Bevaka
Bank-id

Jessica Gow/TT / TT NYHETSBYRÅN
Företagande i praktiken

Så gör du när kunden inte betalar

Att kunder är sena med betalningar är tyvärr något som företagare får räkna med idag. Men som tur är finns det tydliga regler för hur du kan driva in pengarna. Företagande.se guidar dig genom stegen.

Påminnelseavgift och dröjsmålsränta

Som första steg bör du skicka ut en påminnelse innehållande en avgift och dröjsmålsränta. Företagande.se ger mer svar på vad som anses som skälig påminnelseavgift och dröjsmålsränta. Om betalningen uteblir kan du du skicka en andra påminnelse.

Dialog

De kommande stegen kan leda till indrivningar som riskerar att bli kostsamma och långdragna. Så det kan vara bra att i första hand kontakta företaget om det uppkommer betalningssvårigheter. Då kanske du har möjlighet att erbjuda en avbetalningsplan eller skjuta på förfallodatum ytterligare.

Inkasso

Om betalningen fortsätter att utebli är nästa steg att sända fakturan till inkasso. Det är den sista anhalten innan fakturan överlämnas till Kronofogden, vilket gör att inkassokravet kan väga tyngre än endast en vanlig betalningspåminnelse.

Kronofogden

Det sista steget i indrivningsprocessen är att överlämna fakturan till Kronofogden och där det finns risk för att en betalningsanmärkning kan uppstå. Då fastställer Kronofogden om det föreligger en skuld eller ej och utför därefter nödvändiga åtgärder för att summan blir betald.

Strunta i pengarna

I slutändan kan ett sista alternativ vara att faktiskt strunta i pengarna, avslutar Företagarna.se

”Din tid är värdefull och kostnaden för att driva in några hundralappar kan i slutändan kosta tusentals kronor. Rätt ska vara rätt… Men är det värt det?”

17 apr