Bevaka
Företagsklimatet i Sverige

Företagsklimatet i Sverige

Svenska raketen som utmanar Google, Ikea och Spotify

För femte året i rad har Academic Work tagit reda på vilka arbetsgivare som är mest attraktiva bland studenter och akademiker i början av sin karriär. Precis som förra året finns sex svenska företag bland de tio första på listan och precis som förra året toppar Google hela listan tätt följt av Ikea och Spotiy. Men en ny bubblare har tagit sig rakt in på elfte plats, skriver Arbetsmarknadsnytt.

– Vi brinner för hållbarhet, hälsa och transparens. På Oatly har vi jobbat enligt dessa värderingar sedan starten 1994. De delas av våra medarbetare och är väldigt levande i vår vardag och i varje beslut vi fattar. Jag tror att young professionals ser vad Oatly står för, och att det bidragit till vår fina placering i detta index, säger Maria Lindén, HR Manager på Oatly, företaget som alltså hamnat på elfte plats i Young Professional Attraction Index, YPAI, i ett pressmeddelande.

Academic Work genomför undersökningen tillsammans med Kantar Sifo. 7 000 studenter och akademiker har fått rangordna svenska arbetsgivare utifrån tre kriterier: deras övergripande rykte, deras upplevda framgång samt huruvida de kan tänka sig att arbeta där.

Och även om Oatly är en stark bubblare, så är det Google som varje år har toppat listan.

– De främsta anledningarna till att vi har lyckats bygga en så stark kultur är att vi från första början insett att rekrytering är bland det viktigaste vi gör och investerar mycket tid och resurser i detta. Andra saker jag vill lyfta är att vi är oerhört transparenta och ger våra anställda en röst och en trygghet att våga prova, utmana och misslyckas, säger Martin Eriksson, Staffing Business Partner på Google.

Idag 06:52
Företagsklimatet i Sverige

Därför får Timrå sitt bästa betyg genom tiderna

Bästa resultatet genom tiderna, omdömen över snittet i varje sakfråga. Timrå kommun skördar framgångar hos de lokala företagarna, skriver redaktionen på Svenskt Näringsliv.

Förklaringen är en vision om att alltid arbeta med näringslivets bästa för ögonen. Den sträcker sig över politiska gränser och förenar politiker och tjänstemän.

Kommunstyrelsens ordförande Stefan Dalin (S) konstaterar att det fina omdömet visar att Timrå är på rätt väg för att nå målet: Norrlands bästa företagsklimat.

– Jag vill uttrycka min stolthet över alla medarbetare i kommunen. För utan deras hårda arbete, förstklassiga service och viljan att göra sitt bästa skulle vi inte ha detta resultat.

Ett område som sticker ut är upphandling. En vinnande väg är att ta in synpunkter från näringslivet när förfrågningsunderlaget fastställs

– Helst ska det finnas tre vinnare: kommunen, invånarna och de lokala företagen. För frodas företagen i Timrå så gynnas alla, säger upphandlingsstrategen Stefan Eriksson.

– Vi har mycket direktkontakt med lokala entreprenörer. En målsättning är att dela upp avtalen i mindre delar för att fler ska kunna lämna anbud, tillägger upphandlaren Kristina Jönsson.

Det handlar också om att våga testa gränser.

– Om man inte gör fel, kan man inte lära sig någonting. Man måste få göra om och göra rätt, säger Stefan Eriksson till redaktionen.

2 jul