Bevaka
Tidningen Entreprenör

Sveriges entreprenörer

Tesla fick superentreprenören att lägga om kursen – bygger elbåt

Serieentreprenören Konrad Bergström lägger om kursen igen. Efter succén med Zound Industries och försäljningen av hörlurar ger han sig nu in i båtbyggarbranschen, skriver tidningen Entreprenör.

Inspirerad av Tesla lanserade han nyligen ”folket elbåt” under namnet X Shore.

– Jag har alltid varit nyfiken på det nya. Min pappa och min farfar är ingenjörer så det kommer kanske därifrån. Det var tydligt att Tesla skulle ta över bilindustrin och jag började skissa på konceptet med en elbåt, säger Konrad Bergström.

Målet är att X Shore ska vara ett miljardbolag inom fem år.

– Försäljningen har kommit i gång. 300 personer har betalt för att testköra den och ytterligare 150 har lagt en beställningsförfrågan via webben, så det finns redan 450 potentiella kunder i kö.

Genom åren har han drivit en rad framgångsrika företag inom livsstilsprodukter och inte varit rädd för att kasta sig in i nya projekt:

– Jag är en arbetare i grunden och har säkert gjort fler timmar än de flesta. Det är väl det som lett till min framgång – all träning har gjort att jag blivit bättre.

Här är Konrad Bergströms 5 bästa tips: Så lyckas du i vitt skilda branscher!

  1. Gå globalt direkt. Strukturera efter den globala marknaden för att undvika överraskningar när du väljer att satsa internationellt. Om du enbart fokuserar på Sverige först finns det risk för marginalfel när du till exempel lanserar i Tyskland. Det kan kräva helt andra kostnader för distribution som du missat att räkna med.
  2. Hitta hålet i marknaden. Nya produkter kan skapas när det blir teknikskiften. Zound gjorde hörlurar för att telefonerna blev smarta och konsumenterna började gå omkring med sin musiksamling. Elbåtarna blev snabbt globala för att det blev en politisk prioritering och för att bilbranschen utbildade folket.
  3. Måla upp en vision men var öppen för nya vägar. Hur vi ska nå vår vision förändras hela tiden. I dag är det på ett sätt, i morgon är det på ett annat. Det kan gå fort. Behåll visionen men var beredd på att sättet att nå dit kan förändras.
  4. Var inte rädd för att testa. Tester leder fram till de bästa lösningarna. Var gärna lite galen i den kreativa processen och inte för inrutad. Vad bred och skala ned sen när du identifierat kostnader, tekniska hinder eller annat som påverkar idén.
  5. Tjäna pengar. Finns det ingen struktur för att tjäna pengar faller allting snabbt. Jag lärde mig det den hårda vägen genom min konkurs.
17 maj
ANDERS WIKLUND / TT / TT NYHETSBYRÅN
Företagande i praktiken

Experten tipsar: Så lockar du topptalangerna till ditt företag

I rådande kompetensbrist har svårigheterna att rekrytera stigit avsevärt. Jane Bergman, employer branding manager på One partner group, delar med sig till Tidningen Entreprenör av sina bästa tips för framgångsrik rekrytering.

Employer branding blir allt mer nödvändigt för att rekrytera rätt. Jane Bergman menar att man bör lägga lika stort fokus på företagets varumärke som man lägger på kunden. Här är hennes bästa tips:

  1. Gör upp en strategi - Fundera på vad employer branding innebär för er och hur ni kan bli mer attraktiva som arbetsgivare. Lägg upp en strategi som gör att ni kan möta målen.
  2. Lyssna på medarbetarna - Börja med medarbetarna och lyssna på deras synpunkter. Det blir svårt att rekrytera fler om de nuvarande medarbetarna inte är nöjda.
  3. Skaffa ambassadörer - Låt medarbetarna vara ambassadörer som delar med sig av varför det är bra att jobba hos just det. Detta skapar attraktionskraft för nyfikna kandidater.
  4. Bemöt väl både online och offline - Visa i mötet med kandidaten att ni kan stå för de värden ni kommunicerar utåt.
  5. Mät rekryteringsprocessen - Studera er rekryteringsprocess så ni kan se vilken strategi som ger bäst resultat. Exempelvis, titta på vilka inlägg som lockar flest skarpa ansökningar.
  6. Återkoppla - Svara alla som söker, hälften av alla som inte får återkoppling på sin ansökan kommer inte söka jobb på samma arbetsplats igen.
  7. Svara snabbt - Ju längre rekryteringsprocess desto större chans att kandidaten drar sig ur.
15 mar
Kompetensutvisningarna

Arbetskraftsinvandrare sågar Sverige som arbetsland

Sju av tio arbetskraftsinvandrare är negativt inställda till att rekommendera Sverige som arbetsland, visar en ny rapport från stiftelsen Diversify.

Det skriver tidningen Entreprenör.

Enligt rapporten har 60 procent av de nära 600 intervjuade arbetskraftsinvandrarna antingen nekats förlängning av sina arbetstillstånd eller så sitter de fortfarande fast i beslutsprocessen.

Samtidigt visar rapporten att den genomsnittliga väntetiden för en visumansökan är 15 månader. För 90 procent av dessa var väntetiden mellan 1 och 35 månader.

– Sverige är ett fantastiskt land att bo och arbeta i. Men jag känner mig upprörd över hur visumsituationen har hanterats. Jag kan inte bestämma mig om det negativa känslorna väger tyngre än de positiva, säger en av flera bekännelser från anonyma arbetskraftsinvandrare i Diversifys rapport.

– Även om det är vida känt att många att utrikesfödda talanger utvisas från Sverige efter bagatellartade missar, är det första gången som fenomenet mätts i siffror, hävdar Matthew Kriteman, verksamhetschef på Diversify.

Mest anmärkningsvärt i rapporten är enligt Patrik Karlsson, arbetsmarknadsexpert på Svenskt Näringsliv, att hela 70 procent av respondenterna inte skulle tänka sig att rekommendera andra utomeuropeiska talanger att söka sig till Sverige.

– Det naturligtvis skadligt för näringslivets kompetensförsörjning när Sverige inte anses som ett bra land att jobba i.

14 feb
Kerstin Önnebo Emma Ode
Företagande i praktiken

7 snåltips – här är de onödiga utgifterna som du kan spara in på

Januari är en mager månad för många småföretagare. Då är det extra viktigt att se över utgifterna och att vända på slantarna. Kerstin Önnebro, som driver flera olika poddar, har gjort sparandet till en konst. Hon har listat sina sju bästa snåltips till småföretagare, skriver Entreprenör.

  1. Räkna på utgifterna. – Räkna om dina utgifter till tid. Hur många konsulttimmar behöver jag sälja, förbereda och jobba för att betala månadens fakturor? Samma gäller för varje utgift.
  2. Kontorets vara eller icke vara. – Behöver du verkligen din kontorsplats? Vad får du ut av den? I dag finns det många gratisalternativ.
  3. Lunchlådan – din bästa vän. – Många av oss äter ute flera dagar i veckan, en oerhört onödig utgift. Lunch för 100 kronor under 20 dagar i månaden blir 2 000 kronor, 4 000 kronor innan skatt. Är det värt att äta ute?
  4. Bilen är både dyr och icke miljövänlig. – Behöver du verkligen bilen? Vad kostar den dig i månaden?
  5. Säg upp abonnemang som är onödiga. – Kolla över alla abonnemang. Då menar jag alla!
  6. Resa – gör fler ärenden. – Det mesta går att diskutera över telefon. Men om du måste resa, se till att få fler jobb eller möten på platsen så att resan blir värd den tid och kostnad det handlar om för dig.
  7. Köp när du behöver eller dela med kompisar. – Ett tips är därför att inte köpa produkten förrän du vet att du verkligen behöver den och till vad.
8 jan