Bevaka
Företagarcoachen - Sofia Hagelin

Företagarcoachen - Sofia Hagelin

Nio tips på hur du skapar kommunikation som folk faktiskt läser

De allra flesta e-postmarknadsförare idag skulle säkert hävda att det traditionella nyhetsbrevet är dött. Att skicka ut ett och samma mejl till hela kundbasen med en massa nyheter från ditt företag känns daterat och omodernt. Framtiden heter aktivitetsbaserad e-postmarknadsföring, det vill säga att man styr kommunikationen efter konsumentbeteenden för att skapa relevans och rätt tajming i kommunikationen. Så vilka saker är det viktigt att tänka på när man utformar sin digitala kommunikation? Här kommer mina nio bästa tips.

1. Sätt upp mål

Ha en tydlig idé innan du börjar med vad du vill uppnå med kommunikationen. Vill du att läsarna ska klicka sig in på din webbplats och läsa mer? Handla? Recensera en produkt? Eller kanske syftet är att få kunderna att rekommendera dig till sina vänner? Du kan alltid berätta flera saker i ett nyhetsbrev, men det är viktigt att tydliggöra vad huvudsyftet är och göra det superklart för läsarna.

2. Välj innehåll med omsorg

Och jag menar verkligen det. Var kräsen när du väljer vad du ska skriva om. Tänk efter. Vad gillar dina läsare att läsa om? Vad går de igång på? Berätta något som väcker känslor. Som är tänkvärt eller bra att veta. Och något som rimmar med ditt varumärke. Jag brukar tänka att jag vill att mina läsare ska känna sig uppmuntrade, lite klokare eller engagerade av att läsa min text. 

3. Ägna 90 procent åt att berätta och lära ut saker och 10 procent åt sälj

Bjud på din kunskap. Om du säljer kläder, till exempel, skriv om materiallära, stylingtips, om hur du bäst vårdar dina kläder, några tankar om er designfilosofi, kundberättelser, eller hur ni tänker kring hållbarhet. Min bästa respons någonsin på ett nyhetsbrev var när jag skrev om hur vi på Heart of Lovikka kände inför Black Friday, köpstress och överkonsumtion.

4. Var relevant

Istället för att skicka samma nyhetsbrev till alla i din databas, skicka flera, men till mindre grupper. Du vet kanske vilka kunder som har ”wishlistat” en viss produkt. Mejla dem specifikt när ni får in en ny leverans av en liknande produkt. Och skicka ett annat mejl med förtur på rean till dina bästa kunder som handlat det senaste året. Och skicka ett tredje mejl med den nya gröna tröjan i webbshoppen till alla de kunder som tidigare har handlat gröna plagg.

5. Anpassa kommunikationen efter var i köpcykeln kunden befinner sig

Om en kund precis har börjat prenumerera på ditt nyhetsbrev är hon ganska långt ifrån att vilja handla. Hon behöver istället få ett innehåll som stärker hennes förtroende för ditt företag. Efter 4-5 mejl där du beskriver företaget, produkterna, er designfilosofi, vilka priser/utmärkelser ni har vunnit, och vad andra kunder tycker om er, så kanske kunden blir mer nyfiken på att faktiskt våga göra sitt första köp. Sådan här kommunikation kan man lätt automatisera så att den går ut med en viss frekvens till alla nya nyhetsbrevsprenumeranter.

6. Rubriken är A och O

Det väller in mejl i de flestas inbox och om rubriken inte direkt fångar dina kunders uppmärksamhet så förblir mejlet oläst. En slarvigt formulerad, intetsägande rubrik kan alltså minska läsfrekvensen väsentligen.  Ta dig tid att mejsla fram annorlunda, kreativa, relevanta och engagerande rubriker. Låt dig inspireras av andra varumärken, vars nyhetsbrev du själv inte kan låta bli att öppna. Hur gör dom? Och testa att använda emojis i rubriken. Det visuella kan stärka det du vill säga.

7. Skriv på ett personligt sätt

Som att du pratade med en vän. Genom att hålla en informell, skön stil hamnar du långt från typiska säljmejl och kunden upplever dig som mer trovärdig och intressant. Visa varumärken kanske inte kan vara alltför personliga och informella, men man kan hitta ett tilltal som känns personligt utan att bli privat. Och om man hittar det tilltalet vinner man i regel mycket i sympati och tilltro.

8. Var kortfattad och kul

Tänk på att dina läsare är stressade och har mycket omkring sig som konkurrerar om uppmärksamheten. Så håll din text kort, koncis och kul.

9. Håll designen enkel och så ”odesignad” som möjligt.

Säkerställ att designen är luftig och enkel att läsa både på en mobil och i datorn. Bort med färgglada knappar och för mycket specialformattering. Du vill ju att läsaren ska tänka ”wow, vilket grymt innehåll, jag vill läsa mer från dom”, inte att de ska uppleva mejlet som för säljigt och tillrättalagt. Då riskerar det att hamna i papperskorgen.

Detta är inte supersvårt egentligen, men ändå gör så många marknadsförare fel. E-postmarknadsföring är inte ett verktyg för att få ut information och erbjudanden från företaget till många på ett enkelt sätt. Det handlar istället om att få igång en dialog med dina kunder.

7 feb
Företagarcoachen - Sofia Hagelin

Sex tips på hur får ditt varumärke att lysa

Dagens konsumenter drivs allt mer av värderingar och det har blivit svårare för varumärken att sopa brister och svagheter under mattan. Idag synas allt: från tillverkningsförhållanden, miljö- och jämställdhetsfrågor till kvalitet, marknadsföring och värderingar. De varumärken som inte håller vad de lovar hamnar snart i onåd. Och ofta går det snabbt utför, eftersom det sprids som blixten digitalt. Och när förtroendet har brustit är det ofta svårt att få kunderna att hitta tillbaka. 

Min erfarenhet är att ju mer transparent och ärligt ett företag är desto mer engagerade och nöjda blir kunderna. Och engagerade kunder ger fler likes, kommentarer och delningar i sociala medier, vilket i sin tur ökar spridningscirklarna av din digitala kommunikation och stärker ditt varumärke.

Cohn & Wolfes globala rapport Authentic Brands visar tydligt att svenska konsumenter har en negativ bild av varumärken. Endast fem procent av respondenterna anser att varumärken är öppna och ärliga. Och hela sex av tio svenskar säger att nivån av ärlighet påverkar deras köpintresse. Ett varumärke som lyckas positionera sig som autentiskt har uppenbarligen mycket att vinna både vad gäller förtroende och ökade intäkter.

Mitt tips är helt enkelt att göra transparens och ett personligt, ärligt tilltal till en konkurrensfördel. Men hur gör man för att vara transparent och hur mycket ska man visa upp? Här kommer mina sex bästa råd.

1. Ge din story mer plats. Varför startade du ditt företag? Vad är det som driver dig? Vilka värderingar tycker du är viktiga? Göm inte det i en "Om oss" sektion längst ner på hemsidan. Utan prata om det hela tiden. I kampanjer. I sociala medier. I bildspråk. Återknyt till ditt "Varför" ofta och i flera sammanhang. Ju mer dedikerad du är till ditt "Varför", desto starkare och ärligare blir konversationen med dina kunder.

2. Berätta hur ni jobbar. Berätta var ni köper in råvarorna, var tillverkningen sker, hur ni tänkte kring val av fabrik, vilka transporter ni använder, Patagonia footprint är ett fantastiskt exempel på hur man kan vara transparent kring sin produktion.

3. Berätta vart ni är på väg. Det här kan verka läskigt, men om du vågar berätta vart ni ska så kan dina kunder hjälpa dig att nå dit. Ett perfekt exempel på detta är mjukvaruföretaget Trello, som publicerar sin egen utvecklingsplan med sin egen mjukvara (så smart!) och låter sina följare rösta för vad de tycker är viktigast inför nästa release och lämna synpunkter på hur Trello utvecklas.

4. Var ärlig. Visa sårbarhet. Människor i dagens digitaliserade och välretuscherade värld är urlessa på välputsade varumärken som framstår som perfekta - gäsp! Istället går konsumenter alltmer igång på ärlighet, vi dras till det mer opolerade, lite skeva och mänskliga. Det är okej att varumärken har brister, så länge som de är ärliga med det. Det är sådan transparens som bygger förtroende och stärker kundrelationen. 

5. Våga berätta om misstag också. Mötte inte er nya produkt era förväntningar när den väl kom från fabriken? Hade ni ett tufft kvartal ekonomiskt? Missade ni en viktig deadline? Berätta även detta för dina följare och låt dem få bli en del av din företagsresa. Och självklart ska du berätta om glädjestunderna också. Är stämningen på företaget på topp? Har ni precis vunnit ett pris eller en ny kund? Det är balansen och ärligheten i vad ni väljer att berätta som är viktig.  

6. Be dina kunder om råd och hjälp. Genom att visa att du uppskattar både bra och mindre bra omdömen tydliggör du att du strävar efter att bli ännu bättre. Vad tycker dina kunder är bra med ditt företag? Och mindre bra? Be dem om lov att använda informationen för att kunna ge dem bättre service. Kunder älskar att bli lyssnade på. Lyhördhet skapar förtroende och lojalitet och inte minst engagemang hos kunderna.  
 
Det viktiga tror jag är att börja att syna den egna verksamheten. Vad finns det för saker att berätta om ditt företag, om teamet och era utmaningar och mera? Genom att starta en dialog kring dessa berättelser och genom att vara transparent mot dina kunder, så bygger du tillit. I vår värld av sociala medier, så kommer förtroende och varumärkeslojalitet att fortsätta växa i betydelse. Det är hög tid att hoppa på transparens-tåget. De företag som tror att detta är en fluga kommer definitivt att hamna på efterkälken.

31 okt 2018