Bevaka
Husbilar

Det nya bonus malus-systemet

Så vet du om du drabbas av nya skattesmällen

Om du ville köpa husbil för några år sedan hade det räckt med att betala 5 000 kronor i skatt för ett nyregistrerat fordon. Men 2018 kom bonus- malus, vilket höjde skatten till 14 000 kronor. Nu - i och med införandet av körcykelmetoden WLTP - kan en nyköpt bil medföra en fordonsskatt på hela 28 000 kronor, skriver Expressens Dina Pengar.

Skattehöjningen är orimligt hög sett till den årliga användningen av husbilar, menar Leif Edström, ordförande i Husbilsklubben.se som representerar 15 300 medlemmar.

Och enligt Alf Ekström, vd och koncernchef för husbilshandlaren Kabe är skatten kontraproduktiv eftersom det går att importera äldre fordon som släpper ut ännu mer koldioxid.

För att veta hur hög skatten blir på din husbil finns det mer information på Transportstyrelsens hemsida.

Här är några övergångsregler som gäller fram till och med år 2021 som är värda att känna till:

  • En husbil som bara har ett WLTP-värde kommer att bli beskattad utifrån det värdet.
  • En husbil som även har ett NEDC-värde (det gamla sättet att beräkna) kommer att bli beskattad utifrån det värde som är lägst av NEDC och WLTP (vanligen NEDC) om husbilen tas i trafik första gången senast 31 december 2019
  • För fordon som tas i trafik första gången från och med den 1 januari 2020 gäller nya skatteregler som innebär att det värdet som är högst av NEDC och WLTP gäller för beskattning
10 okt 2019
Det nya bonus malus-systemet

Glädjebeskedet: Skatten på husbilar förändras inte

Skatten på husbilar kommer inte att förändras i det nya bonus-malus-systemet, uppger Transportstyrelsen.

fPlus berättade i april att husbilsägare riskerade att åka på en rejäl skattesmäll på grund av bonus-malus-systemet. Husvagnsbranschens Riksförbund, HRF, uppvaktade regeringen för att få tillstånd en korrigering. Branschen fruktade att konsumenterna skulle börja importera begagnade husbilar för att komma undan de nya skatteeffekterna.

Tidigare i juli larmade HRF i en debattartikel i Göteborgs-Posten om att den nya lagstiftningen blir ett hårt slag mot husbilen. Men nu svarar Ullabritt Andersson, verksamhetsspecialist vid Transportstyrelsen, i GP att den nya lagstiftningen inte förändrar fordonsskatten på husbilar.

”Det beskattningsgrundande koldioxidvärdet baseras alltså inte på WLTP-värdet. Det baseras på ett framräknat värde enligt beräkningsformler utifrån vägtrafikskattelagstiftningen, ’skälig grund’. Trots krav på WLTP-värde kvarstår beräkningen av fordonsskatt för husbilar enligt dagens beräkningsformer”, skriver hon.

Branschen tar emot beskedet med glädje.

– Branschen, husbilsägarna och camping-Sverige kan pusta ut. Den nya skatten hade varit ett dråpslag mot husbilen som semesterform med, sett över tid, även stora konsekvenser för landets besöksnäring. Nu ser vi fram mot att fler väljer husbilen som semesterform, säger Tomas Haglund, ordförande för HRF, i ett uttalande på hemsidan.

23 jul 2019