De svenska stadskärnorna ökade sin försäljning med 0,5 procent totalt sett under perioden 2016–2017. Det är storstäderna som står för ökningen. Det rapporterar Handelns utredningsinstitut (HUI) i ett pressmeddelande.
Det är framförallt hotell- och restaurangnäringen som bidrar till ökningen. Detaljhandeln har det tuffare, enligt pressmeddelandet. Sällanköpsvaruhandeln har det svårast med en minskning med nära två procent.
De tre storstäderna har haft bäst tillväxt, med 1,4 procent. Större städer, har haft nolltillväxt, medan medelstora städer och småstäder har haft negativ utveckling totalt sett. (-0,3 procent respektive -0,6 procent).
– Storstadsregionerna har en kraftig befolkningstillväxt, goda kommunikationer, stora besöksflöden och en rad andra fördelar som bidrar till tillväxten. Hotellbranschen gynnas särskilt i storstäderna och flera nyetableringar driver upp tillväxten, säger Tobias Rönnberg, analytiker HUI Research.