Bevaka
Företagande i praktiken

Jessica Gow/TT / TT NYHETSBYRÅN
Företagande i praktiken

Åtta tips för att skapa en klickvänlig film

Rörligt innehåll växer lavinartat på sociala medier. Men hur tar man fram en kampanjfilm som blir en klickmagnet utan en megabudget?

– För att nå ut med din film behöver den ha en tydlig uppgift och ett budskap, rätt dramaturgi och lagom längd, säger Anders Larsson, utbildare och filmproducent på ”Anders och Mia”.

Här delar han med sig av sina bästa tips.

  1. Din film har en uppgift. Tänk igenom vad du vill att de som har sett din film ska göra efter att de sett den. Det ska vara enkelt att gå till handling oavsett vad det handlar om.
  2. Förstå din målgrupp. Vad engagerar dem, vad söker de ofta efter, vilken typ av innehåll uppskattar de? I vilka kanaler befinner de sig och hur vill de att du kommunicerar med dem?
  3. Ett budskap. Håll din berättelse enkel och fokusera på ett enda budskap, annars kan du lätt förvilla målgruppen. Har du mycket att säga – gör fler filmer.
  4. Bygg din story i tre steg. En stark öppning som besvarar frågan: ”Varför skall jag se filmen”. Ett mittenparti med relevant information, som engagerar och håller kvar tittaren till slutet. Avsluta filmen med ett ”call to action”, vad tittarna ska göra efter att de sett den.
  5. Lagom längd. Är målgruppen i ett tidigt stadium av kundresan, uttryck dig kort och fokuserat (mellan 6-10 sekunder). När de konverterat kan du öka till 30-60 sek, och när de är trogna kunder finns inga gränser för hur mycket du kan pumpa ut.
  6. Lär ut, inspirera och underhåll. Det skapar bäst engagemang just nu, så fråga dig: Vad kan vi lära ut? Hur kan vi inspirera? Hur kan vi underhålla?
  7. Show, don´t tell. Fundera på vad du behöver filma för att berätta din historia och föra ut ditt budskap. En enkel övning kan vara att skapa en film som för fram ett budskap helt utan ljud, musik eller text.
  8. Ljudet. Tekniskt fungerar mobiltelefonen utmärkt för att filma, klippa, distribuera och konsumera film. Det enda du behöver komplettera med är en bra mikrofon eller mygga.
8 feb
TT
Företagande i praktiken

De värsta misstagen när du sätter pris

Många företag gör allvarliga misstag ifråga om prissättning vilket leder till lägre försäljningsvolym eller lägre vinstmarginal. På Företagarna.se guidar priscoach Per Sjöfors dig genom de vanligaste prismisstagen och ger tips på hur du sätter ditt optimala pris.

1. Snegla på konkurrenterna

Det första är att inte stirra sig blind på konkurrenternas priser. Om det inte handlar om börsen är det svårt att faktiskt att få en helhetsbild av konkurrensens prissättning. Ett företag, som mot förmodan tagit reda på konkurrensens pris och försöker anpassa sin egen prissättning därefter riskerar att hamna i ett till ett priskrig. Det vinner ingen på, varken företagen eller kunderna.

2. Titta inte bara på kostnaderna

Det andra misstaget är så kallad kostnadsbaserad prissättning, alltså att prissätta en produkt efter vad det kostar att tillverka den plus en viss marginal. Ett anledning är att kostnaden för en produkt oftast är helt irrelevant för kunden och kan slå helt fel när det kommer till kunden egna betalningsvilja.

3. Magkänsla räcker inte långt

Det tredje och sista misstaget är att gissa eller använda magkänsla för att sätta pris. Här finns tre underkategorier som visar hur det kan få fel. Gissar man fel finns det stor risk att företagen dukar under innan det ens har börjat. En prissättning som är ”tillräcklig” rätt funkar visserligen för affärerna men alldeles för långsamt, vilket är negativt för företagets image. Slutligen, om prissättningen är nästan rätt så är försäljningsvolym fortfarande långt ifrån optimalt vilket är ohållbart för de flesta.

Att i stället sätta pris baserat på marknadens faktiska betalningsvilja, och att veta vilken försäljningsvolym man får vid olika priser, leder alltid till högre försäljning eller högre marginal.

6 feb