Bevaka
Medier

Bianca Ingrosso och Joakim och Jonna Lundell är etablerade tungviktare i branschen.
Framtidens sociala medier

Analysföretag: Hälften av Sveriges influerare fuskar

Mikroinfluerare kan vara vandrande luftslott med låtsasföljare och automatgenererade lajks, skriver DN. Efter att e-handelschefen Anders Ankarlid granskade sina egna underpresterande influerare drog han genast in alla betalningar.

Marknadsföring via influerare växer enormt både globalt och i Sverige. I år räknar man med att branschen för första gången når en miljardomsättning i Sverige. På senare tid har en ny kategori växt fram: mikroinfluerare – personer som marknadsför produkter för färre men mer engagerade följare.

E-handlaren Anders Ankarlid anlitade mikroinfluerare i Europa och USA men det visade sig vara en betydligt sämre investering än väntat.

– Jag tror att det är många, utöver oss, som gått på den här fällan och i princip kastat pengar i sjön, säger han till DN.

Anders Ankarlid satte ihop en anonym enkätundersökning till influerarna för att ta reda på varför och upptäckte att följarna inte var på riktigt. Över hälften erkände att de någon gång använt tjänster för att trissa upp sina nyckeltal.

Enkäten fick Anders Ankarlid att anlita Silicon Valley-baserade analysföretaget Hype Auditor för en större genomlysning av hela branschen. Det visade sig att över hälften av influerarna i världen visade tecken på manipulerade siffror. Anders Ankarlid anser att värderingen av marknaden för influerarmarknadsföring borde tas ned med åtminstone 45 procent.

25 jul