Etik blir allt viktigare i näringslivet. Att ha tvivelaktiga investerare eller själv bli påkommen med dåliga arbetsförhållanden kan solka varumärket för flera år framöver. Men det finns möjlighet att hålla både etiken och lönsamheten högt, säger en etikforskare till DN.
Att arbeta hållbart, ha hög moral, hålla på etiska principer och samtidigt tjäna pengar, är det över huvud taget möjligt för ett företag idag? Ja, om man är medveten om problematiken, menar etikforskaren Tomas Brytting.
– I vissa branscher är själva affärsidén ohållbar för miljön, då får man satsa på att vara bäst i klassen, säger Tomas Brytting till DN.
Men han menar att alla företag – oavsett storlek – kan sträva efter att vara ett föredöme inom den bransch man verkar i. Dels i arbetet med klimatfrågor, men också för frågor om arbetsvillkor och mänskliga rättigheter.
– Om man befinner sig i oljebranschen kan man försöka vara det mest miljövänliga oljebolaget. Företaget Shell har som exempel tagit oljepengar för att investera i solenergi för framtiden vilket kan ses som positivt. Man får göra så gott man kan och sträva efter att vara bäst i klassen, säger Tomas Brytting.