Bevaka
Regelkrånglet

CHRISTINE OLSSON / TT / TT NYHETSBYRÅN
Regelkrånglet

”Skatteverket bör erkänna – hade fel”

Det är positivt att Skatteverket nyligen har kunnat omvärdera sin syn på personalliggares effekter på samhällsekonomin. Men det är olyckligt att myndigheten ändå inte har modet att erkänna att systemet inte fungerar, skriver tre nationalekonomer på SvD debatt.

När företagare i restaurang- och frisörbranschen blev tvungna att använda personalliggare 2007 ökade den administrativa bördan.

I en utvärdering av personalliggare två år senare ansåg att Skatteverket att reformen - som var avsedd för att göra svarta jobb vita - hade en positiv effekt. Myndigheten menade att de totala rapporterade lönesummorna i restaurangbranschen hade ökat med 5–8 procent, vilket bäddde för att personalligare ska utökas till fler branscher.

Men i en nyligen publicerad utvärdering visar Skatteverket helt motsatt bild: att personalliggare faktiskt inte har haft någon effekt på de inrapporterade lönesummorna, skriver ekonomerna.

Men i stället för att erkänna detta, vill Skatteverket ändå hävda att svarta jobb har blivit vita då antalet anställda i restaurangbranschen ökade signifikant vid tidpunkten för införandet av kravet på personalliggare. Detta utan att räkna in att företagarnas anställningsbeslut även påverkades av de sänkta arbetsgivaravgifterna för unga.

”Personalliggare är därmed inte ett ändamålsenligt system för att minska svartarbete och bör avskaffas så snart som möjligt”, avslutar de.

Igår 13:17
Nils Petter Nilsson/TT / TT NYHETSBYRÅN
Regelkrånglet

Peter Stormare ger sig in i kampen mot fäbodstängning

Filmstjärnan Peter Stormare riktar skarp kritik mot Krokoms kommun beslut i höstas att tillfälligt stänga ner fäboden Myhrbodarna, skriver Företagarna.

”Upplevelsen går rakt in i hjärta och ryggmärg. Anitas kunskap och lärdom är unik. Vi känner oss välsignade att få vara henne nära under några veckor”, skriver han på Myhrbodarnas hemsida och hänvisar till företagaren Anita Myhr som sedan länge driver fäboden.

Kommunen motiverade sitt beslut med att det saknas en anmälan från Myhrbodarna om att det är en livsmedelsanläggning, i enlighet med nu gällande lagstiftning.

Men det är fel, anser Per Nilsson, ombud för Anita Myhr, som menar på att kommunen hänvisar till nuvarande lagstiftning – men att Myhrbodarna funnits innan dess.

– Då gäller tidigare lagstiftning och det går inte att tillämpa lagen retroaktivt. Myhrbodarna har drivits under lång tid och lagstiftningen har ändrats många gånger. Kommunen har varken koll på äldre lagstiftning eller de egna dokumenten.

Per Nilsson och Anita Myhr har velat föra en dialog med kommunen om hur de ska lösa detta, men de vill bara att hon ska skriva under ett papper och har till råga på allt gjort en polisanmälan, berättar han.

– Om Anita skulle lämna in en anmälan nu blir det som att erkänna att hon gjort fel, sa Per Nilsson till sajten under hösten.

Filmstjärnan Peter Stormare är starkt kritisk mot Krokoms kommun, rapporterar Östersunds-Posten.

− Hade jag suttit som kommunalråd i Krokom så hade jag besökt Myhrbodarna och satt mig ner för att prata med Anita. Frågat vad är problemet? Hur kan vi lösa det här? Du driver något som är unikt. Men det vill man ju inte. Utan man ska hålla sig till reglerna och polisanmäla, det är helt galet, säger han till tidningen.

14 jan
Mostphotos
Regelkrånglet

Så underlättas kontakten med myndigheterna

Skatteverket och Bolagsverket är de myndigheter som ger bäst service och bemötande till småföretagare, enligt Myndighetsranking 2019. ”Men det finns ett omfattande förbättringsarbete”, skriver Helena Fond, näringspolitisk expert på Företagarna, i en debattartikel i Dagens Samhälle.

I ena hörnan stämplade myndigheter som Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och Arbetsmiljöverket, i den andra hörnan lovordade Bolags- och Skatteverket.

Uppdelningen är plockad från årets myndighetsranking från Företagarna, som varje år mäter de små företagens förtroende för myndigheter vad gäller service och bemötande.

Många regeringar försöker förenkla vardagen för företagen, få lyckas, konstaterar, Helena Fond, näringspolitisk expert, i en debattartikel i Dagens Samhälle.

I årets mätning är det mesta sig likt jämfört med tidigare genomgångar, ingen blir varken sämre eller bättre, förutom Polismyndigheten som höjer sina betyg.

”Det är viktigt att komma ihåg att finns det mycket kvar att göra – även för de myndigheter där det skett en positiv utveckling”, skriver hon.

Utvecklingen oroar Företagarna. Det är avgörande att företagen fokuserar på kärnverksamheten istället för att lägga tid på blanketter, myndighetskontakter och administration. För att nå dit krävs bra och effektiv myndighetsservice, anser artikelförfattaren.

Företagarna föreslår därför förenklad uppgiftsinlämning, kvantitativa förenklingsmål, tydliga skrivningar om färre regler i regeringens instruktioner till myndigheterna och efterfakturering för utförd tillsyn för att underlätta kontakten.

5 dec 2019