Bevaka
Företagande i praktiken

ADAM IHSE / TT / TT NYHETSBYRÅN
Företagande i praktiken

7 tips: Så får du kunderna att älska dig

Varje dag kläcker entreprenörer riktigt bra affärsidéer. Däremot misslyckas många med att sälja in det till konsumenterna. I värsta fall kan det sluta i ett fiasko, skriver Entreprenör.

Därför delar Jasmin Fransson, senior advisor på Kantar Sifo och expert på kundinsikter med sig av sina sju bästa tips på hur du får kunderna att älska ditt företag:

1. Tänk insikt i stället för åsikt

Se upp med att börja utveckla produkten eller tjänsten innan du har fått en samlad bild av kundernas preferenser. Genom att komma underfund med hur idén fungerar i praktiken ökar chanserna föra att kunderna blir lojala mot varumärket.

2. Gå i kundens skor

Var kritisk och sätt dig in i kundens situation. Besvara frågor osm Vad är det som skaver hos kunderna? Vad är det för utmaning eller problem de har och i vilken situation? Varför är det ett problem? Hur kan ni få kunden att säga ”Wow!”

3. Sadla om till matchmaker

När du börjat utveckla idén till en konkret lösning kan du se dig själv som en dejtingapp. Då gäller att och klä din produkt i de attribut som kunderna vill ha.

4. Testa först och bygg sen

Öppna för att låta en testgrupp ge sina åsikter om produkten. Då kanske du inser att du kan det finns utrymme för förbättringar. Eller så har du en bra idé, men fel lösning, då kan du i tidigt skede utnyttja denna feedback för att undvika ett större misstag

5. Passar alla, passar ingen

Att vara en matchmaker handlar inte om att matcha med alla kungrupper. Våga välja ut och välja bort de som du tror skulle passa för din produkt. Om din lösning är för bred finns det en risk att ingen vill ha den.

6. Kunden köper med själen inte på grund av skälen

Fastna inte i det funktionella och tekniska, utan fokusera på de känslomässiga skäl till varför en kund skulle välja din produkt.

7. Bestäm dig för vem du är och våga tro på det

Utlova ärlighet och trovärdighet till kunderna som en del i att bygga ditt eget varumärke. Ställ dig frågorna: Vad är dna:t i vårt företag? Vilka är vi? Håll fast vid det du är och agera konsekvent. Kunder älskar förutsägbarhet.

17 apr
Jessica Gow/TT / TT NYHETSBYRÅN
Företagande i praktiken

Så gör du när kunden inte betalar

Att kunder är sena med betalningar är tyvärr något som företagare får räkna med idag. Men som tur är finns det tydliga regler för hur du kan driva in pengarna. Företagande.se guidar dig genom stegen.

Påminnelseavgift och dröjsmålsränta

Som första steg bör du skicka ut en påminnelse innehållande en avgift och dröjsmålsränta. Företagande.se ger mer svar på vad som anses som skälig påminnelseavgift och dröjsmålsränta. Om betalningen uteblir kan du du skicka en andra påminnelse.

Dialog

De kommande stegen kan leda till indrivningar som riskerar att bli kostsamma och långdragna. Så det kan vara bra att i första hand kontakta företaget om det uppkommer betalningssvårigheter. Då kanske du har möjlighet att erbjuda en avbetalningsplan eller skjuta på förfallodatum ytterligare.

Inkasso

Om betalningen fortsätter att utebli är nästa steg att sända fakturan till inkasso. Det är den sista anhalten innan fakturan överlämnas till Kronofogden, vilket gör att inkassokravet kan väga tyngre än endast en vanlig betalningspåminnelse.

Kronofogden

Det sista steget i indrivningsprocessen är att överlämna fakturan till Kronofogden och där det finns risk för att en betalningsanmärkning kan uppstå. Då fastställer Kronofogden om det föreligger en skuld eller ej och utför därefter nödvändiga åtgärder för att summan blir betald.

Strunta i pengarna

I slutändan kan ett sista alternativ vara att faktiskt strunta i pengarna, avslutar Företagarna.se

”Din tid är värdefull och kostnaden för att driva in några hundralappar kan i slutändan kosta tusentals kronor. Rätt ska vara rätt… Men är det värt det?”

17 apr
STEFAN GUSTAVSSON / SvD / TT / SVENSKA DAGBLADET
Företagande i praktiken

Sista minuten-tips: 8 saker du inte får missa i din deklaration

Är du sent ute med deklarationen? Misströsta ej. Driva Eget har samlat sina bästa sista minuten-tips som du kan göra fram till stängningen den 2 maj.

Fördela lönen

Om du har enskild firma och en lön som överstiger gränsen för statlig skatt kan det kan vara smart att göra avsättningar till periodiseringsfond eller expansionsfond. Har du glömt att göra avsättningar tidigare år går det också att göra självrättelse upp till sex år efteråt.

Arbetsplats hemma

Om du jobbar minst 800 timmar i hemmet kan du göra olika avdrag din privata deklaration. Det gäller såväl om du äger fastigheten som om du har en bostadsrätt eller hyresrätt.

Motion och friskvård

För aktiebolag är det enklare att göra avdrag för gymkort. Men det går även bra för enskilda firmor, så länge avdraget går till en anställd och motionen kan klassas som rehabilitering med hjälp av intyg.

Nedsättning av egenavgifter

De som bedriver enskild näringsverksamhet eller är delägare i handelsbolag kan i vissa utvalda regioner få så kallad regional nedsättning av egenavgifter som uppgår till max 18 000 kronor.

Privat

Missa inte att göra avdrag för ROT- och RUT, fackföreningsavgift och eventuell bostadsförsäljning.

Ta ut ränta

Om du som privatperson lånat ut pengar till ditt fåmansföretag kan du ta upp en ränteintäkt i din privata deklaration.

Tjänsteresor och traktamente

Resor i tjänsten, som kundmöten eller inköpsresor, konferenser, studiebesök går att göra avdrag för. Vid övernattning i tjänsten, minst fem mil hemifrån och från företaget, kan du ta ut skattefritt traktamente för förhöjda levnadsomkostnader.

Åldersrelaterade avdrag

Om du är över 66 år och har näringsverksamhet i firma eller handelsbolag under gångna året kan du dra nytta av att det är extra låg skatt på överskott upp till 100 000 kronor.

16 apr