Regeringen har lovat att komma besked om det som kallas reduktionsplikt, det vill säga att drivmedelsproducenter ska öka mängden biobränsle i bensin och diesel.
Nu säger energiminister Anders Ygeman till Dagens Industri att det finns risk för stora kostnader för Sveriges konsumenter och producenter av drivmedel om inte det kommande beslutet blir rätt. Det är därför beslutet dröjer.
– Det är väldigt viktigt att det blir rätt och förutsägbart för att vi ska kunna klara den gröna omställningen. Jag hoppas att vi i närtid ska kunna presentera reduktionspliktsnivåer som kan ha en bred uppslutning i samhället”, utan att vilja utveckla närmare vad ”i närtid” kan innebära, säger han till DI.
Reduktionsplikten innebär en skyldighet att minska utsläppen av växthusgaser från bensin och dieselbränsle genom inblandning av biodrivmedel.
Drivmedelsköpare, både näringslivet och privatpersoner, hotas nästa år av en dubbel kostnadssmäll, hävdar företrädare för drivmedelsbranschen och riktar hård kritik mot regeringen.