Bevaka
Utmattningssyndrom

Henrik Montgomery/TT / TT NYHETSBYRÅN
Hälsolarmet

10 tecken på att du är för stressad

Stress kan ha många fysiska och psykiska påverkningar på kroppen. Chef har listat 10 tecken som du bör uppmärksamma om du känner dig stressad.

  1. Ofta sjuk - Om du märk att du oftare blir sjuk på sista tiden kan det vara ett tecken på stress, då det kan påverka immunförsvaret på ett negativt sätt.
  2. Orolig och trött - Känner du dig ofta orolig, trött och nedstämd? Då kan du vara väldigt stressad.
  3. Humörsvängningar - Om ditt humör är ostabilt och du upptäcker att du har lätt att fräsa av kollegor kan det vara ett tecken på stress.
  4. Du prokrastinerar - Om du gång på gång skjuter upp arbetsuppgifter, även de som du tidigare tyckte var roliga, kan det bero på stress. Det gäller även aktiviteter utanför jobbet.
  5. Du har ”bomull i huvudet” - Svårt att känna engagemang, dåligt med tålamode och en känslighet för ljud och ljus kan alla vara tecken på för högt tempo.
  6. Dåligt med sömn, eller alldeles för mycket - När man är stressad kan det leda till att man sover alldeles för lite, tankarna snurrar och det är svårt att komma till ro. Men det finns även risk för det motsatta - du kan börja sova mer än vad du normalt gör men vaknar ändå och känner dig trött.
  7. Tryck över bröstet - Höga stressnivåer kan leda till höjt blodtryck och höjd puls. Det innebär att du kan uppleva både hjärtklappning och känslan av ett tryck över bröstet.
  8. Orolig mage - Vid stress påverkas magsmältningen och man kan bli illamående, kräkas, bli uppblåst och få liknande symptom.
  9. Stressutslag - Är du stressad kan du få utslag på hela kroppen, liknande eksem.
  10. Kroppslig värk - Utöver spänningshuvudvärk och migrän kan du också erfara värk i nacke och axlar.
13 mar