Tomas Oneborg/SvD/TT / TT NYHETSBYRÅN
Det nya bonus malus-systemet

Skattebomben: Då blir din bil dubbelt så dyr

En gigantisk skattesmäll för några av Sveriges vanligaste bilmodeller väntar runt hörnet. Det handlar om en ny körcykel som ska införas den 1 januari 2020. Branschen vill skjuta upp det hela ett år men svävar i total osäkerhet när regeringen inte kan ge besked. "Det kan ge en fördubbling av skatterna och vi vet ingenting”, uppger branschexperter för fPlus.

Bakgrunden är att alla nya personbilar- och lätta lastbilar som registreras ska vara testade med den nya mät- och körcykeln WLTP som ger mer realistiska siffror över förbrukning och de faktiska co2-utsläppen än den gamla cykeln, NEDC.

Regeringen har beslutat att den nya körcykeln ska gälla för fordon som registreras efter den 1 januari 2020 vilket kommer att resultera i att de fordonens co2-utsläpp kommer att stiga med mellan 20 och 25 procent.

Det betyder att WLTP frontalkrockar med bonus malus-systemet som infördes förra sommaren. Orsaken är att bonus malus är konstruerat efter principen att fordon med låga utsläpp belönas, bonus, medan fordon med höga utsläpp bestraffas, malus. Och eftersom WLTP leder till högre utsläpp kommer i princip alla nyregistrerade personbilar och lätta lastbilar att beskattas mycket hårdare efter den 1 januari.

– Det kan ge en fördubbling av skatten för personbilar och lastbilar beroende på var de ligger utsläppsmässigt vilket i sin tur avgörs av modell och bränslesort, säger Anders Norén, teknisk chef på branschorganisationen BIL Sweden.

Införandet av den nya körjournalen innebär också att många bilar som idag har bonusstatus kommer att bli malus när de klättrar upp på utsläppsstegen som en konsekvens av den nya körcykeln.

– Det är framförallt de populära laddhybriderna som kan förlora sin bonus-status eftersom de flesta kommer att passera gränsen till malus på 60 gram co2 per kilometer, säger Anders Norén.

Anders Norén, teknisk chef på branschorganisationen BIL Sweden

För till exempel Volvo får det stora konsekvenser eftersom flera av företagets laddhybrider kommer att passera 60-grams gränsen. Bara en av företagets laddhybrider kommer att få behålla sin bonusstatus efter WLTP, skriver Kristian Elvefors, vd för Volvo Car Sverige, i en debattartikel i Dagens industri.

Regeringskansliet hinner inte med

Den nya körcykeln har redan börjat fasas in i Europa, men för Sveriges del beslutade regeringen för två år sedan att den som sagt ska gälla för alla nyregistrerade fordon efter den 1 januari 2020.

I samband med det beslutet meddelade också regeringen att man skulle se över skatteeffekterna. Något som BIL Sweden har tolkat som att regeringen kommer att kompensera för de stora skatteeffekterna.

– Det är ju samma bil med samma miljöbelastning som körs den 31 december 2019 som den 1 januari 2020, menar Anders Norén.

Men nu har det trasslat till sig i regeringskansliet. Det uppger Håkan Matsson, motorjournalist med lång erfarenhet av att bevaka den svenska fordonsbranschen. Anledningen är dels att regeringsbildningen försenades, samt att partierna i januariöverenskommelsen kommit överens om att bonus malus ska förenklas och förstärkas. De förändringarna är tänkta att presenteras den 1 januari 2021. Utöver det ska även den nya körcykeln träda i kraft vid årsskiftet.

– Enligt mina källor på Finansdepartementet vill man skjuta upp införandet av WLTP till den 1 januari 2021 och presentera det tillsammans med förändringarna av bonus malus-systemet. Anledningen är att man har för mycket på sitt bord just nu.

Men, för att kunna skjuta upp införandet av den nya körcykeln, så måste först en lagändring passera riksdagen eftersom Sverige har förbundit sig att införa WLTP den 1 januari nästa år.

– Egentligen skulle den uppgörelsen ha varit klar i april för det ska finnas en rimlig chans att hinna med. Så det är väldigt bråttom nu har man sagt till mig. Annars kommer WLTP att slå igenom med full kraft den 1 januari 2020, säger Håkan Matsson.

Stor osäkerhet i branschen

Med bara sju månader kvar till årsskiftet skapar det här en stor osäkerhet i branschen. Marcus Thomasfolk är pressansvarig på Volkswagen Group Sverige.

– Hela branschen påverkas av att det inte finns några tydliga riktlinjer för vad som gäller. Den kan få företag, och privatpersoner, att skjuta upp inköpen av miljömässigt bättre bilar. Det gäller framförallt lätta transportbilar eftersom det nya mätsystemet WLTP får en stor skatteeffekt på de fordonen.

– Vi är inte negativa till WLTP. Det är ett bättre och mer realistiskt system för att mäta utsläpp, men eftersom vi här i Sverige även har bonus-malus som kommer att påverka skatterna rätt så kraftigt så hade vi gärna sett en större framförhållning. Från bilbranschen har vi påpekat detta för regeringen rätt länge nu, fortsätter han.

Marcus Thomasfolk, pressansvarig på Volkswagen Group Sverige.

Därför vill både BIL Sweden och Volkswagen att regeringen skjuter på införandet för att samla in tillräckligt med data som kan ligga till grunden för ett enligt dem mer robust och rättvist system.

– Problemet är att vi inte vet något om hur det ska bli och systemet är planerat att införas om bara 7 månader, konstaterar Anders Norén.

När fPlus frågar Finansdepartementet om besked svarar man att ”frågan bereds i detta nu av regeringskansliet. Det finns därför inte något besked eller svar att ge på dina frågor i dagsläget".

Håkan Mattsson uppger att enligt hans källor råder det oenighet i regeringskansliet där Miljöpartiet vill att den nya körjournalen ska införas med full kraft vid årsskiftet. Han tror inte heller på att någon slags kompensation för att dämpa skatteeffekterna kommer att presenteras.

– Det är väl det som är meningen och syftet med bonus malus. Att man vill uppnå den här styreffekten och alla är ju också överens om att WLTP är ett bättre system för att mäta de faktiska utsläppen.

fPlus har även sökt Centerpartiet för en kommentar. Partiet uppger att man inte kunnat hitta en lämplig person för det.

Så mycket högre blir skatten för ett antal bilar med WLTP

Modell / Drivmedel / Årlig skatt NEDC / Årlig skatt WLTP

Audi A1 / Bensin / 1590 / 3722

Audi A4 Avant / diesel / 6001 / 9206

BMW 840d / Diesel / 9085 / 12908

BMW X5 / diesel / 8844 / 14750

MercedesB220 / Diesel / 3900 / 6001

Mitsubishi Outlander / Laddhybrid / 360 / 360

Renault Clio / Bensin / 1836 / 3640

Skoda Fabia / bensin / 1262 / 2902

Toyota RAV4 / bensinhybrid / 1180 / 3066

Volvo V60 CC / Diesel / 6554 / 9688

VolvoXC40 / Bensin / 6832 / 10042

Volvo XC40 D3 / diesel / 5333 / 8362

Volvo XC 40 T5 / Bensin / 6832 10042

VW Golf SC / diesel / 3232 / 5524

VW Tiguan / Diesel / 6554 / 11737

Lätt lastbil

XX / Diesel / 13424 / 19450

YY / Diesel / 19450 / 26922

Källa: BIL Sweden

Toppnyheter

undefined

Så blev Sara världens yngsta dollarmiljardär

Hon började med, om inte två tomma händer, så bara 5 000 dollar. Idag är Sara Blakely världens yngsta dollarmiljardär - och hon delar gärna med sig av tipsen för den som vill inspireras. Det rapporterar Mitt företag.

Att misslyckas, det är det bästa drivkraften för den som vill åstadkomma något. Det vara en sanning som Sara matades med varje dag när hon växte upp. Den som misslyckas har nämligen vågat prova något nytt, vara hennes pappas filosofi.

Den kraften tillsammans med en helt egen idé skapade företaget Spanx som tillverkar figursydda underbyxor och strumpbyxor. Det startade år 2000 och har idag sprängt miljardvallen, vilket alltså också gäller ägaren.

Och tipsen då? Inte så märkvärdiga egentligen men de kräver att man lever efter dem: Tro på dina idéer och bry dig inte om att andra säger nej, omge dig med människor som du litar på och som du kan lära dig något av, var inte rädd för att misslyckas.

3 jun
Läs mer om Det globala entreprenörskapet
Tusentals manifesterade trots förbud. Kin Cheung / TT NYHETSBYRÅN
Demokratirörelsen i Hongkong

Analyser: Tydligt att vi går våldsam sommar till mötes

Trots myndigheternas förbud samlades tusentals människor i Hongkong i dag för att minnas massakern på Himmelska fridens Torg för 31 år sedan. I en analys konstaterar Sky News Tom Cheshire att den stillsamma manifestationen var en mycket mer kraftfull protest mot Fastlandskina än förra årets våldsamma upplopp. Han påpekar också att polisen tycks ha hållit en relativt låg profil.

”Det är tydligt att vi går en lång, våldsam sommar till mötes. Men kvällen blev en stilla reflektion över vad kampen handlar om”, skriver han.

SVT:s Tilde Lewin ser tillbaka på den förändring Kina genomgått sedan 1980-talet. Hon påpekar att den dåvarande ledaren Deng Xiaoping 1984 sa att om Kina inte blivit lite mer som Hongkong när det var dags för britterna att lämna över provinsen så fick väl överlämnandet dröja lite.

”I dag tvingas Hongkong bli mer och mer som Kina, inte tvärtom. Och just nu går det snabbt”, skriver Lewin.

Igår 21:00
Människor uppmanades att hålla avstånd under protesterna. Kin Cheung / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Tusentals hongkongbor manifesterade trots förbud

Trots att alla manifestationer till minne av massakern vid Himmelska fridens torg för 31 år sedan är förbjudna i Kina, valde tusentals Hongkongbor på torsdagen ändå att samlas och tända ljus hedra offren, rapporterar flera medier.

Förbudet motiveras med smittskyddsskäl, och arrangörerna uppmanade de tiotusentals som deltog i demonstrationståg att samlas i grupper om åtta för att inte bryta mot restriktionerna.

Uppgifter gör gällande att flera personer har gripits och att polisen har använt pepparsprej mot demonstranterna.

Igår 16:56
Parlamentsledamöter på torsdagen hedrade minnet av massakern på Himmelska fridens torg den 4 juni 1989. Vincent Yu / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Förbjudet att vanära Kinas nationalsång i Hongkong

På torsdagen röstade Hongkongs parlament igenom lagen som gör det förbjudet att vanära Kinas nationalsång, rapporterar AFP. Omröstningen dröjde, då ledamöter från demokratirörelsen protesterat i salen.

Lagen innefattar även att nationalsången ska spelas och sjungas i ”lämpliga sammanhang” och att bryta mot den kan ge fängelsestraff i upp till tre år och över 60 000 kronor i böter.

Lagförslaget har, likt den planerade säkerhetslagen, lett till stora protester mot vad som ses som att Fastlandskina kopplar ett hårdare grepp om Hongkong.

Igår 09:12
Läs mer om Demokratirörelsen i Hongkong
Illustrationsbild.  Fredrik Sandberg/TT / TT NYHETSBYRÅN
Coronavirusets spridning – Sverige

Viruset mutation undersöks i Göteborg: Blir nog snällare

Coronaviruset muterar – och blir troligtvis en snällare variant. Det visar forskning från Göteborgs universitet, skriver Göteborgs Posten.

Tomas Bergström, professor i klinisk mikrobiolog på GU, tillhör Folkhälsomyndighetens expertgrupp.

– Om jag får spekulera tror jag det går mot ett snällare virus, som kommer göra att dödligheten sjunker. Så gör alla virus när de kommer från ett annat djur, de brukar bli snällare, säger han till GP.

Mutationen är viktig att undersöka för att kunna ta fram vaccin.

Igår 21:25
Bild från regeringens presskonferens.  Sören Andersson/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Analyser: Kritiken visar på minskad politisk enighet

Stefan Löfven slipper gå till historien som den statsminister som förstörde en sommar för svenskarna. Det skriver SvD:s Göran Eriksson om regeringens besked om att häva reserestriktionerna under coronapandemin.

”Om resebeskedet var efterlängtat av väljarna, så var regeringens besked på förmiddagen om utökade tester något som länge har efterlysts av oppositionen.”

Just testandet men också de ekonomiska konsekvenserna är något som hittills varit det som debatterats mest, säger Ekots Fredriks Furtenbach.

Efter beskedet om de nya resereglerna som presenterades av regeringen och Folkhälsomyndigheten, kritiserade SD och KD beslutet.

”Det är ett tecken på minskad sammanhållning mellan partierna. Det är ytterst sällan partierna har kritiserat besked från Folkhälsomyndigheten.”

Igår 18:26
Läs mer om Coronavirusets spridning – Sverige
Spansk vårdpersonal. PIERRE-PHILIPPE MARCOU / TT NYHETSBYRÅN
Coronavirusets spridning – globalt

Var tredje virussmittad spanjor fick aldrig symptom

Var tredje coronavirussmittad person i Spanien tycks inte ha fått några symptom alls. Det visar en ny stor antikroppsstudie, rapporterar AP.

– Det är en väckarklocka. Det visar att ett utbrott inte kan kontrolleras genom att bara ta hänsyn till de som har symptom, säger Marina Pollán, chef för landets epidemiologiska centrum.

Totalt visade sig bara drygt fem procent av de 63 000 personer som testades ha antikroppar.

Igår 19:30
Man i skyddskläder i Wuhan där smittan startade. HECTOR RETAMAL / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Nya dokument visar WHO:s frustration över Kina: ”Får minimalt med information”

I coronapademins tidiga skede hyllades Kinas hantering av smittan av Världshälsoorganisationen (WHO). Men internt på WHO rådde stor frustration över att Kina undanhöll och försenade viktig information. Det visar dokument som AP tagit del av, skriver Expressen.

Redan 6 januari klagade epidemiologen Maria Van Kerkhove över att WHO fick ”ytterst minimal information” och att det gjorde att man inte kunde planera.

WHO:s chef för nödsituationer, Michael Ryan, jämförde med Sarsutbrottet som Kina länge inte informerade om.

– Det är exakt samma scenario, där vi gör oändliga försök att få uppdateringar om vad som pågår, sa han.

Igår 18:13
En man på Waterloo station i London. Matt Dunham / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Munskyddstvång införs i engelska kollektivtrafiken

Från och med 15 juni blir det obligatoriskt att bära någon form av munskydd i den engelska kollektivtrafiken. Det meddelade den brittiska regeringen på torsdagen, skriver flera medier. Det måste dock inte röra sig om ett medicinsk munskydd, även exempelvis en halsduk går bra.

– Forskning antyder att ansiktsskydd ger ett visst, om än begränsat, skydd mot att viruset sprids, säger transportminister Grant Shapps.

Tvånget införs samma dag som icke nödvändiga butiker i landet åter får öppna.

Igår 19:56
Läs mer om Coronavirusets spridning – globalt

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer
Mikael Damberg. SVT
Polisvåldet i USA

Mikael Damberg: Bra att demonstrationerna stoppas

Trots pandemin och risken för smitta har polisen gett tillstånd till två demonstrationer till stöd för Black lives matter.

Inrikesminister Mikael Damberg (S) menar att det är polisens beslut, men att det är bra att polisen också upplöser demonstrationerna om för många deltar, säger han i SVT:s Aktuellt.

– Det är ytterst olämpligt att så många människor samlas på en och samma plats.

Under onsdagskvällen kom tusentals personer till centrala Stockholm och under torsdagskvällen tågade hundratals demonstranter i Malmö.

– Det är viktigt att de som vill manifestera ska kunna göra det, men man kan göra det digitalt, säger Damberg i Aktuellt.

Igår 19:18
Mitt Romney. SAUL LOEB / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Romney berömmer Mattis Trumpkritik: ”Kraftfull”

Republikanske senatorn Mitt Romney berömmer den tidigare försvarsministern James Mattis kritik mot Donald Trump, skriver Politico. I en text i The Atlantic gick Mattis hårt åt Trumps sätt att hantera reaktionerna efter George Floyds död. Romney kallar nu kritiken ”mycket kraftfull”.

Tidigare i dag berömde även en annan republikansk senator, Lisa Murkowski, Mattis. Hon sa också att hon ”vacklar” i om hon ska ställa sig bakom Trumps återvalskampanj eller inte.

Igår 18:47
George Floyds kista. Bebeto Matthews / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Åtta tysta minuter när Floyd hedrades i hemstaden: ”Du har förändrat världen”

De hundratals närvarande hedrade George Floyd med en åtta minuter och 46 sekunder lång tystnad, vid en minnesceremoni i hemstaden Minneapolis på torsdagen, skriver AFP.

Tystnaden representerade den tid som en polis pressade sitt knä mot Floyds hals vilket ledde till hans död.

– Det var inte coronapandemin som dödade George Floyd, det var en annan pandemi. Rasismens och diskrimineringens pandemi, sa familjens advokat Benjamin Crump under sitt tal.

Huvudtalare var människorättsaktivisten och baptistpastorn Al Sharpton.

– Du förändrade världen George. Och vi ska fortsätta kämpa, sa han.

Igår 18:33
Läs mer om Polisvåldet i USA