Bevaka
Företagsklimatet i Sverige

Jessica Gow/TT / TT NYHETSBYRÅN
Företagsklimatet i Sverige

Studie: Företagsfrågor överskuggas i radiosändningar

Frågor om företagens villkor fortsätter att lysa med sin frånvaro i Sveriges Radios nyhetssändningar. Under en tvåmånadersperiod hittas färre än tio inslag som berör ämnet. Samtidigt består mycket av företagsrapporteringen om utrikesfrågor som till exempel Trumps handelskrig, visar en undersökning från Näringslivets Medieinstitut (NMI).
Detta bekräftar den tidigare bilden av att public service inte lägger mycket vikt vid dessa frågor trots att har varit ett återkommande tema i samhällsdebatten och i den senaste valrörelsen, vilket Entreprenör tidigare har rapporterat om.
Anders Billing, chef för Ekots ekonomiredaktion, välkomnar granskningen. Han förklarar samtidigt att deras publik är de som är mer än genomsnittligt intresserade av ekonomifrågor.
– Vi bevakar de stora ekonomiska nyheterna. Hur går ekonomin, hur går de stora företagen i Sverige och i världen, hur går Sveriges ekonomi och de stora makrofrågorna. Vi gör tre till fem inslag per dag, det blir runt 100 per månad, säger han i en intervju med NMI.
Vidare förklarar han att villkoren för företagen visserligen ingår i bevakningsområdet, men att de ligger vid sidan av huvuduppdraget.
– Villkoren för företagare ingår i vårt uppdrag, och vi gör sådana nedslag. Vi återkommer till de här frågorna då och då. Men de stora ekonomiska händelserna är vårt huvuduppdrag. Det är viktigt för företagen för att de ska kunna fatta sina beslut.

16 okt