Framtidens välfärd

Skattestrid mellan parterna när välfärden saknar 90 miljarder

Hur ska välfärden uppehållas? Meningarna skiljer sig åt mellan fack och arbetsgivare, med skattehöjningar som utgångspunkt i debatten. Dagens Industri rapporterar.

Det finns ett finansieringsgap i välfärden på 90 miljarder år 2026, enligt finansdepartementet.

Men var ska resurserna komma ifrån?

Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke menar att skattehöjningar inte är rätt väg att gå.

– Välfärdssektorn måste precis som andra öka sin effektivitet. Det kan inte bara komma genom ökade skatter som sänker konkurrenskraften för andra. Det är orimligt, säger han till DI.

Istället pekar han på att skattesänkningar är en mer rimlig lösning och hänvisar till bolagsskatten som exempel.

LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson är av en annan åsikt.

– Vi tycker det vore rimligt att man tog ut mer skatter progressivt via staten och fördelade till kommunsektorn via statsbidrag, säger han till DI.

Toppnyheter

Arkivbild på fartyget Stena Impero som har beslagtagits. Stena Bulk
Konflikten i Hormuzsundet

Stena Bulk: Kontakten med vårt fartyg är förlorad

Stena Bulk bekräftar att man har förlorat kontakten med sitt brittiskflaggade fartyg i Hormuzsundet.

”Vi lyckas för närvarande inte komma i kontakt med fartyget som nu rör sig norrut mot Iran”, skriver det svenska företaget i ett pressmeddelande.

Stena Bulk bekräftar också att det är 23 personer ombord på oljetankern. Det finns inga rapporter om att någon ska vara skadad.

”Deras säkerhet är av största vikt för både ägare och chefer”, skriver Stena Bulk, som för närvarande är i nära kontakt med den brittiska regeringen.

Erik Hånell, som är vd för Stena Bulk, säger till TT att det inte är några svenskar ombord på fartyget. Enligt rederiet förlorades kontakten med oljetankern omkring 17.00 svensk tid.

Igår 20:00
Läs mer om Konflikten i Hormuzsundet

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer