Bevaka
Flygtrafik

Klimathotet

Transportföretagen: ”Inte svårt att flyga klimatvänligt”

Det går att flyga klimatvänligt. Genom att välja flygbolag med nya flygplan, direktflyg och biobränsle i tankarna kan resenärer enkelt minska utsläppen, skriver Fredrik Kämpfe på Transportföretagen, i en insändare i Dagens Nyheter.

Han framhåller dessutom att allt fler svenska flygbolag erbjuder klimatkompensation i biljettpriset.

”Under 40 år har flyget blivit 70 procent mer bränsleeffektivt och står i dag för bara cirka två procent av världens koldioxidutsläpp. Inrikesflyget står för knappt en procent av Sveriges totala utsläpp”, skriver Fredrik Kämpfe.

Han lyfter fram att flygbranschen i Sverige har mål om ett fossilfritt inrikesflyg 2030 samtidigt som flyg som startar i landet ska vara fossilfria 2045.

Men redan idag kan resenärerna minska utsläppen och resa klimatvänligt genom fem enkla åtgärder:

  1. Välj färdmedel utifrån resans syfte och tidsåtgång.
  2. Flyg rakaste vägen. Det ger kortast restid och lägre utsläpp. Fler direktförbindelser, särskilt interkontinentala, är betydelsefulla för näringsliv och besöksnäring i dagens globaliserade värld.
  3. Välj flygbolag med omtanke.
  4. Klimatkompensera flygresan. Utsläpp från resan kompenseras därmed genom minskade utsläpp globalt. Den kompensation som svenska flygbolag erbjuder certifieras alltid av en fristående organisation. Allt oftare ingår full klimatkompensation i biljettpriset.
  5. Flyg med biobränsle i tanken.
16 maj
Tyler Olson
Simplefoto
SAS-krisen

”Piloternas krav är helt uppe i det blå”

Världen blir alltmer sammanlänkad. Den som kan stoppa trafiken äventyrar därför stora värden, vilket lätt kan utnyttjas. Det skriver DN:s ledarredaktion i lördagens tidning. Redaktionen menar att det inte är konstigt att vilja ha högre lön och bättre arbetsvillkor, men konstaterar att piloter, inte minst SAS-piloter, hör till de mest strejkbenägna på arbetsmarknaden.

”Det beror inte på att piloter skulle vara en synnerligen eftersatt grupp. Tvärtom på att den som är en avgörande länk i en stor transportkedja har makten att ställa in viktiga flöden till stora kostnader för andra. Situationen är inte helt olik Hamnarbetarförbudets sits i Göteborg, fast där handlar det om varor medan flyget mest fraktar människor”, skriver DN Ledare.

Ledarredaktionen menar att piloterna sitter på en stor makt som moraliskt borde medföra stort ansvar, men att de i stället är en part som försöker krama ut det mesta möjliga av läget. ”Löneökningskrav på 13 procent från en grupp som med alla tillägg och påslag i genomsnitt tjänar omkring 93.000 kronor i månaden vittnar inte heller om någon betydande markkontakt, det är ett krav som svävar i det blå”.

Samtidigt börjar missnöjet bland resenärerna allt mer att märkas. I en insändare i samma tidning skriver resenären Ronny Frey att ”En SAS-pilot med en slutlön på 97.000 kronor efter tvåårig yrkesutbildning kan knappast räkna med några som helst sympatier från allmänheten när man strejkar för en lönehöjning på 13 procent”.

Ronny Frey förstår inte heller varför piloterna jämför sina löner med andra länder, som har hela andra levnadsomkostnader. ”Det är ju bara att söka jobb i det landet och flytta dit”, skriver han.

27 apr