Pernilla Ramslöv,  vinnare av Årets kvinnliga stjärnskott 2019.
Sveriges entreprenörer

Stjärnentreprenörerna: Så byggde vi upp våra miljonföretag

”Jag var avundsjuk att hon kunde tjäna egna pengar.” Det säger stjärnentreprenören Pernilla Ramslöv om drivkraften bakom hennes bästa affär. Hon och två andra entreprenörer berättar om deras bästa affärer och hur det blev till.

Pernilla Ramslöv, grundare och vd för it-konsultförmedlaren NOX Consulting AB. Blev vinnare av Årets kvinnliga stjärnskott 2019.

Berätta om den bästa affären i ditt företagarliv.

– Det var när jag var 11 år och startade min första entreprenörsresa genom att sälja hushållstjänster till mina föräldrar och grannar. Då föddes entreprenördjäveln i mig! Det var det bästa jag kunde göra. Drivkraften var att min storasyster hade fått sommarjobb och jag var avundsjuk att hon kunde tjäna egna pengar. Jag kände att det ville jag också göra.

– Och just det där att från ingenting skapa någonting blev så otroligt inspirerande. Det året tjänade jag mer än min syster och där föddes entreprenören Pernilla.

Göran Hellström, vd och partner på managementkonsultbolaget Navet AB.

Berätta om den bästa affären i ditt företagarliv.

– Det var 1993 när vi blev anlitande som rådgivare till BPA:s rekonstruktion. Det var ett jättestort skånskt företag som omsatte 20 miljarder och hade 15 000 anställda och som hade stora problem under den största finanskrisen i svensk historia.

– Vi jobbade med dem i över 10 år och under perioden styckades företaget upp och konverterades till företag som Bravida, Wihlborgs, Fabege, Platzer och Sandå Måleri. Den här affären blev kicken i vår verksamhet och gjorde Navet till vad det är i dag.

Lukas Törefors, medgrundare av HangOn AB (produkter för upphängning, maskering och hantering vid industriell lackering) och vinnare av SEB:s pris Bästa internationella tillväxt 2019.

Berätta om den bästa affären i ditt företagarliv.

– Det var när vi köpte en återförsäljare i Holland för 15 år sedan. Det blev en viktig distributionshubb för den typen av produkter vi tillverkar. Egentligen hade företaget sålts till en annan köpare, men pappren gick inte igenom och efter ett års krångel slog vi till väldigt snabbt och gjorde en väldigt bra affär.

– Vi har byggt vidare på verksamheten sedan dess och skapat något bra av det. Det var också ett slags "statement" på marknaden. Det blev en konkurrensfördel och efter det orkade många konkurrenter helt enkelt inte hänga med. Det blev ett väldigt viktigt moment i vår historia.

Toppnyheter

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer