Bevaka
Arbetsrätt

Erik Simander/TT
Det nya utstationeringsdirektivet

”Lön” för utländska arbetare dissas – av både fack och arbetsgivare

”Minimilön” döps om till ”lön” för utländska arbetare som jobbar tillfälligt i Sverige. Bland annat detta framgår av en ny utredning kring Utstationeringsdirektivet, som får tumme ned av både fack och arbetsgivare, skriver TT.

Det kan låta som en liten förändring men enligt Byggindustriernas förhandlingschef Mats Åkerlind kan det försvåra väsentligt att hitta rätt personal.

– Det blir svårare att anlita utländsk arbetskraft, säger han till TT och pekar på att ”lön” i stället för ”minimilön” blir svårare att förhandla om.

Men enligt arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) är det ett viktigt steg för ett utökat skydd för utländska arbetare.

– Principen är lika lön för lika arbete på samma plats, sa hon vid en pressträff, där hon tog emot utredningen.

Men även från fackligt håll kommer kritik.

– Bi behöver en upprättelse av den svenska modellen – inte en halvmesyr, säger Byggnads ordförande Johan Lindholm till TT.

Niklas Beckman, arbetsrättsjurist på Svenskt Näringsliv konstaterar att bristen på arbetskraft redan i dag är ett problem för Sverige.

– Ändringarna i Utstationeringsdirektivet kommer att göra det svårare för utländska tjänsteföretag och förvärra den situationen ytterligare. Det kan slå mot bland annat den svenska byggsektorn och bostadsbyggandet, säger han till Arbetsmarknadsnytt.

4 jun
Tyler Olson
Simplefoto
SAS-krisen

”Piloternas krav är helt uppe i det blå”

Världen blir alltmer sammanlänkad. Den som kan stoppa trafiken äventyrar därför stora värden, vilket lätt kan utnyttjas. Det skriver DN:s ledarredaktion i lördagens tidning. Redaktionen menar att det inte är konstigt att vilja ha högre lön och bättre arbetsvillkor, men konstaterar att piloter, inte minst SAS-piloter, hör till de mest strejkbenägna på arbetsmarknaden.

”Det beror inte på att piloter skulle vara en synnerligen eftersatt grupp. Tvärtom på att den som är en avgörande länk i en stor transportkedja har makten att ställa in viktiga flöden till stora kostnader för andra. Situationen är inte helt olik Hamnarbetarförbudets sits i Göteborg, fast där handlar det om varor medan flyget mest fraktar människor”, skriver DN Ledare.

Ledarredaktionen menar att piloterna sitter på en stor makt som moraliskt borde medföra stort ansvar, men att de i stället är en part som försöker krama ut det mesta möjliga av läget. ”Löneökningskrav på 13 procent från en grupp som med alla tillägg och påslag i genomsnitt tjänar omkring 93.000 kronor i månaden vittnar inte heller om någon betydande markkontakt, det är ett krav som svävar i det blå”.

Samtidigt börjar missnöjet bland resenärerna allt mer att märkas. I en insändare i samma tidning skriver resenären Ronny Frey att ”En SAS-pilot med en slutlön på 97.000 kronor efter tvåårig yrkesutbildning kan knappast räkna med några som helst sympatier från allmänheten när man strejkar för en lönehöjning på 13 procent”.

Ronny Frey förstår inte heller varför piloterna jämför sina löner med andra länder, som har hela andra levnadsomkostnader. ”Det är ju bara att söka jobb i det landet och flytta dit”, skriver han.

27 apr