Bevaka
Sociala medier

Framtiden för influencers

Hon finns inte på riktigt men drar ändå in miljoner

Tjejen på bilden heter Miquela Suosa men finns inte på riktigt. Ändå har hon 1,6 miljoner följare på Instagram och tjänar miljoner på sponsring, skriver DN. Som artisten Lil Miquela släpper Miquela Suosa också musik och har utsetts av Vogue till trendsättare. Hennes största hit har fyra miljoner spelningar på Spotify.

DN har tittat närmare på fenomenet artificiella influerare och frågar sig om framtidens makthavare i sociala medier är robotar. Det är en ny generation kändisar som blivit allt vanligare: de som inte finns på riktigt, men som ändå skapar publicitet och genererar intäkter.

De är popstjärnor, som det japanska hologrammet Hatsune Miku som uppträder live inför tusentals fans och omsätter miljarder kronor, supermodeller som Noonoouri, som gjort uppdrag åt Marc Jacobs, Dior och Versace, och hänger med Naomi Campbell på bilder eller tv-spelsproffs som Ronnie Blawko, en snaggad kille med snusnäsduk över munnen som har varit på omslaget till Esquire. De har karriärer som vanliga dödliga ofta drömmer om, skriver DN.

Pr-konsulten Michaela Hamilton ser flera fördelar med att använda datorskapade influerare.

– Ur en marknadsförares perspektiv är det både skönt och tidseffektivt att slippa researcha potentiellt problematiska uttalanden och liknande, då en virtuell influencer inte gör såna. Det finns även ett starkt miljöargument i och med att man kan få i princip vilken bakgrund som helst utan att faktiskt behöva flyga dit, säger hon till DN.

31 jul
Bianca Ingrosso och Joakim och Jonna Lundell är etablerade tungviktare i branschen.
Framtidens sociala medier

Analysföretag: Hälften av Sveriges influerare fuskar

Mikroinfluerare kan vara vandrande luftslott med låtsasföljare och automatgenererade lajks, skriver DN. Efter att e-handelschefen Anders Ankarlid granskade sina egna underpresterande influerare drog han genast in alla betalningar.

Marknadsföring via influerare växer enormt både globalt och i Sverige. I år räknar man med att branschen för första gången når en miljardomsättning i Sverige. På senare tid har en ny kategori växt fram: mikroinfluerare – personer som marknadsför produkter för färre men mer engagerade följare.

E-handlaren Anders Ankarlid anlitade mikroinfluerare i Europa och USA men det visade sig vara en betydligt sämre investering än väntat.

– Jag tror att det är många, utöver oss, som gått på den här fällan och i princip kastat pengar i sjön, säger han till DN.

Anders Ankarlid satte ihop en anonym enkätundersökning till influerarna för att ta reda på varför och upptäckte att följarna inte var på riktigt. Över hälften erkände att de någon gång använt tjänster för att trissa upp sina nyckeltal.

Enkäten fick Anders Ankarlid att anlita Silicon Valley-baserade analysföretaget Hype Auditor för en större genomlysning av hela branschen. Det visade sig att över hälften av influerarna i världen visade tecken på manipulerade siffror. Anders Ankarlid anser att värderingen av marknaden för influerarmarknadsföring borde tas ned med åtminstone 45 procent.

25 jul