Bevaka
Företagande i praktiken

Företagande i praktiken

Entreprenörer tipsar: Så lyckas du med ditt företag i USA

Går det att lyckas för en europé att lyckas som företagare i USA. Tja, statistiken säger att 40 procent av alla företag på Fortune 500 har startats av immigranter i USA. Men det krävs en insats och att bygga nätverk är en förutsättning säger en av dem som lyckats och delar med sig av goda råd.

Drömmarnas och möjligheternas land. i USA kan alla som vill och orkar arbeta lyckas. Så sägs det. Många lyckas - under förutsättning att de snabbt kan bygga upp ett nätverk av kontakter.

– Att vara helt ny i landet gör att kontaktnätet är begränsat. Det gör det betydligt svårare att komma igång, säger IT-företagaren Kaspar Tiri från Estland.

Därför kan en inkubator eller kontakt med något av de många universiteten vara en inkörsport. Ytterligare goda råd är att snabbt lära sig kulturen och vara uppmärksam på kulturskillnaderna, inte bara mellan Europa och USA utan också inom USA. Blygsamhet är heller ingenting som premieras i USA. Stas Tushinskiy, som startat teknikföretaget Instreamatic AI i San Francisco har mött alltför många försiktiga pitchar från dem som letar investerare.

– Många med icke-amerikansk bakgrund har inte den berättartalang som krävs för att få investerare att lyssna. I USA är konkurrensen stenhård och att då vara realistisk och modest i sin story-telling, det fungerar inte. Och be aldrig om ursäkt för att du inte är amerikan!

Tvärtom krävs det alltså engagemang och ett outtröttligt gott humör. Kort sagt jävlar anamma, för att slå sig fram i den djungel som amerikanskt näringsliv bitvis är, skriver Entrepreneur.

10 mar
Fredrik Sandberg/TT / TT NYHETSBYRÅN
Företagande i praktiken

Så når din marknadsföring ut till olika generationer

Ska du annonsera via Facebook eller Instagram? Eller skriva långt eller kort reklaminnehåll?

Det beror helt på vilken generation kunden tillhör.

Marknadsföretaget Voyado har i en studie av 3,6 miljoner transaktioner försökt skapa en bild av köpbeteenden i lojalitetsprogram.

Här framgår det att generation Z är mer mottaglig för reklam som snabbt kan fånga deras uppmärksamhet. Eftersom de anses ha en kort koncentrationsförmåga är det främst bilder via exempelvis Instagram och individanpassade budskap som går hem.

För Millenials är en smidig och problemfri köpupplevelse en viktig faktor för att vinna lojalitet. De är också mottagliga för reklaminnehåll så länge det är välskrivet och inte lyser igenom som en annons.

Den lite äldre och köpstarkare generation X, är stora användare av Facebook och kan därför nås på annonser därifrån. Denna generation lägger mycket vikt vid särskilda varumärken vilket gör att belöningsprogram kan funka för att vinna deras lojalitet.

De från den så kallade baby boom-generationen är mer benägna att öppna sin e-post vilket gör dem mer mottagliga för den sortens marknadsföring. De har också längre koncentrationsförmåga vilket gör att de kan läsa längre reklaminnehåll så länge det är relevant.

Slutligen finns traditionalisterna som nås bäst via traditionell annonsering via post, radio och tv. Men se upp för marknadföring som får dem att känna sig gamla.

29 jan