Bevaka
I karriären

Claudio Bresciani/TT / TT NYHETSBYRÅN
I karriären

Svårt att ta nästa steg? Så maxar du din potential på jobbet

Få lyckas leva upp till sin fulla potential. Det skriver Ny Teknik utifrån en artikel i Harvard Business Review. Intelligens och erfarenhet behöver inte innebära att du presterar på topp.

− Det finns ofta en skillnad mellan vad du kan göra och vad du faktiskt sedan gör, säger rekryteringsforskaren Tomas Chamorro-Premuzici i Harvard Business Review.

Den bistra sanningen är att många efter ett halvår på en arbetsplats inte ens försöker göra sitt bästa.

NyTeknik listar några av de vanligaste orsakerna till underprestation – och vad du kan göra åt saken:

  • Dålig tajming. Det kan ta tid för den anställde att förstå vad jobbet innebär. Gör därför research och ställ frågor redan under intervjun.
  • Bristande engagemang. Ett svagt engagemang kan bero på många saker, men ett knep är att hitta tid till att vara nyfiken – eller prata med chefen.
  • Personliga omständigheter. Privata problem kan bromsa din utveckling, men bra chefer hjälper dig att hantera omständigheterna. Försök att optimera ditt jobb så att det passar dina intressen.

Tomas Chamorro-Premuzici ger också i Harvard Business Review fler tips om hur man kan agera för att maximera sin potential. Det är så mycket mer än bara begåvning som styr.

  • Dålig koll på nya arbetsplatsen. Säkerställ att du inte söker ett jobb som inte passar för. Webbplatser som Glassdoor, som fungerar som ett slags TripAdvisor för arbetsplatser, kan hjälpa dig, samt att ställa detaljerade frågor under arbetsintervjun, prata med anställda på företaget. Med all sannolikhet kommer du prestera bättre på en arbetsplats där de högpresterandes profil överensstämmer med din profil, skriver Tomas Chamorro-Premuzici.
  • Internpolitiskt tjafs. Det gäller att kunna navigera, och läsa de internpolitiska aspekterna rätt, i en organisation. Du kan hantera mycket genom att vara medveten om kotterier och andra fulheter inom organisationen, utan att sälja din själ. Det räcker inte med bara göra ett bra jobb. Faktum är att ju mer begåvad du är, desto fler fiender kommer du att få.
17 feb
ANDERS WIKLUND / TT / TT NYHETSBYRÅN
I karriären

Experternas 3 tips: Så lyckas du i löneförhandlingen

Lönen ska spegla din erfarenhet och resultatet av ditt arbete. Men hur bevisar du för chefen att du är värd en högre lön? Dagens Nyheter har samlat de bästa tipsen från personalchefer och fackliga förhandlare på hur du lyckas bäst.

Det här bör du tänka på före, under och efter löneförhandlingen:

Före mötet: Förbered dig

Fundera på den gångna året och skriv ner dina prestationer i punktform. Ta även redan på löneläget i branschen med hjälp av lönestatistik från till exempel ett fackförbund.

– Lämna inte lönesamtalet förrän du har fått prata siffror med chefen, säger Camilla Frankelius, förhandlingschef på fackförbundet Sveriges ingenjörer.

Under mötet: Var saklig

Börja med att bocka av frågan om vad du förbättrat under året och var hela tiden saklig. Det gäller även att vara lyhörd på chefens synpunkter.

– Det är mänskligt att agera i affekt, men försök att undvika det. Ge dig själv tiden att fundera på vad du behöver hjälp med för att förbättras i ditt arbete, säger Helena Sjöberg, personalchef på Microsoft Sverige.

Efter mötet: Överväg dina alternativ

Hur går du vidare efter lönesamtalet? Om du fortfarande önskar få en högre lön? Då har du två alternativ:

Det ena är att stanna kvar i tjänsten och försöka utvecklas eller lämna jobbet och pröva vingarna någon annanstans.

Men det finns det ett klassiskt misstag att undvika i lönesamtalet:

– Vissa går in i samtalet och säger att kollegorna X och Y tjänar mer. Det är omöjligt som chef att besvara, säger Anna Wenner, som är personalchef på byggkoncernen Skanska Sverige.

5 feb