Bevaka
Influencers

Framtiden för influencers

Hon finns inte på riktigt men drar ändå in miljoner

Tjejen på bilden heter Miquela Suosa men finns inte på riktigt. Ändå har hon 1,6 miljoner följare på Instagram och tjänar miljoner på sponsring, skriver DN. Som artisten Lil Miquela släpper Miquela Suosa också musik och har utsetts av Vogue till trendsättare. Hennes största hit har fyra miljoner spelningar på Spotify.

DN har tittat närmare på fenomenet artificiella influerare och frågar sig om framtidens makthavare i sociala medier är robotar. Det är en ny generation kändisar som blivit allt vanligare: de som inte finns på riktigt, men som ändå skapar publicitet och genererar intäkter.

De är popstjärnor, som det japanska hologrammet Hatsune Miku som uppträder live inför tusentals fans och omsätter miljarder kronor, supermodeller som Noonoouri, som gjort uppdrag åt Marc Jacobs, Dior och Versace, och hänger med Naomi Campbell på bilder eller tv-spelsproffs som Ronnie Blawko, en snaggad kille med snusnäsduk över munnen som har varit på omslaget till Esquire. De har karriärer som vanliga dödliga ofta drömmer om, skriver DN.

Pr-konsulten Michaela Hamilton ser flera fördelar med att använda datorskapade influerare.

– Ur en marknadsförares perspektiv är det både skönt och tidseffektivt att slippa researcha potentiellt problematiska uttalanden och liknande, då en virtuell influencer inte gör såna. Det finns även ett starkt miljöargument i och med att man kan få i princip vilken bakgrund som helst utan att faktiskt behöva flyga dit, säger hon till DN.

31 jul
Nathalie Danielsson, influencer Jonas Lindstedt/TT / TT NYHETSBYRÅN
Framtiden för influencers

Influencers spränger snart miljardvallen – samtidigt spås branschens död

Influencer-marketing har blivit en snabbt växande global industri, som nu spås spränga miljardvallen. Men samtidigt som industrin växt så har följarna också blivit smartare, och nu talar man också om ”influencerns död”, skriver Svenska Dagbladet.

Att använda sig av influencers har snabbt blivit ett framgångsrecept för företag som vill öka sin status och omsättning. Förra året växte influencer-marketing med över 20 procent och Institutet för reklam och mediestatistisk, IRM, bedömer att bloggare, youtubers och andra influencers drog in 800 miljoner kronor. I år förväntas siffrorna stiga ytterligare, till cirka 950 miljoner. 2020 spås de spränga miljardvallen.

Men samtidigt har följarna blivit allt smartare och det krävs trovärdighet för att locka och behålla kunder. Att använda sig av influencers på fel sätt kan slå hårt mot företaget, och Sara Wimmercranz och Susanne Najafi, grundare av riskkapitalbolaget Backing Minds, spår nu influencerns död.

Istället för de stora kändisarna vill man nu jobba med så kallade mikro-influencers, med följarsiffror under 50 000, för att lättare bygga upp en ömsesidig relation till kunden.

– Jag vet hur många som tröttnar på influencers som bara lägger upp köpt reklam. Kunderna är krassa i dag. De vill ha trovärdighet, säger Karin Westas Norlander, concept och visual director på Gina Tricot.

30 jul
Foto: Lars Pehrson/SvD/TT
Flygbranschen och miljön

Influencers får mothugg: ”Ett flygstopp innebär döden för investeringar”

Med ett flygstopp skulle amerikanska investerare sluta satsa på svenska startups, skriver Niklas Agevik, medgrundare och vd för wifi-appen Instabridge, i en krönika i Breakit.

Niklas Agevik påminner om de 87 influencers som för några veckor sedan uppmanade regeringen att ”börja behandla dem som skolbarn som inte kunde sköta sig och omedelbart förbjuda folk från att flyga”. Han undrar i krönikan om dessa influencers har tänkt på konsekvenserna av ett flygstopp.

Niklas Agevik skriver att influencerna personligen inte skulle drabbas så mycket då de flesta av deras resor är ”menlösa”. Däremot skulle konsekvenserna för näringslivet bli stora.

”Jag har själv tagit in nästan 10 miljoner dollar av investerare till bolaget jag driver, Instabridge. Nästan hälften av de pengarna är från investerare utanför Sverige”, skriver han och påpekar att det är pengar som har skapat arbetstillfällen och tillväxt.

”En stor del av anledningen till att investerare i New York, San Francisco och London har vågat är att de fått träffa oss som driver Instabridge och fått förtroende för oss”, skriver Niklas Akevik.

Han skriver också att han är ”ganska säker på sin sak” när han säger att ”ingen skulle ha satt in tio miljoner dollar i ett okänt bolag tusen mil bort utan att ha träffat grundarna några gånger”. Av den anledningen skulle ett flygstopp ha inneburit döden för investeringar från USA in i Sverige.

19 feb