Bevaka
Företagande i praktiken

Företagande i praktiken

Experten: Så säljer du till millennials

Personer som har växt upp i den digitala tidsåldern, så kallade millennials, spås inom två år att vara den största konsumentgruppen på marknaden, skriver tidningen Entreprenör. Så nu gäller det för företagen att ställa om sina verksamheter, annars kan varumärket tappa relevans, varnar säljexperten Karolina Wallin Brorsson, vd på ProToSell.

En vanlig missuppfattning är att millennials är lata, bortskämda och självupptagna, påpekar hon.

Här är hennes bästa tips för att sälja till millennials.

  1. Digitalt är självklart. Att skylta med att man finns i digitala kanaler har ungefär samma nyhetsvärde för en millennial som elektricitet har för oss andra. Så satsa på digitalt, men skryt inte om det.
  2. Transparens. Etik, miljö och jämställdhet är viktiga frågor för millennials.
  3. Storytelling. I en tid när vi lägger ett par sekunder på varje grej innan vi scrollar vidare blir storytelling allt viktigare. Här är det viktigt att budskapet verkligen är i samklang med företagets verksamhet.
  4. Recensioner. Var inte rädd för att öppna för recensioner i olika forum och se till att bemöta dem för att göra eventuella missnöjda kunder nöjda igen.
  5. Digitalisera eller personalisera? Mänsklig kontakt blir allt viktigare i takt med att digitaliseringen ökar.
  6. Flexibla lösningar. Millennials vill hellre hyra än äga. Prenumerationstjänster och hyrlösningar kommer att växa i framtiden.
  7. Jobba med influencers. Underskatta inte deras värde som indirekta beslutsfattare.
  8. Genuint är bäst. Så kallat bedroom content, det vill säga youtubers som sitter på sängkanten och pratar direkt till tittarna, är stort just nu. Låt er externa kommunikation kännas genuin och naturlig.
  9. Vad kan jag göra för dig? Ta reda på vad kunderna vill och vilka kanaler de använder. Hur kan du förbättra kundens liv?
  10. Kan inte nå alla. Att säga att man vill nå alla millennials är ungefär som att säga att man vill nå alla 50-talister, det vill säga omöjligt. Det är fortfarande viktigt att välja sina kundgrupper och att lära känna dem. Annars riskerar du att inte vara relevant för någon.
6 dec