Bevaka
Konst

Jenny Nyström/Ängöl
Regelkrånglet

Öletikett stoppad av Systembolaget – Jenny Nyström inte måttfull nog

Kalmarbaserade bryggeriet Ängöl får inte sälja sitt midsommaröl på Systembolaget. Detta eftersom etiketten på flaskan – ett sommarmotiv av den kända svenska konstnärinnan Jenny Nyström – anses strida mot kravet på ”särskild måttfullhet”. Det skriver SVT Nyheter.

Ängöls Midsommaröl fanns på Systembolaget redan förra året – med samma etikett. Men i år har alltså Systembolaget satt stopp, vilket Barometern var först att rapportera om.

– Jag blev förvånad och tyckte att det kändes godtyckligt, eftersom etiketten är samma som förra året, säger Johan Håkansson, vd på Ängöl till SVT.

Etiketten föreställer ett en grupp människor klädda i fina kläder. De går på en stig framför en sjö och leds av en man i fiol. På sjön finns björkrisdekorerade båtar. Johan Håkansson säger till SVT att det var ett motiv som de tyckte kändes okej, eftersom de inte ville ha en bild med till exempel barn vid en midsommarstång.

Enligt alkohollagen måste en etikett vara ”särskilt måttfull” vid marknadsföring av alkoholdrycker. SVT skriver att enligt Systembolagets motivering skapar Jenny Nyström-motivet på Ängöls flaska ett ”förhärligande av högtiden midsommar” och de anser att kombinationen av etikett, text på flaskan och namnet Midsommaröl gör att den strider mot den skrivelsen.

Konstnärinnan Jenny Nyström är framför allt känd för att ha givit jultomten ett ansikte i Sverige. Hennes målningar har funnits på svenska vykort i decennier.

3 jun