Bevaka
Flygbolag | Resa

Klimathotet

Transportföretagen: ”Inte svårt att flyga klimatvänligt”

Det går att flyga klimatvänligt. Genom att välja flygbolag med nya flygplan, direktflyg och biobränsle i tankarna kan resenärer enkelt minska utsläppen, skriver Fredrik Kämpfe på Transportföretagen, i en insändare i Dagens Nyheter.

Han framhåller dessutom att allt fler svenska flygbolag erbjuder klimatkompensation i biljettpriset.

”Under 40 år har flyget blivit 70 procent mer bränsleeffektivt och står i dag för bara cirka två procent av världens koldioxidutsläpp. Inrikesflyget står för knappt en procent av Sveriges totala utsläpp”, skriver Fredrik Kämpfe.

Han lyfter fram att flygbranschen i Sverige har mål om ett fossilfritt inrikesflyg 2030 samtidigt som flyg som startar i landet ska vara fossilfria 2045.

Men redan idag kan resenärerna minska utsläppen och resa klimatvänligt genom fem enkla åtgärder:

  1. Välj färdmedel utifrån resans syfte och tidsåtgång.
  2. Flyg rakaste vägen. Det ger kortast restid och lägre utsläpp. Fler direktförbindelser, särskilt interkontinentala, är betydelsefulla för näringsliv och besöksnäring i dagens globaliserade värld.
  3. Välj flygbolag med omtanke.
  4. Klimatkompensera flygresan. Utsläpp från resan kompenseras därmed genom minskade utsläpp globalt. Den kompensation som svenska flygbolag erbjuder certifieras alltid av en fristående organisation. Allt oftare ingår full klimatkompensation i biljettpriset.
  5. Flyg med biobränsle i tanken.
16 maj
JANERIK HENRIKSSON / TT / TT NYHETSBYRÅN
SAS-krisen

Pilotstrejken har brutit ut

Pilotstrejken är ett faktum efter att samtalen mellan SAS och flygbolagets piloter inte nått någon lösning.

Strejken är nu i gång, bekräftar Wilhelm Tersmeden, ordförande för Svensk pilotförenings SAS-sektion, för TT.

Arbetsgivarorganisationen Transportföretagen tycker att piloterna bör ta sitt förnuft till fånga.

"Situationen är djupt olycklig, det var inte här vi ville hamna. Vi hade önskat att piloterna tagit ett större ansvar i den här situationen. Men piloterna står kvar vid sitt extrema löneanspråk om 13 procent mer trots redan hög snittlön på 93 000 kronor i månaden", säger Torbjörn Granevärn, förhandlingschef för Transportföretagens flygbranschavdelning, i ett uttalande till TT.

Facket kallar siffran på 93 000 kronor för oärlig och menar att ingångslönen för en pilot ligger på 34 000 kronor. Att ange snittlönen är svårt enligt facket, rapporterar SVT Nyheter.

Under kvällen har medlare lagt ett bud om att fler piloter ska kunna påverka och överblicka ett mer förutsägbart schema, samt få en löneökning på 2,3 procent, i enlighet med marknaden, uppger arbetsgivaren. Facket har krävt en löneökning på 13 procent. Piloterna sade under kvällen nej till budet som medlarna presenterade för parterna, medan arbetsgivaren sade ja.

Förhandlingarna involverar svenska såväl som danska och norska piloter. För de norska och danska piloternas del uppges förhandlingarna fortsätta på övertid.

Redan under torsdagskvällen meddelade SAS att 205 flygningar har ställts in på fredagen i förebyggande syfte. Torbjörn Granevärn påpekar att både resenärer och anställda drabbas av strejken och tycker att piloterna bör "ta sitt förnuft till fånga".

I skrivande stund har pilotfacket inte kommenterat ytterligare.

26 apr
Ruud, Vidar / TT NYHETSBYRÅN
Den nya flygskatten

Flygskatten stoppar direktlinjer till USA

Flygbolaget Norwegian ställer in två direktlinjer till USA på grund av den nya flygskatten. Det uppger Dagens Industri. Även en inrikeslinje mellan Stockholm och Skellefteå är hotad.

Utöver de inställda linjerna flyttas kapacitet från Arlanda till Oslo och Köpenhamn, skriver DI.

Det är linjerna mellan Arlanda och Las Vegas, samt Arlanda-Oakland-San Francisco som ställs in.

– Vill man flyga till Las Vegas får man flyga via London Gatwick istället, och som det ser ut nu kommer flygen till San Francisco försvinna från oktober och under vintermånaderna, och sedan får vi se vad som händer, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikationschef på Norwegian till DI.

Enligt DI är Norwegian det enda bolag som flyger de aktuella sträckorna. Därför är det nu sannolikt att neddragningarna leder till ett ökat antal mellanlandningar, vilket kan öka utsläppen, något som flygskattskritikerna har varnat för.

– Nu ser vi vilka konsekvenser flygskatten får. Det som är mest provocerande är att utformningen av skatten är så fruktansvärt dålig. Den medför höga ekonomiska kostnader, men miljönyttan är mycket marginell eller i värsta fall till och med negativ, säger Maria Rankka, vd för Stockholms Handelskammare till DI.

Centerpartiets näringspolitiska talesperson Helena Lindahl är starkt kritisk. Inte minst är det hotet mot linjen till Skellefteå som upprör.

– Efter Nextjets konkurs är detta extra allvarligt för Västerbotten. Det är otroligt besvärande och jag förväntar mig att regeringen agerar för att ordna upp problemen man själv skapat, säger hon i ett pressmeddelande.

29 maj 2018