Bevaka
Entreprenörskap

De kooperativa företagen

Expert: Kooperativ lockar unga entreprenörer

I Sverige har kooperativ inte riktigt slagit igenom, till skillnad från andra länder där det är en stor och en väletablerad företagsform, skriver Driva Eget. Här finns bland andra jätteföretag som franska banken Groupe Crédit Agricole, spanska Mondragon och kinesiska Huawei. I USA jobbar var tionde person i ett företag som ägs av de anställda själva.
Men nu ökar intresset för kooperativ i Sverige. Det kan man tacka delningsekonomin för, menar Gordon Hahn, ordförande i Coompanions, som är en rådgivning för att starta kooperativ.
– Allt pekar på att medarbetarägda företag är minst lika lönsamma och innovativa som konventionella företag. Man anställer fler personer, de anställda trivs bättre och man överlever i en högre grad, säger han till Driva Eget.
Airbnb och Uber brukar anges som exempel på delningsekonomi men Gordon Hahn anser att det är privata verksamheter – en ägare har skapat plattformen och tar emot alla betalningar. Han menar att i ett plattformskooperativ delar i stället många ägare en gemensam plattform, där varje deltagare fakturerar för sina tjänster.
– Unga idag vet knappt vad en tillsvidareanställning är. Plattformstänket har fått dem att se kooperativet som ett attraktivt sätt att engagera sig. Entreprenörskapet är jättespännande. När folk går ihop får man en centrifugalkraft som slår allt som enmansföretagare kan göra, säger Gordon Hahn till Driva Eget.

8 okt