Näringslivets Medieinstitut (NMI) skriver att Helsa Vårdcentral i Vallentuna blivit felaktigt behandlat av tidningen Vallentuna Nyheter.
Bakgrunden är att tidningen i en artikel skriver att en äldre man nekades vård efter ett fall på gatan.
Rubriken till artikeln var ”Äldre blödande man nekades vård” och på löpsedeln stod det ”Ingen frågade hur han mådde”.
Enligt NMI refererade även Vallentuna Nyheter endast till uppgifter från en 20 -årig man som hjälpt den äldre mannen till vårdcentralen.
Tidningen frågade inte vårdpersonalen och gav inte verksamhetschefen Ulf Eldefors en rimlig chans att kolla upp vad som hänt.
–Jag bad om att få återkomma vid 14.00 samma dag för att hinna kontakta berörd vårdpersonal och få en bild av situationen, svaret jag fick var att 13.00 var deadline. Jag hann därför inte göra det förarbete jag hade önskat och fick istället ge ett mycket generellt svar på den för mig okända kritiken, säger Ulf Eldefors till NMI.
Månaden efter publiceringen noterade vårdcentralen en dubblering i avlistningar, skriver NMI. Fortfarande, flera månader efter publiceringen, sprids rykten om Helsa i en lokal Facebook-grupp. Artikeln är även sökbar på nätet och har haft en påverkan på nyrekryteringen där många anställningsintervjuer enligt Helsa nu inleds med frågor kring det som publicerats i Vallentuna Nyheter. Att företaget led, och fortfarande lider skada av den felaktiga publiceringen är uppenbart.
Helsa anmälde artikeln till Pressombudsmannen (PO) som inte ansåg att det fans fog för rättelse.
– Jag tycker det är anmärkningsvärt att man som journalist väljer att tro mer på X än på legitimerad sjukvårdspersonal i frågan om hur akut situationen var och vilka åtgärder som då var befogade. Det finns inget i vårt bemötande av mannen som var felaktigt eller anmärkningsvärt. Tvärtom gjorde personalen allt enligt regelboken, att då få en sådan artikel skriven om sig är såklart inte kul, säger Ulf Eldefors till NMI.