Bevaka
Teknik

Fredrik Sandberg/TT / TT NYHETSBYRÅN
Europas bilindustri

Nya EU-regler gör bilar säkrare – och dyrare

Alla nya bilar måste snart vara utrustade med avancerade system som ska förhindra olyckor, enligt nya EU-regler.

Lagkraven ökar säkerheten – men kan göra bilar avsevärt mycket dyrare, enligt branschorganisationen Bil Sweden.

Från mitten av 2022 ska alla nya bilar som säljs i EU utrustas med en rad säkerhetssystem, som exempelvis varnar om föraren blivit trött och bromsar i nödsituationer.

Den nya förordningen klubbades i fredags av ministerrådet, som hoppas att de nya reglerna ska leda till en avsevärd minskning av allvarliga trafikolyckor, samtidigt som de stärker konkurrenskraften.

Bilbranschen välkomnar de skärpta lagkraven, uppger Bil Swedens vd Mattias Bergman, som samtidigt varnar för att det inte handlar om någon mirakelkur:

– Vi är primärt positiva, men man ska vara medveten om att det driver upp kostnaderna och inte löser alla problem. Ska man nå en säker trafik är fordonet bara en av tre faktorer. De andra är att bygga säkra vägar och att utbilda förarna så att de håller hastigheten och följer trafikregler, säger Mattias Bergman.

Säkerhetssystemen finns redan i dag i många så kallade premiumbilar och är ofta det som skiljer en sådan bil från en vanlig bil. De nya reglerna kommer att leda till avsevärda prishöjningar, även om de sannolikt leder till att tekniken så småningom blir billigare, enligt Bergman.

– I takt med att man får större volymer sjunker kostnaderna. Skulle man ta det som finns i en modern premiumbil och sätta det i en volymbil så skulle kostnaden för samma komponent sjunka tack vare skalfördelar.

– Det kommer i flera fall inte vara samma tekniska lösningar till samma kostnad. Man jobbar på att hitta billigare lösningar och i andra fall handlar det om att skala upp produktionen och designa dem så att de kan produceras billigare, säger Mattias Bergman.

Även om branschen är positivt inställd blir det svettigt – de nya reglerna innebär en stor omställning på kort tid.

– Fordonsindustrin ska utveckla tekniken, underleverantörerna ska få fram komponenterna, sedan ska man skala upp det i stora volymer. Testmyndigheterna ska ha kapacitet att testa och sedan ska nationella myndigheter implementera lagstiftningen. Det är många saker som ska till stånd och det är enormt tidspressat, säger Mattias Bergman.

Kraven kan medföra att annan utveckling, exempelvis inom säkerhetsområdet, måste läggas åt sidan.

– Har du en befintlig budget måste du alltid prioritera så att du möter lagkraven, säger Mattias Bergman.

11 nov