Bevaka
Koldioxid

Det nya bonus malus-systemet

Så vet du om du drabbas av nya skattesmällen

Om du ville köpa husbil för några år sedan hade det räckt med att betala 5 000 kronor i skatt för ett nyregistrerat fordon. Men 2018 kom bonus- malus, vilket höjde skatten till 14 000 kronor. Nu - i och med införandet av körcykelmetoden WLTP - kan en nyköpt bil medföra en fordonsskatt på hela 28 000 kronor, skriver Expressens Dina Pengar.

Skattehöjningen är orimligt hög sett till den årliga användningen av husbilar, menar Leif Edström, ordförande i Husbilsklubben.se som representerar 15 300 medlemmar.

Och enligt Alf Ekström, vd och koncernchef för husbilshandlaren Kabe är skatten kontraproduktiv eftersom det går att importera äldre fordon som släpper ut ännu mer koldioxid.

För att veta hur hög skatten blir på din husbil finns det mer information på Transportstyrelsens hemsida.

Här är några övergångsregler som gäller fram till och med år 2021 som är värda att känna till:

  • En husbil som bara har ett WLTP-värde kommer att bli beskattad utifrån det värdet.
  • En husbil som även har ett NEDC-värde (det gamla sättet att beräkna) kommer att bli beskattad utifrån det värde som är lägst av NEDC och WLTP (vanligen NEDC) om husbilen tas i trafik första gången senast 31 december 2019
  • För fordon som tas i trafik första gången från och med den 1 januari 2020 gäller nya skatteregler som innebär att det värdet som är högst av NEDC och WLTP gäller för beskattning
10 okt