Bevaka
Resa | Flyg

Klimathotet

Transportföretagen: ”Inte svårt att flyga klimatvänligt”

Det går att flyga klimatvänligt. Genom att välja flygbolag med nya flygplan, direktflyg och biobränsle i tankarna kan resenärer enkelt minska utsläppen, skriver Fredrik Kämpfe på Transportföretagen, i en insändare i Dagens Nyheter.

Han framhåller dessutom att allt fler svenska flygbolag erbjuder klimatkompensation i biljettpriset.

”Under 40 år har flyget blivit 70 procent mer bränsleeffektivt och står i dag för bara cirka två procent av världens koldioxidutsläpp. Inrikesflyget står för knappt en procent av Sveriges totala utsläpp”, skriver Fredrik Kämpfe.

Han lyfter fram att flygbranschen i Sverige har mål om ett fossilfritt inrikesflyg 2030 samtidigt som flyg som startar i landet ska vara fossilfria 2045.

Men redan idag kan resenärerna minska utsläppen och resa klimatvänligt genom fem enkla åtgärder:

  1. Välj färdmedel utifrån resans syfte och tidsåtgång.
  2. Flyg rakaste vägen. Det ger kortast restid och lägre utsläpp. Fler direktförbindelser, särskilt interkontinentala, är betydelsefulla för näringsliv och besöksnäring i dagens globaliserade värld.
  3. Välj flygbolag med omtanke.
  4. Klimatkompensera flygresan. Utsläpp från resan kompenseras därmed genom minskade utsläpp globalt. Den kompensation som svenska flygbolag erbjuder certifieras alltid av en fristående organisation. Allt oftare ingår full klimatkompensation i biljettpriset.
  5. Flyg med biobränsle i tanken.
16 maj
JANERIK HENRIKSSON / TT / TT NYHETSBYRÅN
SAS-krisen

Pilotstrejken har brutit ut

Pilotstrejken är ett faktum efter att samtalen mellan SAS och flygbolagets piloter inte nått någon lösning.

Strejken är nu i gång, bekräftar Wilhelm Tersmeden, ordförande för Svensk pilotförenings SAS-sektion, för TT.

Arbetsgivarorganisationen Transportföretagen tycker att piloterna bör ta sitt förnuft till fånga.

"Situationen är djupt olycklig, det var inte här vi ville hamna. Vi hade önskat att piloterna tagit ett större ansvar i den här situationen. Men piloterna står kvar vid sitt extrema löneanspråk om 13 procent mer trots redan hög snittlön på 93 000 kronor i månaden", säger Torbjörn Granevärn, förhandlingschef för Transportföretagens flygbranschavdelning, i ett uttalande till TT.

Facket kallar siffran på 93 000 kronor för oärlig och menar att ingångslönen för en pilot ligger på 34 000 kronor. Att ange snittlönen är svårt enligt facket, rapporterar SVT Nyheter.

Under kvällen har medlare lagt ett bud om att fler piloter ska kunna påverka och överblicka ett mer förutsägbart schema, samt få en löneökning på 2,3 procent, i enlighet med marknaden, uppger arbetsgivaren. Facket har krävt en löneökning på 13 procent. Piloterna sade under kvällen nej till budet som medlarna presenterade för parterna, medan arbetsgivaren sade ja.

Förhandlingarna involverar svenska såväl som danska och norska piloter. För de norska och danska piloternas del uppges förhandlingarna fortsätta på övertid.

Redan under torsdagskvällen meddelade SAS att 205 flygningar har ställts in på fredagen i förebyggande syfte. Torbjörn Granevärn påpekar att både resenärer och anställda drabbas av strejken och tycker att piloterna bör "ta sitt förnuft till fånga".

I skrivande stund har pilotfacket inte kommenterat ytterligare.

26 apr
SAS-krisen

Flygbranschen: ”Piloterna vill tjäna mer och jobba mindre”

Lönekravet är 13 procents påslag. Arbetsgivaren, SAS, erbjuder märket, 2,2 procent. Lägg till mindre antal arbetsdagar och krav på ökad kontroll över schemaläggningen. Det har låst förhandlingarna och nu väntar av allt att döma en strejk som redan första dagarna strandar 170 000 passagerare. Det rapporterar Arbetsmarknadsnytt.

– Min bedömning är att piloterna söker konflikt. De vill tjäna mer, jobba mindre och inskränka SAS rätt att som arbetsgivare leda och fördela arbetet, sammanfattar förhandlingschefen Torbjörn Granevärn SAS-piloternas krav.

Tonläget i konflikten mellan Flygbranschen och SAS är högt och piloterna, som i snitt tjänar 93 000 kronor per månad, menar att deras krav är legitima:

– Vi har bett SAS om en marknadsanpassning av vår lön, säger Wilhelm Tersmeden på Svensk Pilotförening i ett pressmeddelande där lönenivån jämförs med Norwegian och andra flygbolag.

Precis som de flesta andra flygbolag har SAS en så kallad lönestege. Den omfattar 28 steg. En nyanställd pilot går in på steg ett, men klättrar därefter årligen upp ett steg i taget. Det innebär att SAS-piloterna per automatik får en löneförhöjning som går utöver den sedvanliga märkeshöjningen som övriga arbetstagare på svensk arbetsmarknad får.

– Det handlar alltså inte bara om en 13-procentig löneökning, utan om mycket mer än så, förklarar Torbjörn Granevärn.

24 apr
Kallestad, Gorm / TT NYHETSBYRÅN
Avtalsrörelsen

Storstrejk hotar flyget – här är piloternas krav

Förra året hade SAS-piloterna 93 000 kronor i månaden i genomsnitt, men Svensk Pilotförening begär trots detta femton procent i lönehöjningar, rapporterar Arbetsmarknadsnytt. Utöver detta har de flera dyra krav. Nu har piloterna valt att lämna förhandlingsbordet i alla tre skandinaviska länder och att varsla om strejk.

Kraven som SAS Pilot Group, som organiserar 95 procent av piloterna inom SAS, har ställt är i huvudsak tre: 

  • Löneökning med femton procent (det ursprungliga kravet var 25 procent). På övriga arbetsmarknaden är det överenskomna så kallade märket, det vill säga den genomsnittliga löneökningen, knappt 2,2* procent för 2019. De svenska SAS-piloternas genomsnittliga utbetalda lön var förra året 93 000 i månaden (inklusive tillägg och traktamente). 
  • Minskad arbetstid med fem dagar per år samt en ensidig möjlighet för piloter att löpande arbeta fem dagar följt av fyra dagars ledighet. Redan idag har SAS-piloter endast 183 arbetsdagar per år, att jämföra med vanliga tjänstemän och arbetare som har 224–229 dagar per år. 
  • Begränsa SAS möjlighet att använda underleverantörer, vilket arbetsgivarsidan anser är en kraftig inskränkning av SAS rätt att leda och fördela arbetet 

– Pilotförbundets krav är extrema. SAS måste kunna bedriva sin verksamhet under samma förhållanden som övriga företag på svensk arbetsmarknad, säger Torbjörn Granevärn, förhandlingschef för Transportföretagen, Flygbranschen till Arbetsmarknadsnytt.

Nu inleds medling. Om inte parterna kan komma överens utbryter strejk vid midnatt natten till den 26 april.

2 apr