Bevaka
Tidningen Entreprenör

ANDERS WIKLUND / TT / TT NYHETSBYRÅN
Företagande i praktiken

Experten tipsar: Så lockar du topptalangerna till ditt företag

I rådande kompetensbrist har svårigheterna att rekrytera stigit avsevärt. Jane Bergman, employer branding manager på One partner group, delar med sig till Tidningen Entreprenör av sina bästa tips för framgångsrik rekrytering.

Employer branding blir allt mer nödvändigt för att rekrytera rätt. Jane Bergman menar att man bör lägga lika stort fokus på företagets varumärke som man lägger på kunden. Här är hennes bästa tips:

  1. Gör upp en strategi - Fundera på vad employer branding innebär för er och hur ni kan bli mer attraktiva som arbetsgivare. Lägg upp en strategi som gör att ni kan möta målen.
  2. Lyssna på medarbetarna - Börja med medarbetarna och lyssna på deras synpunkter. Det blir svårt att rekrytera fler om de nuvarande medarbetarna inte är nöjda.
  3. Skaffa ambassadörer - Låt medarbetarna vara ambassadörer som delar med sig av varför det är bra att jobba hos just det. Detta skapar attraktionskraft för nyfikna kandidater.
  4. Bemöt väl både online och offline - Visa i mötet med kandidaten att ni kan stå för de värden ni kommunicerar utåt.
  5. Mät rekryteringsprocessen - Studera er rekryteringsprocess så ni kan se vilken strategi som ger bäst resultat. Exempelvis, titta på vilka inlägg som lockar flest skarpa ansökningar.
  6. Återkoppla - Svara alla som söker, hälften av alla som inte får återkoppling på sin ansökan kommer inte söka jobb på samma arbetsplats igen.
  7. Svara snabbt - Ju längre rekryteringsprocess desto större chans att kandidaten drar sig ur.
15 mar
Kompetensutvisningarna

Arbetskraftsinvandrare sågar Sverige som arbetsland

Sju av tio arbetskraftsinvandrare är negativt inställda till att rekommendera Sverige som arbetsland, visar en ny rapport från stiftelsen Diversify.

Det skriver tidningen Entreprenör.

Enligt rapporten har 60 procent av de nära 600 intervjuade arbetskraftsinvandrarna antingen nekats förlängning av sina arbetstillstånd eller så sitter de fortfarande fast i beslutsprocessen.

Samtidigt visar rapporten att den genomsnittliga väntetiden för en visumansökan är 15 månader. För 90 procent av dessa var väntetiden mellan 1 och 35 månader.

– Sverige är ett fantastiskt land att bo och arbeta i. Men jag känner mig upprörd över hur visumsituationen har hanterats. Jag kan inte bestämma mig om det negativa känslorna väger tyngre än de positiva, säger en av flera bekännelser från anonyma arbetskraftsinvandrare i Diversifys rapport.

– Även om det är vida känt att många att utrikesfödda talanger utvisas från Sverige efter bagatellartade missar, är det första gången som fenomenet mätts i siffror, hävdar Matthew Kriteman, verksamhetschef på Diversify.

Mest anmärkningsvärt i rapporten är enligt Patrik Karlsson, arbetsmarknadsexpert på Svenskt Näringsliv, att hela 70 procent av respondenterna inte skulle tänka sig att rekommendera andra utomeuropeiska talanger att söka sig till Sverige.

– Det naturligtvis skadligt för näringslivets kompetensförsörjning när Sverige inte anses som ett bra land att jobba i.

14 feb
Kerstin Önnebo Emma Ode
Företagande i praktiken

7 snåltips – här är de onödiga utgifterna som du kan spara in på

Januari är en mager månad för många småföretagare. Då är det extra viktigt att se över utgifterna och att vända på slantarna. Kerstin Önnebro, som driver flera olika poddar, har gjort sparandet till en konst. Hon har listat sina sju bästa snåltips till småföretagare, skriver Entreprenör.

  1. Räkna på utgifterna. – Räkna om dina utgifter till tid. Hur många konsulttimmar behöver jag sälja, förbereda och jobba för att betala månadens fakturor? Samma gäller för varje utgift.
  2. Kontorets vara eller icke vara. – Behöver du verkligen din kontorsplats? Vad får du ut av den? I dag finns det många gratisalternativ.
  3. Lunchlådan – din bästa vän. – Många av oss äter ute flera dagar i veckan, en oerhört onödig utgift. Lunch för 100 kronor under 20 dagar i månaden blir 2 000 kronor, 4 000 kronor innan skatt. Är det värt att äta ute?
  4. Bilen är både dyr och icke miljövänlig. – Behöver du verkligen bilen? Vad kostar den dig i månaden?
  5. Säg upp abonnemang som är onödiga. – Kolla över alla abonnemang. Då menar jag alla!
  6. Resa – gör fler ärenden. – Det mesta går att diskutera över telefon. Men om du måste resa, se till att få fler jobb eller möten på platsen så att resan blir värd den tid och kostnad det handlar om för dig.
  7. Köp när du behöver eller dela med kompisar. – Ett tips är därför att inte köpa produkten förrän du vet att du verkligen behöver den och till vad.
8 jan
Företagande i praktiken

Experten: Så säljer du till millennials

Personer som har växt upp i den digitala tidsåldern, så kallade millennials, spås inom två år att vara den största konsumentgruppen på marknaden, skriver tidningen Entreprenör. Så nu gäller det för företagen att ställa om sina verksamheter, annars kan varumärket tappa relevans, varnar säljexperten Karolina Wallin Brorsson, vd på ProToSell.

En vanlig missuppfattning är att millennials är lata, bortskämda och självupptagna, påpekar hon.

Här är hennes bästa tips för att sälja till millennials.

  1. Digitalt är självklart. Att skylta med att man finns i digitala kanaler har ungefär samma nyhetsvärde för en millennial som elektricitet har för oss andra. Så satsa på digitalt, men skryt inte om det.
  2. Transparens. Etik, miljö och jämställdhet är viktiga frågor för millennials.
  3. Storytelling. I en tid när vi lägger ett par sekunder på varje grej innan vi scrollar vidare blir storytelling allt viktigare. Här är det viktigt att budskapet verkligen är i samklang med företagets verksamhet.
  4. Recensioner. Var inte rädd för att öppna för recensioner i olika forum och se till att bemöta dem för att göra eventuella missnöjda kunder nöjda igen.
  5. Digitalisera eller personalisera? Mänsklig kontakt blir allt viktigare i takt med att digitaliseringen ökar.
  6. Flexibla lösningar. Millennials vill hellre hyra än äga. Prenumerationstjänster och hyrlösningar kommer att växa i framtiden.
  7. Jobba med influencers. Underskatta inte deras värde som indirekta beslutsfattare.
  8. Genuint är bäst. Så kallat bedroom content, det vill säga youtubers som sitter på sängkanten och pratar direkt till tittarna, är stort just nu. Låt er externa kommunikation kännas genuin och naturlig.
  9. Vad kan jag göra för dig? Ta reda på vad kunderna vill och vilka kanaler de använder. Hur kan du förbättra kundens liv?
  10. Kan inte nå alla. Att säga att man vill nå alla millennials är ungefär som att säga att man vill nå alla 50-talister, det vill säga omöjligt. Det är fortfarande viktigt att välja sina kundgrupper och att lära känna dem. Annars riskerar du att inte vara relevant för någon.
6 dec 2018