Tomas Oneborg/SvD/TT / TT NYHETSBYRÅN
Det nya bonus malus-systemet

Skattebomben: Då blir din bil dubbelt så dyr

En gigantisk skattesmäll för några av Sveriges vanligaste bilmodeller väntar runt hörnet. Det handlar om en ny körcykel som ska införas den 1 januari 2020. Branschen vill skjuta upp det hela ett år men svävar i total osäkerhet när regeringen inte kan ge besked. "Det kan ge en fördubbling av skatterna och vi vet ingenting”, uppger branschexperter för fPlus.

Bakgrunden är att alla nya personbilar- och lätta lastbilar som registreras ska vara testade med den nya mät- och körcykeln WLTP som ger mer realistiska siffror över förbrukning och de faktiska co2-utsläppen än den gamla cykeln, NEDC.

Regeringen har beslutat att den nya körcykeln ska gälla för fordon som registreras efter den 1 januari 2020 vilket kommer att resultera i att de fordonens co2-utsläpp kommer att stiga med mellan 20 och 25 procent.

Det betyder att WLTP frontalkrockar med bonus malus-systemet som infördes förra sommaren. Orsaken är att bonus malus är konstruerat efter principen att fordon med låga utsläpp belönas, bonus, medan fordon med höga utsläpp bestraffas, malus. Och eftersom WLTP leder till högre utsläpp kommer i princip alla nyregistrerade personbilar och lätta lastbilar att beskattas mycket hårdare efter den 1 januari.

– Det kan ge en fördubbling av skatten för personbilar och lastbilar beroende på var de ligger utsläppsmässigt vilket i sin tur avgörs av modell och bränslesort, säger Anders Norén, teknisk chef på branschorganisationen BIL Sweden.

Införandet av den nya körjournalen innebär också att många bilar som idag har bonusstatus kommer att bli malus när de klättrar upp på utsläppsstegen som en konsekvens av den nya körcykeln.

– Det är framförallt de populära laddhybriderna som kan förlora sin bonus-status eftersom de flesta kommer att passera gränsen till malus på 60 gram co2 per kilometer, säger Anders Norén.

Anders Norén, teknisk chef på branschorganisationen BIL Sweden

För till exempel Volvo får det stora konsekvenser eftersom flera av företagets laddhybrider kommer att passera 60-grams gränsen. Bara en av företagets laddhybrider kommer att få behålla sin bonusstatus efter WLTP, skriver Kristian Elvefors, vd för Volvo Car Sverige, i en debattartikel i Dagens industri.

Regeringskansliet hinner inte med

Den nya körcykeln har redan börjat fasas in i Europa, men för Sveriges del beslutade regeringen för två år sedan att den som sagt ska gälla för alla nyregistrerade fordon efter den 1 januari 2020.

I samband med det beslutet meddelade också regeringen att man skulle se över skatteeffekterna. Något som BIL Sweden har tolkat som att regeringen kommer att kompensera för de stora skatteeffekterna.

– Det är ju samma bil med samma miljöbelastning som körs den 31 december 2019 som den 1 januari 2020, menar Anders Norén.

Men nu har det trasslat till sig i regeringskansliet. Det uppger Håkan Matsson, motorjournalist med lång erfarenhet av att bevaka den svenska fordonsbranschen. Anledningen är dels att regeringsbildningen försenades, samt att partierna i januariöverenskommelsen kommit överens om att bonus malus ska förenklas och förstärkas. De förändringarna är tänkta att presenteras den 1 januari 2021. Utöver det ska även den nya körcykeln träda i kraft vid årsskiftet.

– Enligt mina källor på Finansdepartementet vill man skjuta upp införandet av WLTP till den 1 januari 2021 och presentera det tillsammans med förändringarna av bonus malus-systemet. Anledningen är att man har för mycket på sitt bord just nu.

Men, för att kunna skjuta upp införandet av den nya körcykeln, så måste först en lagändring passera riksdagen eftersom Sverige har förbundit sig att införa WLTP den 1 januari nästa år.

– Egentligen skulle den uppgörelsen ha varit klar i april för det ska finnas en rimlig chans att hinna med. Så det är väldigt bråttom nu har man sagt till mig. Annars kommer WLTP att slå igenom med full kraft den 1 januari 2020, säger Håkan Matsson.

Stor osäkerhet i branschen

Med bara sju månader kvar till årsskiftet skapar det här en stor osäkerhet i branschen. Marcus Thomasfolk är pressansvarig på Volkswagen Group Sverige.

– Hela branschen påverkas av att det inte finns några tydliga riktlinjer för vad som gäller. Den kan få företag, och privatpersoner, att skjuta upp inköpen av miljömässigt bättre bilar. Det gäller framförallt lätta transportbilar eftersom det nya mätsystemet WLTP får en stor skatteeffekt på de fordonen.

– Vi är inte negativa till WLTP. Det är ett bättre och mer realistiskt system för att mäta utsläpp, men eftersom vi här i Sverige även har bonus-malus som kommer att påverka skatterna rätt så kraftigt så hade vi gärna sett en större framförhållning. Från bilbranschen har vi påpekat detta för regeringen rätt länge nu, fortsätter han.

Marcus Thomasfolk, pressansvarig på Volkswagen Group Sverige.

Därför vill både BIL Sweden och Volkswagen att regeringen skjuter på införandet för att samla in tillräckligt med data som kan ligga till grunden för ett enligt dem mer robust och rättvist system.

– Problemet är att vi inte vet något om hur det ska bli och systemet är planerat att införas om bara 7 månader, konstaterar Anders Norén.

När fPlus frågar Finansdepartementet om besked svarar man att ”frågan bereds i detta nu av regeringskansliet. Det finns därför inte något besked eller svar att ge på dina frågor i dagsläget".

Håkan Mattsson uppger att enligt hans källor råder det oenighet i regeringskansliet där Miljöpartiet vill att den nya körjournalen ska införas med full kraft vid årsskiftet. Han tror inte heller på att någon slags kompensation för att dämpa skatteeffekterna kommer att presenteras.

– Det är väl det som är meningen och syftet med bonus malus. Att man vill uppnå den här styreffekten och alla är ju också överens om att WLTP är ett bättre system för att mäta de faktiska utsläppen.

fPlus har även sökt Centerpartiet för en kommentar. Partiet uppger att man inte kunnat hitta en lämplig person för det.

Så mycket högre blir skatten för ett antal bilar med WLTP

Modell / Drivmedel / Årlig skatt NEDC / Årlig skatt WLTP

Audi A1 / Bensin / 1590 / 3722

Audi A4 Avant / diesel / 6001 / 9206

BMW 840d / Diesel / 9085 / 12908

BMW X5 / diesel / 8844 / 14750

MercedesB220 / Diesel / 3900 / 6001

Mitsubishi Outlander / Laddhybrid / 360 / 360

Renault Clio / Bensin / 1836 / 3640

Skoda Fabia / bensin / 1262 / 2902

Toyota RAV4 / bensinhybrid / 1180 / 3066

Volvo V60 CC / Diesel / 6554 / 9688

VolvoXC40 / Bensin / 6832 / 10042

Volvo XC40 D3 / diesel / 5333 / 8362

Volvo XC 40 T5 / Bensin / 6832 10042

VW Golf SC / diesel / 3232 / 5524

VW Tiguan / Diesel / 6554 / 11737

Lätt lastbil

XX / Diesel / 13424 / 19450

YY / Diesel / 19450 / 26922

Källa: BIL Sweden

Toppnyheter

Jean Castex Gonzalo Fuentes / TT NYHETSBYRÅN
Macrons Frankrike

Corona-koordinatorn Jean Castex ny premiärminister

Frankrikes president Emmanuel Macron utser Jean Castex till ny premiärminister. Castex har under våren haft ansvar för öppningen av det franska samhället efter nedstängningen i samband med coronapandemin.

Det var under förmiddagen som beskedet kom att den sittande franske premiärministern Édouard Philippe och hela den franska regeringen avgår.

Anledningen till den politiska rockaden har bara kommenterats i korthet.

”Dags för en ny etapp”, heter det i ett uttalande.

Macron har varit hårt pressad, bland annat av coronakrisen och av dåliga resultat i förra helgens lokalval. Trycket på honom att leverera förnyelse inför presidentvalet 2022 är stort.

22 min
Édouard Philippe och Emmanuel Macron, arkivbild. YOAN VALAT / POOL
undefined

Franske premiärministern och hela regeringen avgår

Frankrikes premiärminister Édouard Philippe och hela den franska regeringen avgår, meddelar presidentämbetet. Philippe kommer att leda en övergångsregering till dess att en ny regering är på plats.

Regeringen tillträdde i maj 2017 men på sista tiden har det förekommit spekulationer om att premiärministern varit på väg ut.

Enligt Le Figaro fattades det slutliga beslutet vid ett möte mellan Philippe och president Emmanuel Macron i Élyséepalatset på fredagsmorgonen.

3 tim
Emmanuel Macron, arkivbild. Ludovic Marin / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Lokalvalskris och corona – Macron söker väg framåt

Det franska presidentämbetet har inte angett något skäl till att premiärminister Édouard Philippe och regeringen avgår, men en politisk rockad var väntad. Det skriver AFP.

Enligt Politico vill president Emmanuel Macron ha en nystart efter coronakrisen och det nedslående resultatet för partiet La république en marche (LREM) i helgens lokalval.

De senaste veckorna har Macron antytt att han vill ta partiet i en grönare riktning och lägga större fokus på socialpolitik, men han har inte uttalat sig öppet om planerna för Philippe.

Philippe, som hört till regeringens högerfalang, har av vissa setts som en möjlig kandidat till presidentposten i valet 2022 och hans popularitetssiffror är högre än Macrons.

Experter menar att Macron, med tanke på Philippes popularitet, spelar ett högt spel, skriver Reuters.

2 tim
Läs mer om Macrons Frankrike
Resenärer anländer till Heathrow  Matt Dunham / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Storbritannien slopar karantän för resenärer från flera europeiska länder

Britter som återvänder till Storbritannien från resor till Frankrike, Italien och Tyskland kommer inte behöva sitta i karantän från och med den 10 juli. Det uppger landets transportmyndighet enligt Sky News.

Enligt myndigheterna kommer ytterligare ett antal länder att undantas från karantänsreglerna, den fulltständiga listan väntas presenteras senare under fredagen.

De nya bestämmelserna gäller även för turister som reser till Storbritannien från de berörda länderna.

Idag 04:36
Läs mer om Coronavirusets spridning – globalt
Benjamin Dousa Björn Lindgren/TT / TT NYHETSBYRÅN
Migrationspolitiken i Sverige

Dousa: Moderaterna bör hoppa av samtal om S går MP till mötes om migration

Om Socialdemokraterna gör upp med Miljöpartiet i migrationsfrågan borde Moderaterna lämna migrationskommittén. Det kravet ställer Moderata ungdomsförbundets avgående ordförande Benjamin Dousa i en intervju med Expressen.

– Vi kan inte ställa upp på Miljöpartiets invandringspolitik, säger han till tidningen.

Statsminister Stefan Löfven sa tidigare under dagen nej till ett fast volymmål för hur många asylsökande som får komma till Sverige.

1 tim
Statsminister Stefan Löfven och MP-språkröret Isabella Lövin.  ALI LORESTANI/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Löfven öppnar för rörligt mål för antal asylsökande

Statsminister Stefan Löfven säger nej till ett fast volymmål för hur många asylsökande som får komma till Sverige.

– Vi ska inte ha ett fixt antal människor som innebär att man inte kan stå upp för asylrätten, säger Löfven till Sydsvenskan.

I stället öppnar han för ett rörligt mål som skulle innebära att Sverige tar emot mellan två och tre procent av de asylsökande som kommer till EU under ett år.

Statsministerns uttalande kommer samtidigt som samtliga riksdagspartier just nu sitter i samtal om den framtida migrationspolitiken.

3 tim
Anders W Jonsson.  Tomas Oneborg/SvD/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Centerpartiet säger nej till ett absolut volymmål

Centerpartiet vill inte ha ett volymmål över hur många asylsökande som får komma till Sverige menar den vikarierande partiledaren Anders W Jonsson när han frågas ut i P1-morgon.

– Ett absolut volymmål strider mot asylrätten, säger han.

Just nu pågår förhandlingar om Sveriges framtida migrationspolitik i migrationskommittén. Centerpartiet driver bland annat frågan att barn ska ha rätt att återförenas med sina föräldrar. Anders W Jonsson vill i nuläget inte kommentera om partiet kan gå med på en kompromiss kring hur många asylsökande som får komma till Sverige.

4 tim
Läs mer om Migrationspolitiken i Sverige
Silja Lines fartyg Symphony Hasse Holmberg
Den svenska konjunkturen

Silja Linje säger upp 300 anställda i Sverige: ”Tungt”

Närmare 300 anställda i Sverige sparkas från Tallink Silja Line, skriver Aftonbladet.

Främst rör det sig om personal som arbetar på fartygen Galaxy och Symphony.

Enligt kommunikationschefen Erika Janson beror uppsägningarna på coronapandemin som gjort att fartygen stått nästan helt stilla sedan i mars.

– Det är ett otroligt tungt besked att ge och folk är ledsna, vi vill ju inget hellre än att se full besättning på fulla fartyg men så ser det inte ut i nuläget, säger hon till tidningen.

38 min
Läs mer om Den svenska konjunkturen
Illustrationsbild. Stina Stjernkvist/TT / TT NYHETSBYRÅN
Coronavirusets spridning – Sverige

Nytt virusdödande material kan minska spridningen

Forskare på Chalmers tekniska högskola har tagit fram ett nytt material som dödar virus och bakterier, rapporterar SR P4 Göteborg. Förhoppningen är materialet ska kunna användas i skyddsmaterial som munskydd, vilket skulle minska spridningen av coronaviruset.

– De första testresultaten ser lovande ut. Det är inte färdigt men vi har goda intentioner och det verkar lovande på alla sätt och vis, säger forskningsledaren Martin Andersson, professor i kemi.

2 tim
Illustrationsbild. Per Danielsson/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Kriminalvårdens hantering av corona får kritik av JO

Justitieombudsmannen (JO) ifrågasätter om Kriminalvården var tillräckligt väl förberedd på att möta den kris som coronaviruset utlöst, rapporterar TT.

JO pekar bland annat på att man borde infört tillfälliga begränsningar, exempelvis ett stopp för dubbelbeläggningar i celler. Kriminalvården kritiseras också för att man infört ett förbud mot besök, men trots det fortsatt bevilja besökstillstånd.

Detta, anser JO, innebär att det blir svårt för de intagna att veta om det går att överklaga besöksförbudet eller inte.

5 tim
Läs mer om Coronavirusets spridning – Sverige

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer