Bevaka
Cyberattackerna

Leif R Jansson / TT / TT NYHETSBYRÅN
Cyberattackerna

Så här hanterar du bedrägeriförsök online

Under det senaste året har tre av fem personer har blivit utsatta för falska supportsamtal och andra bedrägeriförsök. Hur många som förlorat pengar till bedragare uppskattas vara en av fem. Framförallt är det unga som är i högriskgruppen att bli utsatta, visar en ny undersökning utförd av Microsoft Digital Crimes Unit. Det framgår av ett pressmeddelande.

Falska supportsamtal, popup-annonser, webbplatser och så kallade phishing e-postmeddelanden är några av de sätt som bedragare försöker lura konsumenter att lämna ifrån sig personlig och finansiell information online. Microsoft tar varje månad emot 11 000 klagomål från kunder som mottagit falska supportsamtal.

Microsofts tipsar om hur man kan hantera kontakt från bedragare:

  • Se upp för oväntade pop-up meddelanden på din enhet. Klicka inte på dem och ring inte upp personen som kontaktar dig.
  • Microsoft kontaktar aldrig sina kunder om teknisk support. All kommunikation från Microsoft initieras i första hand av kunden.
  • Ge aldrig kontroll över din dator till en tredje part om du inte kan bekräfta att det är en legitim supportmedarbetare från ett företag där du redan är kund och själv har kontaktat för hjälp.
  • Om du är osäker på om Microsoft försöker kontakta dig, kontakta Microsoft Answer Desk, www.support.microsoft.com.
  • Om du tror att du fallit offer för cyberbrottlighet, rapportera fallet till www.microsoft.com/reportascam och upprätta en polisanmälan.
18 okt 2018