse” för Tom Söderlund, säger han till Driva Eget.

Efter det kontaktade entreprenörerna andra företag som liknade Polarn O. Pyret för att kolla intresset hos den potentiellt nya kundgruppen. De fick napp från Whirlpool och Indiska.

I samband med omsvängningen fick Tom Söderlund och Henric Malmberg se över sin paketering och prismodell. Nu har Weld vuxit till sju anställda och omsättningen dubblades mellan 2016 och 2017 och kommer att dubblas i år igen, skriver Driva Eget.

– Det är nog rimligt att säga att vi inte hade överlevt om vi inte hade svängt om, för vi gjorde en stor investeringsrunda efteråt och jag tror inte att de hade varit intresserade av oss annars, säger Tom Söderlund.

18 feb