Bevaka
Bolagsverket

Mostphotos
Regelkrånglet

Så underlättas kontakten med myndigheterna

Skatteverket och Bolagsverket är de myndigheter som ger bäst service och bemötande till småföretagare, enligt Myndighetsranking 2019. ”Men det finns ett omfattande förbättringsarbete”, skriver Helena Fond, näringspolitisk expert på Företagarna, i en debattartikel i Dagens Samhälle.

I ena hörnan stämplade myndigheter som Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och Arbetsmiljöverket, i den andra hörnan lovordade Bolags- och Skatteverket.

Uppdelningen är plockad från årets myndighetsranking från Företagarna, som varje år mäter de små företagens förtroende för myndigheter vad gäller service och bemötande.

Många regeringar försöker förenkla vardagen för företagen, få lyckas, konstaterar, Helena Fond, näringspolitisk expert, i en debattartikel i Dagens Samhälle.

I årets mätning är det mesta sig likt jämfört med tidigare genomgångar, ingen blir varken sämre eller bättre, förutom Polismyndigheten som höjer sina betyg.

”Det är viktigt att komma ihåg att finns det mycket kvar att göra – även för de myndigheter där det skett en positiv utveckling”, skriver hon.

Utvecklingen oroar Företagarna. Det är avgörande att företagen fokuserar på kärnverksamheten istället för att lägga tid på blanketter, myndighetskontakter och administration. För att nå dit krävs bra och effektiv myndighetsservice, anser artikelförfattaren.

Företagarna föreslår därför förenklad uppgiftsinlämning, kvantitativa förenklingsmål, tydliga skrivningar om färre regler i regeringens instruktioner till myndigheterna och efterfakturering för utförd tillsyn för att underlätta kontakten.

5 dec 2019