Bevaka
Svenska Dagbladet

Nathalie Danielsson, influencer Jonas Lindstedt/TT / TT NYHETSBYRÅN
Framtiden för influencers

Influencers spränger snart miljardvallen – samtidigt spås branschens död

Influencer-marketing har blivit en snabbt växande global industri, som nu spås spränga miljardvallen. Men samtidigt som industrin växt så har följarna också blivit smartare, och nu talar man också om ”influencerns död”, skriver Svenska Dagbladet.

Att använda sig av influencers har snabbt blivit ett framgångsrecept för företag som vill öka sin status och omsättning. Förra året växte influencer-marketing med över 20 procent och Institutet för reklam och mediestatistisk, IRM, bedömer att bloggare, youtubers och andra influencers drog in 800 miljoner kronor. I år förväntas siffrorna stiga ytterligare, till cirka 950 miljoner. 2020 spås de spränga miljardvallen.

Men samtidigt har följarna blivit allt smartare och det krävs trovärdighet för att locka och behålla kunder. Att använda sig av influencers på fel sätt kan slå hårt mot företaget, och Sara Wimmercranz och Susanne Najafi, grundare av riskkapitalbolaget Backing Minds, spår nu influencerns död.

Istället för de stora kändisarna vill man nu jobba med så kallade mikro-influencers, med följarsiffror under 50 000, för att lättare bygga upp en ömsesidig relation till kunden.

– Jag vet hur många som tröttnar på influencers som bara lägger upp köpt reklam. Kunderna är krassa i dag. De vill ha trovärdighet, säger Karin Westas Norlander, concept och visual director på Gina Tricot.

30 jul