Bevaka
Hållbarhet

Bertil Ericson / TT / TT NYHETSBYRÅN
Företagens miljöarbete

Toppcheferna satsar på hållbarhet: ”Stor potential för bolagen”

Vill Sverige fortsätta ha en stark konkurrensfördel gäller det att fler företag tar tag i klimatfrågan. Flera toppchefer diskuterade hållbarhetsarbete vid ett panelsamtal under konferensdagen Hållbara Samtal Live, arrangerad av Di och Aktuell Hållbarhet.

Anna Ryott, styrelseproffs, menar att klimatomställningen går för långsamt. Trots att Sverige ligger i framkant med hållbarhetsomställningen krävs det mer för att Sverige ska behålla sin konkurrensfördel.

– Tittar man på klimatutmaningarna då inser man att vi behöver investera mer, öka innovationstakten och framför allt skulle jag vilja se väldigt mycket mer partnerskap, sa hon under panelsamtalet.

Dessutom krävs det stöd från regeringen. För att Sverige ska kunna nå målet om en fossilfri fordonsflotta 2030 måste regeringen göra gedigna satsningar på laddinfrastruktur, anser Henrik Henriksson, vd på Scania. Ur hans synpunkt lönar det sig inte för företagen idag att ställa om till fossilfritt, när det inte finns infrastruktur som kan stödja det.

Anna Ryott menar att en hållbarhetsomställning innebär stor potential för företagen.

– Det jag ser nu är att allt fler framstående bolag kopplar FN:s globala mål till sin affär, till bolagets DNA och på det sättet skapar affärsmöjligheter, nya innovationer, lyckas attrahera framtidens talanger och få lojalare kunder, sa Anna Ryott.

26 nov
Teodor Axlund
Sveriges entreprenörer

E-handelskungen vinner entreprenörspris – ”en energikick”

E-handelskungen Pär Svärdson möttes med rungande applåder när han på måndagskvällen kammade hem revisionsbyrån EY:s regionala pris Entrepreneur of the Year i Stockholm.

– Det är fantastiskt. Jag är otroligt stolt över vårt team som har gjort detta möjligt. Det ger mig en energikick att veta att vårt företag uppskattas så högt av en sån kompetent jury. Det ger oss en kraft att fortsätta, säger han till fPlus efter att han stigit ner från scenen.

Svärdson, grundare av både Adlibris och Apotea, har varit en driftig entreprenör redan i tidig ålder. När han var 16 år lånande han 50 000 kronor av sin pappa för att starta aktiebolaget Svärdson Management Captital, som senare kom att bli Adlibris.

Men på den tiden stod entreprenörskap inte lika högt i kurs som det gör idag, berättar han.

– Jag tror att Sverige har haft ett bra företagsklimat med starka förebilder. Men när jag var liten på 1970-80-talet genomgick Entreprenörssverige en dipp. Men utmärkelser som dessa är ett kvitto på att samhället återigen har en positiv syn på företagandet, säger han.

Svärdson hoppas att hans nya utmärkelse kan inspirera andra att jaga sin entreprenörsdröm.

– Det här priset är ett sätt att avmystifiera företagandet att visa att företagandet inte är något svårt och ouppnåeligt.

Vilka är dina tre bästa råd för att bli en framgångsrik entreprenör?

– Det första är att våga ta steget. Du kan inte lyckas om du inte börjar någonstans. Det andra är att omge sig med värdefulla kollegor som brinner för din affärsidé. Utan dem är det inte möjligt att gå vidare, säger han.

Pär Svärdsons tredje råd är att satsa på tillväxtbranscher i stället för att uppfinna om hjulet i befintliga sektorer.

– Det är lättare att lyckas om man ger sig in i nya branscher som som e-handel eller verksamheter som grön energi och hållbarhet. Då har man större chans att lyckas.

Tror du att du kommer nå hela vägen till finalen?

– Ja men det tror jag. Jag gillar att vinna.

25 nov