Tomas Oneborg/SvD/TT / TT NYHETSBYRÅN
Det nya bonus malus-systemet

Skattebomben: Då blir din bil dubbelt så dyr

En gigantisk skattesmäll för några av Sveriges vanligaste bilmodeller väntar runt hörnet. Det handlar om en ny körcykel som ska införas den 1 januari 2020. Branschen vill skjuta upp det hela ett år men svävar i total osäkerhet när regeringen inte kan ge besked. "Det kan ge en fördubbling av skatterna och vi vet ingenting”, uppger branschexperter för fPlus.

Bakgrunden är att alla nya personbilar- och lätta lastbilar som registreras ska vara testade med den nya mät- och körcykeln WLTP som ger mer realistiska siffror över förbrukning och de faktiska co2-utsläppen än den gamla cykeln, NEDC.

Regeringen har beslutat att den nya körcykeln ska gälla för fordon som registreras efter den 1 januari 2020 vilket kommer att resultera i att de fordonens co2-utsläpp kommer att stiga med mellan 20 och 25 procent.

Det betyder att WLTP frontalkrockar med bonus malus-systemet som infördes förra sommaren. Orsaken är att bonus malus är konstruerat efter principen att fordon med låga utsläpp belönas, bonus, medan fordon med höga utsläpp bestraffas, malus. Och eftersom WLTP leder till högre utsläpp kommer i princip alla nyregistrerade personbilar och lätta lastbilar att beskattas mycket hårdare efter den 1 januari.

– Det kan ge en fördubbling av skatten för personbilar och lastbilar beroende på var de ligger utsläppsmässigt vilket i sin tur avgörs av modell och bränslesort, säger Anders Norén, teknisk chef på branschorganisationen BIL Sweden.

Införandet av den nya körjournalen innebär också att många bilar som idag har bonusstatus kommer att bli malus när de klättrar upp på utsläppsstegen som en konsekvens av den nya körcykeln.

– Det är framförallt de populära laddhybriderna som kan förlora sin bonus-status eftersom de flesta kommer att passera gränsen till malus på 60 gram co2 per kilometer, säger Anders Norén.

Anders Norén, teknisk chef på branschorganisationen BIL Sweden

För till exempel Volvo får det stora konsekvenser eftersom flera av företagets laddhybrider kommer att passera 60-grams gränsen. Bara en av företagets laddhybrider kommer att få behålla sin bonusstatus efter WLTP, skriver Kristian Elvefors, vd för Volvo Car Sverige, i en debattartikel i Dagens industri.

Regeringskansliet hinner inte med

Den nya körcykeln har redan börjat fasas in i Europa, men för Sveriges del beslutade regeringen för två år sedan att den som sagt ska gälla för alla nyregistrerade fordon efter den 1 januari 2020.

I samband med det beslutet meddelade också regeringen att man skulle se över skatteeffekterna. Något som BIL Sweden har tolkat som att regeringen kommer att kompensera för de stora skatteeffekterna.

– Det är ju samma bil med samma miljöbelastning som körs den 31 december 2019 som den 1 januari 2020, menar Anders Norén.

Men nu har det trasslat till sig i regeringskansliet. Det uppger Håkan Matsson, motorjournalist med lång erfarenhet av att bevaka den svenska fordonsbranschen. Anledningen är dels att regeringsbildningen försenades, samt att partierna i januariöverenskommelsen kommit överens om att bonus malus ska förenklas och förstärkas. De förändringarna är tänkta att presenteras den 1 januari 2021. Utöver det ska även den nya körcykeln träda i kraft vid årsskiftet.

– Enligt mina källor på Finansdepartementet vill man skjuta upp införandet av WLTP till den 1 januari 2021 och presentera det tillsammans med förändringarna av bonus malus-systemet. Anledningen är att man har för mycket på sitt bord just nu.

Men, för att kunna skjuta upp införandet av den nya körcykeln, så måste först en lagändring passera riksdagen eftersom Sverige har förbundit sig att införa WLTP den 1 januari nästa år.

– Egentligen skulle den uppgörelsen ha varit klar i april för det ska finnas en rimlig chans att hinna med. Så det är väldigt bråttom nu har man sagt till mig. Annars kommer WLTP att slå igenom med full kraft den 1 januari 2020, säger Håkan Matsson.

Stor osäkerhet i branschen

Med bara sju månader kvar till årsskiftet skapar det här en stor osäkerhet i branschen. Marcus Thomasfolk är pressansvarig på Volkswagen Group Sverige.

– Hela branschen påverkas av att det inte finns några tydliga riktlinjer för vad som gäller. Den kan få företag, och privatpersoner, att skjuta upp inköpen av miljömässigt bättre bilar. Det gäller framförallt lätta transportbilar eftersom det nya mätsystemet WLTP får en stor skatteeffekt på de fordonen.

– Vi är inte negativa till WLTP. Det är ett bättre och mer realistiskt system för att mäta utsläpp, men eftersom vi här i Sverige även har bonus-malus som kommer att påverka skatterna rätt så kraftigt så hade vi gärna sett en större framförhållning. Från bilbranschen har vi påpekat detta för regeringen rätt länge nu, fortsätter han.

Marcus Thomasfolk, pressansvarig på Volkswagen Group Sverige.

Därför vill både BIL Sweden och Volkswagen att regeringen skjuter på införandet för att samla in tillräckligt med data som kan ligga till grunden för ett enligt dem mer robust och rättvist system.

– Problemet är att vi inte vet något om hur det ska bli och systemet är planerat att införas om bara 7 månader, konstaterar Anders Norén.

När fPlus frågar Finansdepartementet om besked svarar man att ”frågan bereds i detta nu av regeringskansliet. Det finns därför inte något besked eller svar att ge på dina frågor i dagsläget".

Håkan Mattsson uppger att enligt hans källor råder det oenighet i regeringskansliet där Miljöpartiet vill att den nya körjournalen ska införas med full kraft vid årsskiftet. Han tror inte heller på att någon slags kompensation för att dämpa skatteeffekterna kommer att presenteras.

– Det är väl det som är meningen och syftet med bonus malus. Att man vill uppnå den här styreffekten och alla är ju också överens om att WLTP är ett bättre system för att mäta de faktiska utsläppen.

fPlus har även sökt Centerpartiet för en kommentar. Partiet uppger att man inte kunnat hitta en lämplig person för det.

Så mycket högre blir skatten för ett antal bilar med WLTP

Modell / Drivmedel / Årlig skatt NEDC / Årlig skatt WLTP

Audi A1 / Bensin / 1590 / 3722

Audi A4 Avant / diesel / 6001 / 9206

BMW 840d / Diesel / 9085 / 12908

BMW X5 / diesel / 8844 / 14750

MercedesB220 / Diesel / 3900 / 6001

Mitsubishi Outlander / Laddhybrid / 360 / 360

Renault Clio / Bensin / 1836 / 3640

Skoda Fabia / bensin / 1262 / 2902

Toyota RAV4 / bensinhybrid / 1180 / 3066

Volvo V60 CC / Diesel / 6554 / 9688

VolvoXC40 / Bensin / 6832 / 10042

Volvo XC40 D3 / diesel / 5333 / 8362

Volvo XC 40 T5 / Bensin / 6832 10042

VW Golf SC / diesel / 3232 / 5524

VW Tiguan / Diesel / 6554 / 11737

Lätt lastbil

XX / Diesel / 13424 / 19450

YY / Diesel / 19450 / 26922

Källa: BIL Sweden

Toppnyheter

Ebba Busch Thor (M) och Jonas Sjöstedt (V) Claudio Bresciani/TT / TT NYHETSBYRÅN
Vårbudgeten

M, KD och V överens: Redo att köra över regeringen

M, KD och V är överens om att lägga en tilläggsbudget där de satsar 7,5 miljarder kronor på välfärden, skriver Kristdemokraterna i ett pressmeddelande.

”Den svenska välfärden är satt under hård press och det behövs nu ett omedelbart tillskott av ytterligare resurser. Moderaterna, Vänsterpartiet och Kristdemokraterna har därför kommit överens om en extra ändringsbudget för att stärka den svenska välfärden”, skriver partiet.

Partierna flaggade redan i samband med partidebatten i riksdagen förra veckan för att de kunde köra över regeringen. Därefter meddelade regeringen och samarbetspartierna C och L den satsning de vill se på välfärden – som oppositionspartierna nu trumfar med 2,5 miljarder.

1 tim
Anders W Jonsson förra veckan. Janerik Henriksson/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

”Kaos – M brukade kunna ha två tankar i huvudet”

Det är mycket beklagligt att Moderaterna väljer att gå fram med en ändringsbudget ihop med Vänsterpartiet och Kristdemokraterna, skriver Centerns vikarierande partiledare Anders W Jonsson på Facebook.

”Moderaterna brukade vara ett parti som klarade av att hålla två tankar i huvudet samtidigt – vi kan både sänka skatten och satsa på välfärden. Det visade vi inte minst under Alliansåren. Nu överger M och KD traditionell borgerlig politik för att samarbeta med Vänsterpartiet”, skriver Jonsson.

”Centerpartiet har fokus på sakpolitik och leverans för att lösa Sveriges utmaningar. Det är vad som behövs, inte politiskt kaos.”

Skattehöjningen han syftar på är att oppositionen vill finansiera sitt förslag genom att inte införa det så kallade ingångsavdraget, skriver TT. Det är ett förslag från Centerpartiet för att unga och nyanlända ska få in en fot på arbetsmarknaden samtidigt som det blir billigare för företag att anställa.

9 min
Ebba Busch Thor. Janerik Henriksson/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

”Vi vill aldrig mer höra att äventyrsbaden prioriteras”

De 7,5 miljarderna som Kristdemokraterna, Moderaterna och Vänsterpartiet har enats om kommer att göra verklig skillnad i kommunerna och regionerna, skriver KD:s partiledare Ebba Busch Thor på Aftonbladet Debatt.

”De här pengarna motsvarar 8 578 lärare eller 11 218 undersköterskor i kommunerna, samt 3 289 sjuksköterskor i regionerna”, skriver hon.

Nu menar hon att det är upp till bevis för politikerna på lägre ort.

”Vi vill aldrig mer höra talas om kommuner som har råd med äventyrsbad men inte med äldreomsorg. Vi har skakiga ekonomiska tider framför oss och ingen kommunledning, oavsett kommunfärg, har råd att inte prioritera”, skriver KD-ledaren.

19 min
Läs mer om Vårbudgeten
Lars Stjernkvist (S). Arkivbild på när Stefan Löfven (S) och Ulf Kristersson (M) tar varandra i hand. TT
Sprängningarna i Sverige

Norrköpings starke man: Ta varandra i hand på riksnivå för att bryta ner detta våld

Norrköpings starke man, kommunstyrelseordföranden Lars Stjernkvist (S), uppmanar nu politiker på riksnivå att kraftsamla och ”ta varandra i hand”. Det säger han till SVT Öst efter dagens explosionen i staden som skadade flera personer.

– Det krävs för att bryta ner våldet, säger Stjernkvist till tv-kanalen.

– När det gäller kampen mot den grova brottsligheten måste vi stå enade.

Den lokala S-toppen menar att det är viktigt att man nu arbetar förebyggande. Stjernkvist påpekar också att det tidigare har gett resultat, då området som drabbades av nattens sprängning – Hageby – inte längre finns kvar på listan över utsatta områden.

3 tim
Anders Wiklund/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Uppgifter: Känd kriminell gripen för sprängdådet

Den man som på onsdagen greps misstänkt för sprängdådet mot en adress på Östermalm tidigare i månaden har kopplingar till det kriminella mc-gänget Bandidos. Det skriver Expressen som hänvisar till uppgifter till tidningen.

Enligt tidningen har han fotograferats av polisens spanare när han har deltagit vid Bandidosfester. Han ska också vara kopplad till gängkonflikterna i Östberga och Bredäng i södra Stockholm. Förra året åtalades han för föreberedelse till mord, men friades senare. Han har dessförinnan dömts för mordförsök.

26 min
Polisavspärrning vid platsen Magnus Andersson / TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Gängledare pekas ut som måltavla i sprängdådet

En högt uppsatt person i det kriminella mc-gänget ”No Surrender” tros vara måltavlan för bombdådet mot ett flerfamiljshus i Norrköping tidigt på onsdagsmorgonen, enligt uppgifter till Aftonbladet.

En person som bor på den drabbade adressen ska ha en stark koppling till en av de två män som sköts ihjäl i en skottlossning på en nattklubb i staden i början av december, skriver SVT Nyheter Öst. Båda männen ska ha varit inblandade i ett uppmärksammat utpressningsförsök som de också dömdes för 2018.

Flera personer skadades lindrigt i explosionen som enligt polisen utlöstes av en sprängladdning.

5 tim
Läs mer om Sprängningarna i Sverige
Fredrik Sandberg/TT / TT NYHETSBYRÅN
Avtalsrörelsen

”Facken skönmålar verkligheten – löneökningstakten måste växlas ned”

När fack och arbetsgivare nu förhandlar om avtalsvillkoren för närmare 3 miljoner löntagare, är det viktigt att parterna delar en gemensam bild av Sveriges ekonomi, skriver industriföreträdarna Carl Eckerdal, Kerstin Hallsten och Mats Kinnwall på Arbetets debattsida.

Det är inte till nån hjälp när facken går ut med en skönmålat bild av att Sveriges industri är stark för att motivera löneökningar, menar de.

Faktum är att svensk industri, likt många andra länder, dras med låg produktivitetstillväxt och en dalande sysselsättning.

Att försvara löneökningar i industrin genom att dels hänvisa till inflationsförväntningar och dels peka på att andra länder gör samma sak, är missvisande.

Svensk inflation är irrelevant för en industri som är internationellt konkurrensutsatt. Dessutom bär inte andra länder som har gjort löneökningar, ses som förebilder. De lyfter Tyskland som exempel och pekar på att lönerna under en tid ökat snabbare än produktiviteten vilket lett till en kostnadskris.

"En lika svag utveckling som tysk industri har haft, och har, är inget som någon önskar svensk industri", skriver de.

I stället för att höja lönerna, och lägga ytterligare en sten på kostnadsbördan, bör fokus vara att växla ner arbetskraftskostnaderna med målet att stärka konkurrenskraften, avslutar de.

29 min
Anders Wiklund/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Calmfors om svenska löner: Fackens krav är för låga

De svenska löneökningarna har länge varit låga och facken begär alldeles för lite, menar ekonomiprofessorn Lars Calmfors.

IF Metall som sätter ”märket” kräver 3 procent i årliga ökningar. När förhandlingarna är klara lär ökningarna bli lägre och en mer rimlig nivå skulle vara 3,5 procent, säger Calmfors till Arbetet.

Enligt Calmfors har de låga löneökningarna bidragit till den brist på arbetskraft som syns i dag och lett till en ineffektiv fördelning av arbetskraften mellan olika delar av ekonomin.

Calmfors nämner också inflationen som ett skäl till att löneökningarna borde vara högre.

– Om vi ska ha 3 procents lönekostnadsökning normalt så blir det omöjligt att nå inflationsmålet, säger han till Arbetet.

13 jan
Läs mer om Avtalsrörelsen
Phil Noble / TT NYHETSBYRÅN
Den svenska konjunkturen

Handelsbanken: Svensk arbetslöshet högre än EU-snittet

Sverige har det senaste året uppvisat en stigande arbetslöshet som står i skarp kontrast till i princip alla länder i EU. Det visar Handelsbanken nya konjunkturprognos, enligt DI.

Den stigande arbetslösheten är ett resultat av att Sverige inte har utnyttjat sin fulla tillväxtpotential, vilket drivs av en växande befolkning i arbetsför ålder och en högre trendmässig ökning av produktiviteten.

Två stora orsaker till den vacklande arbetsmarknad är uppsägningar i spåren av digitaliseringen och den politiska osäkerheten, som bland annat slår mot bilsektorn, skriver Arbetsmarknadsnytt.

Sverige utärker sig dock som ett av de länder som har högst sysselsättningsgrad i unionen, enligt Handelsbanken.

Framöver bedömer banken att i den svenska arbetslösheten kommer att stiga ytterligare. När konjunkturen viker kommer dessutom nyanlända att få det svårare att träda in på arbetsmarknaden.

För att förhindra detta bedömer Handelsbanken att en expansiv finanspolitiik är minst lika viktig som strukturreformer på arbetsmarknaden.

5 tim
Ints Kalnins / TT NYHETSBYRÅN
undefined

SEB: Försiktigt positiv för den svenska tillväxten

SEB:s nya konjunkturrapport visar att tillväxten i Sverige växlar upp försiktigt den kommande tiden, skriver DI.

Optimismen för framtiden speglas i ett förbättrat industrisegment i spåren av låga amerikanska räntor och framsteg i handelssamtalen mellan USA och Kina.

En annan ljusglimt är en återhämtning i svensk hushållskonsumtion.

Trots det väljer banken att justera ned BNP-tillväxten för 2020 till 1,1 procent jämfört med tidigare prognosticerade 1,2 procent i november.

På arbetsmarknaden väntas en viss avkylning där arbetslösheten stiger med på 7,3 procent 2020 för att sedan plana ut på den nivån.

Under samma period väntas den så kallade KPIF-inflationen, landa på 1,1 procent för att sedan stiga upp till 1,7 procent under 2021. Reporäntan beräknas ligga på fortsatt låga 0,0 procent, enligt banken.

Igår 09:04
Läs mer om Den svenska konjunkturen

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer
Bild från den kraftiga explosionen i Husby i Stockholm i går. Fredrik Sandberg/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Ledare: Vad är planen när de spränger för att döda?

Svensk kriminalpolitik breder ut sig på ledarsidorna i dag. Många politiker verkar inte förstå vilken allvarlig situationen landet befinner sig i, skriver Expressens ledarsida, som ändå tycker att det mest skrämmande är att våldsamheterna ännu kan bli värre.

”Än så länge tycks gärningsmännen rikta in sig på objekt – inte på människor. Vad är egentligen planen om de börjar spränga för att döda?” skriver tidningen.

Visst måste polis och socialtjänst ingripa när brott sker, men även tidiga insatser är centrala för att stoppa brottsligheten. Det skriver Aftonbladets Lotta Ilona Häyrynen.

”I det långa loppet handlar det också fortfarande om framtidsutsikter och om att bryta fattigdom. Välfärden är central”, skriver hon.

M-kopplade ledarskribenten Alice Teodorescu Måwe fokuserar på ungdomsrånen. I en ledartext i GP skriver hon att ”påfallande många” som ägnar sig åt detta har utländsk bakgrund, och hon varnar för att personer från den gruppen kan utsättas för kollektiv bestraffning.

Idag 07:15
Arkivbild.  Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Ledare: Använd anslag för genomgång av personalen

Vårdkrisen, avslöjandet om den falske officeren och Vänsterledaren Jonas Sjöstedts avgång är tre ämnen som tas upp på dagens ledarsidor.

Situationen i den svenska sjukvården gör Aftonbladets ledarskribent Eva Franchell ”heligt förbannad”. Hon kritiserar Stockholms regionråd Irene Svenonius (M) som hon menar fortsätter att sälja ut den gemensamma sjukvården. ”Det är ett borgerligt projekt, men alla som låter det ske har ett ansvar”, skriver Franchell.

Expressens ledarsida menar att den falske officeren, som kunnat ljuga sig till toppjobb i det svenska försvaret, skadar både Sveriges säkerhet och relation till viktiga länder. För att återställa förtroendet borde Försvarsmakten använda delar av sitt färska anslag till att göra en fullständig genomgång av all personal på säkerhetsklassade poster, föreslår ledarsidan.

Vänsterpartiet har under den avgående partiledaren Jonas Sjöstedts tid vid makten blivit en ”terapigrupp för akademiker”, skriver GP:s Håkan Boström. Han menar att partiet i dag inte är ett parti av arbetarklassen som ett parti för folk som tycker synd om arbetarklassen.

17 jan
Läs mer om Ledarsvepet