Lars Pehrson/SvD/TT / TT NYHETSBYRÅN
EU:s framtid

Svenskar mer EU-positiva visar SCB:s mätning

Andelen svenskar som är för EU har ökat visar Statistiska centralbyråns senaste opinionsundersökning. Enligt statistiken uppgav 58,6 procent att de var för ett svenskt medlemskap i EU.

Det kan jämföras med 52,4 procent som var för det svenska medlemskapet i maj 2018.

SCB har även undersökt hur svenskar skulle rösta om det var en folkomröstning om euron i dag. Där framgår det att 18,6 procent skulle rösta ja och 68 procent skulle rösta nej.

Detta är en minskning jämfört med maj då 20,1 procent sa att de skulle rösta ja och 66,0 procent skulle rösta nej. Båda förändringarna är statistiskt säkerställda.

Toppnyheter

Talman Andreas Norlén  TT
Valet - regeringsbildningen

Talmannen: ”Besked kommer tidigast på tisdag”

Talmannen Andreas Norlén kommer inte att lämna några nya besked i regeringsfrågan i dag. Det meddelade han i samband med att han invigde 100-årsfirandet av demokratins genombrott i riksdagen, rapporterar Svenska Dagbladet.

Under helgen har talmannen haft samtal med partiledarna, men han vill i nuläget inte gå in på om man kommit vidare på något sätt.

– Besked kommer tidigast på tisdagen, säger han till SvD.

1 tim
Andreas Norlén i SVT.  SVT
Valet - regeringsbildningen

Talmannen hoppas slippa en fjärde omröstning: ”Då står vi vid avgrunden”

I kvällens Agenda säger talmannen Andreas Norlén att han hoppas att partierna ”tar sig samman” – för att undvika en fjärde omröstning.

– Den skulle bli väldigt laddad och dramatisk för då står vi så att säga vid avgrunden, eller i alla fall vid ett extra val, säger Norlén.

Han berättar att han har fört samtal med partiledarna under helgen och kommer att fatta beslut om nästa steg under veckan som kommer.

Igår 20:39
Läs mer om Valet - regeringsbildningen
ABB:s provhall i Ludvika. ULF PALM / TT / TT NYHETSBYRÅN
ABB:s försäljning av Power Grids

Halva svenska jobbstyrkan till Hitachi: ”Positiva”

Av ABB:s totalt 7 800 anställda i Sverige jobbar runt 3 700 inom Power grids – 2 800 i Ludvika och 900 i Västerås. Inför det väntade beskedet att verksamheten säljs till Hitachi uttryckte inte de anställda någon oro, rapporterar SVT Dalarna.

– Jag ser bara positivt på en sådan här typ av affär, sa Anna Thelenius, anställd vid ABB i Ludvika.

Fackordföranden Allan Jansson säger till Dala-Demokraten att de är ”svagt positiva” till uppköpet.

– Eftersom Hitachi är villiga att köpa oss så hoppas vi att de också är villiga att investera och driva verksamheten framåt, säger han till tidningen.

1 tim
Ulrich Spiesshofer, ABB:s vd. LEONHARD FOEGER / TT NYHETSBYRÅN
ABB:s försäljning av Power Grids

ABB säljer Power Grids till Hitachi

ABB:s affär med Hitachi om att sälja Power grids är klar – affären landar på 100 miljarder kronor för hela bolaget, framgår av ett pressmeddelande. Affären väntas vara helt genomförd under första halvåret 2020.

För den 80-procentiga andelen får ABB netto 7,6 till 7,8 miljarder dollar, motsvarande 69 till 71 miljarder kronor. ABB skriver att 100 procent av Hitachis betalning så snabbt som möjligt ska tillbaka till aktieägarna genom aktieåterköp eller en "liknande mekanism".

– Med den här affären realiserar vi ett värde vi har byggt upp de senaste fyra åren. Våra aktieägare kommer få direkt avkastning av försäljningen, säger Ulrich Sipesshofer, ABB:s vd.

4 tim
Läs mer om ABB:s försäljning av Power Grids
TT
Dagens börs

ABB och H&M åt olika håll när börsen öppnar på minus

Stockholmsbörsen öppnar på minus på måndagen. I öppningen ser indexen ut som följer: • OMSPI: −0,4 % • OMXS30: −0,4 % Wall Street stängde klart ner i fredags – där var de stora indexen ner runt 2 procent.

På måndagsmorgonen har ABB offentliggjort att de säljer Power grids till japanska Hitatchi. Affären landar på runt 100 miljarder kronor för hela bolaget. ABB har sagt att pengarna från försäljningen så snart som möjligt ska tillbaka till aktieägarna. ABB steg över 2 procent i öppningen, men handlades vid 09.10-tiden runt nollan.

H&M har rapporterat en totalt försäljningsökning om 6 procent i lokala valutor för det fjärde kvartalet. Analytikerna hade väntat en ökning på 6,5 procent.

H&M-aktien handlas ner drygt 2 procent i den tidiga handeln.

2 tim
Daniella backlund/SvD/TT / TT NYHETSBYRÅN
Dagens börs

Sparekonomen: Bra siffror från H&M – känns starkt

H&M släppte bra siffror nu på morgonen, skriver Nordnets avgående sparekonom Joakim Bornold på Twitter.

Försäljningsökningen var 6 procent i lokal valuta i bolagets fjärde kvartal, september till november. Väntat var 6,5 procent enligt Infront.

”Känns starkt i ljuset av bland annat tysk statistik och Inditex resultat”, skriver Bornold.

Den för H&M viktiga tyska marknaden har bromsat in under perioden och huvudkonkurrenten Inditex straffades nyligen på Madridbörsen efter en svag rapport.

Även DI:s analytiker Ulf Petersson är positiv efter släppet.

– Det här är den bästa siffran på länge, säger han i DI:s livesändning.

2 tim
Henrik Montgomery/TT / TT NYHETSBYRÅN
Dagens börs

H&M:s försäljning prickar marknadens förväntningar

H&M rapporterar en total försäljningsökning på 6 procent i lokala valutor i bolagets fjärde kvartal, september till november.

Den väntade ökningen var 6,5 procent, enligt Infronts sammanställning av 16 analytikers prognoser. Spannet var dock stort och analytikerna spådde allt från 3 till 9 procent i ökning.

I reda pengar, eller svenska kronor, ökade försäljningen med 12 procent till 56,4 miljarder kronor från 50,4 miljarder kronor exklusive moms.

Med tanke på aktiens turbulenta börsresa det senaste året hade en överraskning åt endera hållet kunnat utlösa en kraftig reaktion, skrev Direkt inför försäljningsrapporten.

Uppgifter om resultat och marginaler släpps i H&M:s delårsrapport som kommer i januari.

2 tim
Läs mer om Dagens börs

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer
Till vänster: Två av de grupper som enligt en tidigare utredning skapats av ryska troll för att påverka amerikanska väljare. Till höger: Byggnad i St Petersburg där en så kallad trollfabrik tros sitta TT
Rysskontakterna

Amerikaner grupperades – fick målinriktad påverkan

Ryssland har försökt påverka amerikansk inrikespolitik genom sociala medier sedan år 2013. Det framkommer i en rapport till den amerikanska senaten som Washington Post tagit del av.

Enligt rapporten ska den ryska så kallade trollfabriken ”Internet Research Agency” ha delat upp amerikaner i intressegrupper och skickat målinriktade budskap till dem. Mängden ska ha varierat över tid, men varit särskilt intensiv vid viktiga politiska skeenden som presidentvalsdebatter eller partiernas konvent.

Rapporten visar hur nästan alla de stora sociala medieplattformarna använts både för att stödja Trumps kampanj och för att distrahera eller avskräcka Trumps motståndare, konstaterar Axios i en analys.

2 tim
Vladimir Putin och Donald Trump, presidenter. TT
Rysskontakterna

Rapport: Ryssar duperade i alla sociala medier

Ryssland använde ”samtliga betydande sociala mediekanaler” för att stödja Donald Trump med propaganda inför presidentvalet 2016, enligt en färsk rapport som snart lämnas in till den amerikanska senatens underrättelsekommitté, rapporterar Washington Post.

I rapporten framgår att miljontals poster på bland annat Facebook, Twitter, Youtube, Instagram, Tumblr, Pinterest, Google, Yahoo nyttjades för att sprida budskap som främjade Trumps kampanj. Samtidigt pågick kampanjer med målet att få väljargrupper som antogs kunna gynna Demokraternas kandidat Hillary Clinton att inte gå och rösta.

Bolagen kritiseras för att ha reagerat ”okoordinerat och alldeles för långsamt” mot de riktade påverkansoperationerna.

2 tim
Läs mer om Rysskontakterna