Bevaka
Kompetensutvisningarna

Kompetensutvisningarna

Migrationsverkets avslag: Ali Omumi ”smittad” av tidigare utvisning

Den uppmärksammade rapporteringen om den nu utvisade ABB-ingenjören Ali Omumi har tagit en ny vändning, rapporterar Entreprenör.

Trots att ett jobb väntar hos ABB, nekas han återigen arbetstillstånd i Sverige av Migrationsverket. Anledningen är att myndigheten bedömer att hans senaste arbetstillståndsansökan ska följa samma exempel som den tidigare avslagna ansökan.

Att följa en sådan praxis innebär att Migrationsverket bedömer att arbetskraftsinvandrare som blivit utvisad därefter är ”smittad” av denna utvisning så länge som Migrationsverket, efter eget godtycke , bedömer lämpligt, hävdar Johannes Forssberg vid Centrum för rättvisa, som driver Ali Omumis fall.

– Det är ytterst anmärkningsvärt och saknar stöd i lag, förarbeten eller rättspraxis, säger han till Entreprenör.

Lisa Danling, pressekreterare vid Migrationsverket, svarar att Migrationsverket måste göra bedömningen i varje enskilt fall.

– Vi förstår att det kan vara frustrerande för den enskilde, säger hon. Samtidigt hänvisar hon till möjligheten att överklaga domen om man inte finner att den är rättvis.

Johannes Forssberg menar att Migrationsverket gör sig skyldig till rättsosäker hantering och att de försöker frånsäga sig ansvar genom att hänvisa till möjligheten att överklaga.

– Det faktum att beslut går att överklaga är ingen ursäkt för rättsosäkra beslut, där Migrationsverket tillämpar påhittade regler.

7 dec
Kompetensutvisningarna

Postnord bekräftar: Vi slarvade bort utvisade Peters pass

Småföretagaren Peter Lincoln som ska utvisas från landet missade igår sitt plan efter att Postnord hade tappat bort hans nybeställda pass. Idag bekräftar Postnord att hanteringen brustit.

I början av 2017 fick amerikanen Peter Lincoln beskedet att han ska utvisas från Sverige. Anledningen är att han inte tagit ut lön från företaget och reglerna säger att arbetskraftsinvandrare måste kunna försörja sig själva efter två år. Peter har dock försörjning på annat håll, men det spelade ingen roll.

I måndags klockan 16.35 skulle han ha suttit på planet mot USA, men eftersom Postnord hade tappat bort hans nybeställda pass missade han flighten.

Nu bekräftar Postnord för fPlus att försändelsen kommit på avvägar.

Redan den 11 oktober skulle postpaketet ha delats ut till Peter Lincolns hemadress i Gamla stan, men istället skickades det felaktigt till ett ombud.

– Orsaken är okänd, men det är troligt att paketet fått en felaktig fraktsedel, säger Julia Spector, presschef på Postnord Sverige.

Paket skickades tillbaka för omsortering, vilket fördröjde processen ytterligare. När väl paketet identifierats skulle det ha lämnats ut i fredags, men enligt Peter Lincoln skedde det aldrig.

– Vi kan bara se att försändelsen lämnades, men vi ser också att leveransen misslyckades, säger Julia Spector.

Peter försökte desperat få kontakt med Postnord under den gångna helgen. Klockan 08.00 på måndagen fick han beskedet att passet kunde lämnas ut på tisdagen, alltså en dag försent.

Först klockan 11.00 på måndagen meddelades att passet fanns att hämta 15.00 på terminalen i Segeltorp. Peter missade planet och tvingades boka om biljetten för 125 dollar.

– Det är högst beklagligt. Vi är förstås väldigt ledsna för detta, säger Julia Spector till fPlus.

23 okt
Kompetensutvisningarna

Postnords slarv stoppade utvisning av succéföretagare

Småföretagaren Peter Lincoln som ska utvisas från landet missade igår sitt plan efter att Postnord hade tappat bort hans nybeställda pass. Postnord bekräftar att hanteringen brustit.

I början av 2017 fick amerikanen Peter Lincoln beskedet att han ska utvisas från Sverige. Anledningen är att han inte tagit ut lön från företaget och reglerna säger att arbetskraftsinvandrare måste kunna försörja sig själva efter två år. Peter har dock försörjning på annat håll, men det spelade ingen roll.

I måndags klockan 16.35 skulle han ha suttit på planet mot USA, men eftersom Postnord hade tappat bort hans nybeställda pass missade han flighten.

Nu bekräftar Postnord för fPlus att försändelsen kommit på avvägar.

Redan den 11 oktober skulle postpaketet ha delats ut till Peter Lincolns hemadress i Gamla stan, men istället skickades det felaktigt till ett ombud.

– Orsaken är okänd, men det är troligt att paketet fått en felaktig fraktsedel, säger Julia Spector, presschef på Postnord Sverige.

Paket skickades tillbaka för omsortering, vilket fördröjde processen ytterligare. När väl paketet identifierats skulle det ha lämnats ut i fredags, men enligt Peter Lincoln skedde det aldrig.

– Vi kan bara se att försändelsen lämnades, men vi ser också att leveransen misslyckades, säger Julia Spector.

Peter försökte desperat få kontakt med Postnord under den gångna helgen. Klockan 08.00 på måndagen fick han beskedet att passet kunde lämnas ut på tisdagen, alltså en dag försent.

Först klockan 11.00 på måndagen meddelades att passet fanns att hämta 15.00 på terminalen i Segeltorp. Peter missade planet och tvingades boka om biljetten för 125 dollar.

– Det är högst beklagligt. Vi är förstås väldigt ledsna för detta, säger Julia Spector.

22 okt