Bevaka
Arbetsgivarfrågor

Tyler Olson
Simplefoto
SAS-krisen

”Piloternas krav är helt uppe i det blå”

Världen blir alltmer sammanlänkad. Den som kan stoppa trafiken äventyrar därför stora värden, vilket lätt kan utnyttjas. Det skriver DN:s ledarredaktion i lördagens tidning. Redaktionen menar att det inte är konstigt att vilja ha högre lön och bättre arbetsvillkor, men konstaterar att piloter, inte minst SAS-piloter, hör till de mest strejkbenägna på arbetsmarknaden.

”Det beror inte på att piloter skulle vara en synnerligen eftersatt grupp. Tvärtom på att den som är en avgörande länk i en stor transportkedja har makten att ställa in viktiga flöden till stora kostnader för andra. Situationen är inte helt olik Hamnarbetarförbudets sits i Göteborg, fast där handlar det om varor medan flyget mest fraktar människor”, skriver DN Ledare.

Ledarredaktionen menar att piloterna sitter på en stor makt som moraliskt borde medföra stort ansvar, men att de i stället är en part som försöker krama ut det mesta möjliga av läget. ”Löneökningskrav på 13 procent från en grupp som med alla tillägg och påslag i genomsnitt tjänar omkring 93.000 kronor i månaden vittnar inte heller om någon betydande markkontakt, det är ett krav som svävar i det blå”.

Samtidigt börjar missnöjet bland resenärerna allt mer att märkas. I en insändare i samma tidning skriver resenären Ronny Frey att ”En SAS-pilot med en slutlön på 97.000 kronor efter tvåårig yrkesutbildning kan knappast räkna med några som helst sympatier från allmänheten när man strejkar för en lönehöjning på 13 procent”.

Ronny Frey förstår inte heller varför piloterna jämför sina löner med andra länder, som har hela andra levnadsomkostnader. ”Det är ju bara att söka jobb i det landet och flytta dit”, skriver han.

27 apr
Johan Nilsson/TT / TT NYHETSBYRÅN
Hamnkonflikten

Parterna: Nya konfliktregler brådskar

Det måste gå snabbare att förändra konflikträtten. Det menar LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv. Det rapporterar Arbetsmarknadsnytt.

Bakgrunden är hamnkonflikten, där ett fackförbund genomför konflikter år efter år, trots att det finns ett kollektivavtal i hamnarna. Frågan har ytterligare accentuerats i och med att Hamnarbetarförbundet åter valt att lägga flera varsel i svenska hamnar.

Det var i början av sommaren som arbetsmarknadens parter, det vill säga LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv, presenterade ett lagförslag som skulle förändra konflikträtten. Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson accepterade förslaget och nu är det ute på remiss.

Parterna har skickat in ett gemensamt remissvar. I det svaret framgår tydligt att det finns ett behov av att tidigarelägga lagstiftningen. Istället för att, som regeringen föreslår, införa ändringen den 1 januari 2020, så vill parterna att det ska ske vid halvårsskiftet, det vill säga 1 juli 2019.

– Lagförslagen, som genomför parternas förslag, har tillkommit mot bakgrund av en långdragen och kostsam konflikt som än idag är olöst. Nu när parterna är eniga och det även ser ut som att förslagen kommer att få ett brett politiskt stöd, bör förslagen genomföras så snart som möjligt, säger Göran Arrius, ordförande för Saco till Arbetsmarknadsnytt.

Svenskt Näringslivs vice vd Peter Jeppsson konstaterar att det är ovanligt att de fyra parterna är så eniga, i synnerhet i en fråga som rör konflikträtten.

– Vår enighet talar sitt tydliga språk. Det ska inte vara möjligt att ett företag som redan har köpt fredsplikt genom att ingå kollektivavtal ska drabbas av den typ av konflikter som nu sker i de svenska hamnarna, säger han till Arbetsmarknadsnytt.

29 jan