Bevaka
Ung företagsamhet

Sören Andersson
Näringsliv

Svenskt Näringslivs nye vd: Vansinnig idé att lämna EU

Svenskt Näringsliv har fått en ny vd. Han är redan van vid att möta politiker och ta striden för näringslivets frågor. Som Astra Zeneca Sverige-vd var han på ”sms-nivå” med Magdalena Andersson. ”Vi hade jättetuffa diskussioner med Magdalena Andersson, men det är ändå diskussioner som bygger på ömsesidig respekt”, säger han i en intervju med fPlus.
Det är under en turbulent politisk tid som Jan-Olof Jacke tillträder som vd för näringslivets mäktigaste organisation, Svenskt Näringsliv. Jan-Olof Jacke, som sedan 2013 har varit vd för Astra Zeneca i Sverige, beskrivs av många som mål- och tävlingsinriktad. Själv säger han att han är onormalt tävlingsinriktad.
Under flera år drev Jan-Olof Jackes familj ett företag inom handel, med närmare 20 anställda. När företaget såldes bytte han bransch och blev säljare på ett försäljningsbolag. Efter examen från Handelshögskolan i Göteborg och arbete på ett konsultbolag kom Jan-Olof Jacke i kontakt med Astra.
– Jag kommer från en bakgrund i ett småföretag och kunskapsintensiva företag som Astra Zeneca. Så det är klart att frågor som kompetensförsörjning, entreprenörskap ligger väldigt nära mig. Jag har varit djupt engagerad i de frågorna i många år, säger han.
– Jag är också engagerad i frihandelsfrågor. Det är helt avgörande för en liten ekonomi som vår. Brexit är en synnerligen dålig idé för ett land som Storbritannien som ändå har en stor inre marknad. För ett litet land som Sverige skulle det vara en vansinnig idé att lämna EU, säger han.
Sverige har, enligt Jan-Olof Jacke, ett bra klimat för nykläckta företagare, men vi är sämre på att skapa förutsättningar för företag att vilja ta nästa steg.
– Om vi tittar på vår företagsstruktur – vi har många framgångsrika stora företag och vi har väldigt många duktiga småföretag, men vi har för få företag som har valt att växa med Sverige som bas.
För Astra Zeneca har kompetensförsörjningen under en längre tid varit en central fråga. Astra Zeneca rekryterar till exempel varannan forskare utomlands. Jacke menar att företagen måste arbeta med sin egen attraktivitet för utländska topptalanger – bra karriärmöjligheter och företagskultur – men regeringen måste dra sitt strå till stacken. Det handlar bland annat om att komma tillrätta med bostadsbristen i tillväxtregioner, att skapa utrymme för fler internationella skolor och att se över skatterna.
Svenskt Näringsliv får ibland kritik för att organisationen är för anonym i debatten, men det är inget som Jan-Olof Jacke ser som ett problem. Han menar att det viktiga är att organisationen driver frågor långsiktigt, det finns inte ett självändamål i att synas.
– Många av de reformer som gör att det faktiskt går bra för Sverige är inte reformer som har genomförts de senaste åtta åren. Nu behöver vi skapa förutsättningar för att vi ska vara lika konkurrenskraftiga om tjugo år som vi varit de senaste tio åren, säger han.
Jan-Olof Jacke blev under Astra Zeneca-åren van vid att jobba med opinionsbildning och påverkansarbete. Det tar han med sig till Svenskt Näringsliv. Hans erfarenhet är att utmaningen inte är att få politiker att lyssna, utan att få dem att agera på det man säger. Med flera av landets toppolitiker har han en flitig sms-utväxling, till exempel Socialdemokraternas Mikael Damberg och Magdalena Andersson.
– Vi hade jättetuffa diskussioner med Magdalena Andersson, men det var ändå en diskussion som bygger på ömsesidig respekt. Så måste man förstå att vi har olika spelplaner – men det innebär inte att man ska driva sina frågor fullt ut.
Jan-Olof Jacke vill inte recensera den pågående turbulenta regeringsbildningen, men betonar ändå att Sverige behöver en näringslivsvänlig politik. Det han är mest orolig över är att Sverige inte får en stabil regering som inte lyckas ta tag i de långsiktiga frågorna som stärker den svenska konkurrenskraften.
– Vi måste få ett reformpaket som tar sikte på de kommande tjugo åren. Det handlar bland annat om kompetensförsörjning och arbetsmarknadens funktionssätt. Vi har ett problem med många arbetslösa och samtidigt en stor arbetskraftsbrist. Det måste vi adressera snabbt, säger han.
Han återkommer till frågor som hur viktigt det är att lösa företagens kompetensförsörjning och problemet med att Sverige har många arbetslösa men samtidigt en stor arbetskraftsbrist. Matchningen på arbetsmarknaden måste bli bättre.
Sedan 2017 har Jan-Olof Jacke varit ordförande för Ung Företagsamhet. Och det är uppenbart att hans hjärta klappar för de unga företagarna. Han menar att Ung Företagsamhet är en välbeprövad metod att stimulera fler att starta företag i tidiga år.
– Det är roligt att man kan känna att man bidrar med något som ordförande, men sedan är det rent egoistiskt – man får en sådan energikick. Man känner ett stort hopp när man träffar de här ungdomarna, säger han.
I ett porträtt i tidningen Chef framställs Jan-Olof Jacke som en ledare som är nyfiken, noggrann vid rekryteringar, bra på att förklara komplicerade saker, men också en person som inte lägger sig i detaljer. Han har kallats deadlinesjunkie.
– Det är tyvärr sant. Jag presterar bäst när tidspressen är som störst. Jag har nog lite för hög ambitionsnivå när det handlar om hur mycket som kan klämmas in inom en viss tidshorisont.
När han får beskriva sig själv säger han:
– Jag hoppas att jag är ganska inspirerande, jag ställer ganska stora krav på vad som ska uppnås, men lite styrning om hur det ska uppnås. Jag försöker vara så transparent som jag bara kan. Jag kallar en spade en spade, det du ser är det du får. Jag är nog ganska okomplicerad, säger han.

7 okt