Bevaka
Robotar

Framtiden för influencers

Hon finns inte på riktigt men drar ändå in miljoner

Tjejen på bilden heter Miquela Suosa men finns inte på riktigt. Ändå har hon 1,6 miljoner följare på Instagram och tjänar miljoner på sponsring, skriver DN. Som artisten Lil Miquela släpper Miquela Suosa också musik och har utsetts av Vogue till trendsättare. Hennes största hit har fyra miljoner spelningar på Spotify.

DN har tittat närmare på fenomenet artificiella influerare och frågar sig om framtidens makthavare i sociala medier är robotar. Det är en ny generation kändisar som blivit allt vanligare: de som inte finns på riktigt, men som ändå skapar publicitet och genererar intäkter.

De är popstjärnor, som det japanska hologrammet Hatsune Miku som uppträder live inför tusentals fans och omsätter miljarder kronor, supermodeller som Noonoouri, som gjort uppdrag åt Marc Jacobs, Dior och Versace, och hänger med Naomi Campbell på bilder eller tv-spelsproffs som Ronnie Blawko, en snaggad kille med snusnäsduk över munnen som har varit på omslaget till Esquire. De har karriärer som vanliga dödliga ofta drömmer om, skriver DN.

Pr-konsulten Michaela Hamilton ser flera fördelar med att använda datorskapade influerare.

– Ur en marknadsförares perspektiv är det både skönt och tidseffektivt att slippa researcha potentiellt problematiska uttalanden och liknande, då en virtuell influencer inte gör såna. Det finns även ett starkt miljöargument i och med att man kan få i princip vilken bakgrund som helst utan att faktiskt behöva flyga dit, säger hon till DN.

31 jul