Bevaka
Addis Abeba

TT NYHETSBYRÅN/ NTB Scanpix
Flygkraschen i Etiopien

Så kan svarta lådor lösa gåtor kring flygkrascher

De kan överleva på en havsbotten på 6 kilometer i två år. De kan utstå nära 600 graders hetta och tåla en tyngdkraft på över 3000 g.

Det handlar om den svarta lådorna, som är utrustade i varje flygplan och som lagrar all relevant och nödvändig information vid en olycka.

Många gånger har den använts för att räta ut frågetecken efter ett haveri, vare sig det har handlar om ett tekniskt fel eller den mänskliga faktorn.

På samma sätt hoppas man nu hitta svar på varför Ethiopian Airlines flight 302 kraschade strax efter start i Addis Abeba, skriver Wired.

Fallet är extra uppmärksammat eftersom det var samma modell som det Lion air-plan som kraschade i Indonesien i oktober, Boeing 737 MAX 8. En modell som nu har tagits ur drift över hela världen.

Inuti de svarta lådorna finns halvledarminnen som samlar data från såväl flyginstrumenten som piloternas konversationer i cockpit. Tillsammans kan de måla upp en bild av vad som skedde i planet de 25 sista timmarna innan kraschen.

Trots att lådorna från Ethiopian Airlines-planet såg rejält söndermanglade ut, har de millimeterlånga minneskorten kunnat återhämtas bakom ett bråte av krossad och smält metall.

Men det är ändå ett förhållandevis enkelt fall där svarta lådor har återhämtats. Svårare var sökandet efter de svarta lådorna tillhörande Air France flight 447, som i 2009 kraschade i Atlanten utanför Brasiliens kust. Då tog det två år att hitta planets vrakdelar, som låg närmare 4 kilometer under havsytan.

Knappt en vecka efter kraschen i Etiopien finns lådorna i Paris för att analyseras. Det tar vanligtvis 18 månader innan undersökningen är klar. Men preliminär data kan släppas tidigare och kasta nytt ljus över vad som låg bakom flygolyckan.

19 mar