Svenska modeaktörer går nu samman för att skapa bättre förutsättningar för att minska textiliers klimatpåverkan. Med initiativet Swedish Textile Initiative for Climate Action, (STICA), ska de svenska modejättarna KappAhl, H&M och Peak Performance minska sin klimatpåverkan med minst 30 procent till år 2030.
Och STICA bjuder in fler i branschen, stora som små företag. Visionen är att Sveriges mode- och textilindustri ska leda vägen och vara klimatpositiv i god tid före år 2050.
– För att ta itu med klimatpåverkan i vår värdekedja behöver vi branschgemensamma insatser och tydliga mål. Vi vill skapa stöd för hela den svenska textilindustrin att agera i klimatfrågan och nå resultat, säger Fredrika Klarén, hållbarhetschef på KappAhl och en av initiativtagarna till STICA.
Inför klimatmötet i Katowice i Polen presenterade även IKEA ambitiösa klimatmål. De kommer nu att ställa om verksamheten och arbeta mer klimatsmart.
– Till år 2030 är vår ambition att minska klimatutsläppen med mer än vad vi själva släpper ut i hela vår värdekedja. Detta kommer att kräva en omfattande förändring, inte minst kopplat till hur våra produkter tillverkas och designas, säger Torbjörn Lööf, koncernchef, Inter IKEA Group, i ett pressmeddelande.