Bevaka
Axfood

Dagens börs

Alfa Laval och Astra Zeneca draglok – Nokia kollapsade

Stockholmsbörsen steg under torsdagen, en rapportintensiv dag, i linje med utvecklingen i Europa. Vid stängning stod huvudindexen i:
• OMXSPI: +0,6%
• OMXS30: +0,6%
Alfa Lavals rapport var bättre än estimaten på i stort sett alla punkter och verkstadsbolaget spår en ökad efterfrågan i nästa kvartal. Aktien rusade 9 procent – och gick bäst av storbolagen före Astra Zeneca.

Läkemedelsjättens resultat var i linje med estimaten samtidigt som bolaget höjde sin tidigare prognos för produktförsäljningen. Aktien lyfte över 5 procent.

Nokias rapport var ingen munter läsning, trots en ökad försäljning. Telekomjätten stryper sin utdelning och sänker sina prognoser framåt till följd av ökad konkurrens och utmaningar på 5G-marknaden. Aktien rasade över 23 procent – den värsta handelsdagen någonsin. Ericsson drogs med i fallet och tappade närmare 2 procent.

Nordea tog samtidigt analytikerna på sängen genom att rapportera en miljardförlust till följd av rejäla nedskrivningar och engångskostnader. Justerat för engångposterna var rörelseresultatet dock i linje med förväntningarna. Aktien backade marginellt.

Dagligvarujättarna Axfood och Ica redovisade fortsatt tillväxt i linje med förväntningarna. Axfood steg något medan Ica backade 3 procent.

Gruvjätten Boliden redovisade fallande intäkter men vinsten var klart högre än förhandstipsen och aktien klättrade 1 procent.

24 okt
 Tomas Oneborg/Fredrik Sandberg
Näringsliv

Coop köper alla svenska Nettobutiker – merparten ska skyltas om

Coop köper danska Nettos samtliga 163 butiker i Sverige, merparten i den södra landsänden. Huvuddelen ska behållas och skyltas om.

– Det är ett kompletterande köp. Vi har låga marknadsandelar och vita fläckar i södra Sverige, motiverar Coop Butiker och Stormarknaders vd Christian Wijkström köpet.

Därmed lämnar Netto den svenska marknaden. Den danska lågpriskedjans intåg i Sverige i början av 2000-talet blev aldrig någon succé. Precis som för tyska Lidl har det gått trögt att ta plats vid det svenska matbordet.

Vi har behov av att stärka oss för att ge huvudkonkurrenten en match

Coop har haft sina egna problem. Det är alltså två kedjor med lönsamhetsproblem som nu hittat varandra. Med köpet stärker Coop sin ställning som tvåa på livsmedelsmarknaden. Coop som länge har brottats med svaga siffror har de senaste åren gjort om organisation och verksamhet och har sedan 2015 vänt förlusten till vinst. Att växa är nödvändigt för att lyfta resultatet, enligt Magnus Johansson, vd för Coop Sverige.

– Vi har behov av att stärka oss för att ge huvudkonkurrenten en match, säger Christian Wijkström.

Överlägsen etta

Överlägsen etta på matmarknaden är Ica som har runt hälften av livsmedelsmarknaden. Därefter kommer ingenting, sen kommer Coop och Axfood, den senare med varumärken som Hemköp och Willys på runt 17–18 procent vardera. Lågpriskedjan Netto har blygsamma två procent av marknaden, strax efter Lidl, enligt Delfi Marknadspartners, DLF och HUI Research kartläggning som avser 2017.

I och med affären försvinner en spelare och konkurrensen kan bli lidande.

– Så kan man tänka, säger Christian Wijkström.

Men hans bild är snarare att konkurrensen förbättras när Coop stärker sina aktier gentemot huvudkonkurrenten Ica. Konkurrensverket kommer att titta på affären, men eftersom Netto är en så liten spelare borde inte köpet gå i stöpet.

– Vi har anmält affären till Konkurrensverket och avvaktar nu deras process.

Hemlig summa

Enligt Christian Wijkström har inte Coop som syfte med affären att lägga ner de köpta butikerna. De drygt två tusen Nettoanställda kan därmed känna sig hyfsat säkra på sina jobb.

– Nej, vi gör inte en affär där vi behöver göra butiksnedläggningar som en första fråga. Vi gör en affär där vi behöver komplettera vårt nätverk. Huvuddelen blir kvar, säger han.

Vi har en finansiell situation nu som gör att vi kan göra det här

Sen kan vissa enskilda butiker ändå komma att läggas ner, men det görs i den normala verksamheten också. I fjol stängde Coop ner elva butiker. I år är siktet inställt på fler nyöppnade än nedlagda butiker, vid sidan om affären med Netto.

Coop vill inte avslöja någon köpesumma på Nettobutikerna.

– Vi har en finansiell situation nu som gör att vi kan göra det här, säger Wijkström.

10 maj