Handeln i siffror

Svenskarna har redan börjat shoppa julklappar

Julen kan verka långt bort men det är faktiskt mindre än 100 dagar kvar till julafton. Och svenskarna har redan börjat shoppa julklappar, skriver Mastercard i ett pressmeddelande.

I en undersökning beställd av Mastercard framkommer att 12 procent av svenskarna börjar julshoppa redan i september eller tidigare och 10 procent i oktober. Majoriteten väntar dock fortfarande till november (37 procent) eller till sista minuten, i december (37 procent).

Svenskarna lägger totalt 6 494 kronor på presenter från september fram till julafton. Det är 806 kronor mer än snittet i Europa som ligger på 5 688 kronor, skriver Mastercard.

Enligt undersökningen ökar upplevelsepresenter i popularitet jämfört med traditionella gåvor. Det är en av orsakerna till att julhandeln påbörjas tidigare. Svenska konsumenter vill säkerställa tillgången till biljetter för resor och konserter.

– Vi ser också i undersökningen att allt fler handlar sina klappar online via sin smartphone eller surfplatta, säger Erik Gutwasser, vd, Norden och Baltikum på Mastercard, i pressmeddelandet.

De populäraste upplevelseklapparna

  1. Biobesök
  2. Spa-paket
  3. Konserter
  4. Resor
  5. Teater
  6. Fotbollsevent
  7. Vinprovning
  8. Stand-up/komedi-event
  9. Båtturer
  10. Yogaevent

Källa: Mastercard

Toppnyheter

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer