Bevaka
Sociala medier

Montage TT.
Skatten på plastbärkassar

Starka reaktioner mot plastpåseskatten

Reaktionerna mot plastpåseskatten är starka. SD menar i Aftonbladet att tulltjänstemännen nu måste börja räkna plastkassar.

Gårdagens artikel i fPlus om att plastpåseskatten var på väg att röstas igenom i riksdagen väckte starka reaktioner, inte minst i sociala medier. Svensk Handel kritiserade skatten på punkt efter punkt. Artikeln delades vidare av många och bland kommentarerna märktes uttryck som ”godhetsposerande”, ”verklighetsfrånvänt” och ”felriktat”.

Vid eftermiddagens omröstning i riksdagen röstade samtliga partier utom Moderaterna och Sverigedemokraterna som väntat för skatten. Det innebär att det från maj införs en skatt på tre kronor för plastbärkassar och 30 öre på mindre plastpåsar. Butikerna räknar med att en plastkasse kommer att kosta kunderna 6–7 kronor.

I en debattartikel i Aftonbladet skriver två företrädare för SD att regeringen återigen straffar skattebetalare. Partiet menar att skatten för med sig bisarra konsekvenser som att tulltjänstemän nu måste börja räkna plastkassar vid Sveriges gränser.

”Upp till 40 plastkassar får man importera, 41 räknas som ett brott. Det är bra att ha i åtanke för den som anser att tullen bör lägga mer kraft på att förhindra införsel av narkotika och illegala vapen”, skriver Martin Kinnunen, miljö- och klimatpolitisk talesperson, och Eric Westroth, skattepolitisk talesperson, i Aftonbladet.

29 jan
Fredrik Sandberg/TT / TT NYHETSBYRÅN
Företagande i praktiken

Så når din marknadsföring ut till olika generationer

Ska du annonsera via Facebook eller Instagram? Eller skriva långt eller kort reklaminnehåll?

Det beror helt på vilken generation kunden tillhör.

Marknadsföretaget Voyado har i en studie av 3,6 miljoner transaktioner försökt skapa en bild av köpbeteenden i lojalitetsprogram.

Här framgår det att generation Z är mer mottaglig för reklam som snabbt kan fånga deras uppmärksamhet. Eftersom de anses ha en kort koncentrationsförmåga är det främst bilder via exempelvis Instagram och individanpassade budskap som går hem.

För Millenials är en smidig och problemfri köpupplevelse en viktig faktor för att vinna lojalitet. De är också mottagliga för reklaminnehåll så länge det är välskrivet och inte lyser igenom som en annons.

Den lite äldre och köpstarkare generation X, är stora användare av Facebook och kan därför nås på annonser därifrån. Denna generation lägger mycket vikt vid särskilda varumärken vilket gör att belöningsprogram kan funka för att vinna deras lojalitet.

De från den så kallade baby boom-generationen är mer benägna att öppna sin e-post vilket gör dem mer mottagliga för den sortens marknadsföring. De har också längre koncentrationsförmåga vilket gör att de kan läsa längre reklaminnehåll så länge det är relevant.

Slutligen finns traditionalisterna som nås bäst via traditionell annonsering via post, radio och tv. Men se upp för marknadföring som får dem att känna sig gamla.

29 jan