Bevaka
Den svenska arbetsmiljön

Andrey Popov
Den svenska arbetsmiljön

Så maxar du din sömn och jobbar bättre

Många som påstår sig ha löst sömngåtan, alltså hur man optimerar sin sömnrutin för att maxa dagen. Även om alternativen är många är åtminstone en sak säker: Att följa exempel från ”den sömnlösa eliten”, där bland annat Donald Trump och Richard Branson ingår, är inte rätt väg att gå, skriver Forbes.

Bättre vore det att ta sömnpauser mitt på dagen, menar Gemma Birbeck, grundare av Leuly Photography and PR.

"När jag vaknar upp så känns det som en sprillans ny dag, huvudet är rensat och kroppen är återhämtad. Jag får tillbaka samma motivation som jag hade morgonen", säger hon.

Naudia Salmon, grundare av sömnklädesföretaget We Drifters, föredrar att följa sömncykler, som var och en består av 1,5 timme. Och om hon inte har sovit mer än 7,5 timmar så tar även hon en powernap på dagen.

Vidare säger Calloway chef för tillskotsföretaget Illuminate Labs att han inte använder alarmklocka såvida han inte måste gå på ett möte.

"Jag går ändå upp mella 7 och 9 på morgonen. Jag känner mig väldigt utvilad och avslappnad när jag kan vakna naturligt än när jag väcks av en alarmklocka. Jag tycker att det bidrar positivt till min produktivitet på morgonen".

Ett annat tips är att ta igen sömnen på helgen. Men undvik att sova alldeles för länge, annars riskerar du att hamna i ett ”jet lag-tillstånd”. Att sova max 1,5 timme mer än vanligt är en rimlig tumregel, anser Christine Hansen, sömnexpert som driver företaget Sleep Like A Boss.

Ett sista tips är en så kallad ”napoccino”, alltså att man tar en espresso precis innan en power nap. ”Koffein verkar först 20 minuter efter, så efter tuppluren kommer du vakna upp utvilad och fräsch tack vare espresson.

21 aug
Mostphotos
Den svenska arbetsmiljön

16 tips som gör dig lyckligare på jobbet

Har du svårt att känna dig lycklig på jobbet? Lugn, då är du inte ensam. Bara 13 procent av alla upplever att de är lyckligt engagerade i sitt arbete.

Men det kan finnas en bra anledning att tillhöra den senare gruppen. Till skillnad från deras olyckliga kolleger känner sig dessa 36 procent mer motiverade, sex gånger mer stimulerade och dubbelt så produktiva.

Här ger sajten Entrepreneur 16 tips på hur du kan finna lycka på jobbet:

1. Kom ihåg: Du bestämmer över din egen lycka

I slutändan är det du som avgör om du ska fortsätta med jobbet du vantrivs med eller om det är dags att byta jobb. Det kan låta självklart, men det är värt att påminna sig om detta då och då.

2. Oroa dig inte för saker du inte kan kontrollera

Även om det är bra att känna till utvecklingen i handelskriget mellan USA-Kina eller hur den ryska aggressionen växer mot västvärlden så är det viktigt att skapa en distans till allt detta. En lycklig person låter sig inte tappa fattningen för saker som ligger klart utanför ens arbetsuppgifter.

3. Jämför dig inte med andra

Låt inte din egen känsla av självbefinnande och tillfredsställelse rubbas av andras åsikter eller egna framgångar. Om du verkligen vill vara den som bestämmer över din egen lycka så bör du ta andras åsikter med en nypa salt.

4. Belöna dig själv

När du jobbar hårt, unna dig själv små belöningar. Studier visar att det kan göra dig mer generös, trevlig och lycklig. Dessutom kan det göra dig mer produktiv och detaljinriktad i ditt arbete.

5. Träna under arbetsveckan

Att röra på sig minst 10 minuter om dagen kan vara tillräckligt för att bli bättre på att organisera tiden, humöret och prestationen. Känner du att du inte har tid, kanske det är dags att ändra prioriteringarna. Fördelarna med att röra på sig är alltid fler än nackdelarna.

6. Undvik att döma andra och sprida rykten

Även om du kan känna ett visst rus av att fälla dömande kommentarer om någon annan, så är det bara tillfälligt. I längden skapar det i stället skuldkänslor och illamåendekänslor. Vad skulle du tycka om att någon sa samma saker om dig?

7. Välj dina strider

En emotionellt intelligent person kan noggrant välja ut vilka strider som är värda att ta och vilka som lämnar dig i dåligt skick och gör dig olycklig.

8. Var sann mot dig själv

Håll hårt i ditt morala kompass. Även om det kan verka frestande av tumma på dina egna värderningar ibland, undvik detta. I längden kan det få dig att känna dig ångerfull, otillfredsställd och omotiverad.

9. Rensa skrivbordet

Det kan verka banalt. Men med tanke på de många timmar du spenderar framför skrivbordet så bör du göra det till en lycklig plats. Vare sig det är bilder på din familj, en planta eller en prispokal.

10. Hjälp någon annan

Att vara hjälpsam mot andra är en win-win situation. En studie från Harvard visar att de som hjälper andra är 10 gånger mer benägen att bli mer fokuserad på jobbet och 40 procent med benägen att få en befordran.

11. Hitta ett flyt

Att hitta ett flyt, eller "flow" på engelska, är att hamna i ett tillstånd där du är fullkomligt uppslukad av ett projekt så till den grad att du glömmer bort tiden och andra distraktioner.
Det leder till ökad produktivitet och lycka, men hjälper dig också att skapa ett positivt momentum där du utvecklar nya kunskaper. Försök sätta upp mål och skapa en skräddarsydd formel som gör att du kan uppnå detta tillstånd.

12. Le och skratta mera

Forskning visar att de som drar på mungipan kan bryta en negativ sprial och vända sin dag till det positiva. Det spelar inte ens någon roll om det är ett genuint leende. Det gör dig ändå gladare, visar studier från Mannheim University i Tyskland.

13. Undvik negativa personer

Det är skillnad på att uttrycka sympati för någon som klagar och att falla in i en negativa spiral hos en obotlig pessimist. Se till att dra en tydlig gräns och distansera dig från den sistnämnde.

14. Ta inte dig själv på för stort allvar

Var inte rädd för att visa din sårbarhet. Att våga skratta åt dig själv kan göra dig lycklig och förbättra din prestation. Det handlar om att balansera sitt självförtroende med ett bra sinne för humor och ödmjukhet.

15. Vad tacksam över det du har

I stället för att snöa ner dig i att saker inte har gått som du önskade, ta tid på dig att reflektera över de positivta sakerna i livet. Detta minskar risken för stress. Det kan också boosta ditt humör, din energi och ditt självbefinnande.

16. Ha en positiv syn på framtiden

En optimistisk inställning till framtiden gör dig inte bara lyckligare, det förbättrar också prestationen och tron på din egen förmåga. Medvetandet har en dålig vana att minnas det förflutna som någon bättre än nuet. Låt dig inte luras av detta. Våga tro på att bättre saker väntar runt hörnet.

21 aug