Tomas Oneborg/SvD/TT / TT NYHETSBYRÅN
Det nya bonus malus-systemet

Skattebomben: Då blir din bil dubbelt så dyr

En gigantisk skattesmäll för några av Sveriges vanligaste bilmodeller väntar runt hörnet. Det handlar om en ny körcykel som ska införas den 1 januari 2020. Branschen vill skjuta upp det hela ett år men svävar i total osäkerhet när regeringen inte kan ge besked. "Det kan ge en fördubbling av skatterna och vi vet ingenting”, uppger branschexperter för fPlus.

Bakgrunden är att alla nya personbilar- och lätta lastbilar som registreras ska vara testade med den nya mät- och körcykeln WLTP som ger mer realistiska siffror över förbrukning och de faktiska co2-utsläppen än den gamla cykeln, NEDC.

Regeringen har beslutat att den nya körcykeln ska gälla för fordon som registreras efter den 1 januari 2020 vilket kommer att resultera i att de fordonens co2-utsläpp kommer att stiga med mellan 20 och 25 procent.

Det betyder att WLTP frontalkrockar med bonus malus-systemet som infördes förra sommaren. Orsaken är att bonus malus är konstruerat efter principen att fordon med låga utsläpp belönas, bonus, medan fordon med höga utsläpp bestraffas, malus. Och eftersom WLTP leder till högre utsläpp kommer i princip alla nyregistrerade personbilar och lätta lastbilar att beskattas mycket hårdare efter den 1 januari.

– Det kan ge en fördubbling av skatten för personbilar och lastbilar beroende på var de ligger utsläppsmässigt vilket i sin tur avgörs av modell och bränslesort, säger Anders Norén, teknisk chef på branschorganisationen BIL Sweden.

Införandet av den nya körjournalen innebär också att många bilar som idag har bonusstatus kommer att bli malus när de klättrar upp på utsläppsstegen som en konsekvens av den nya körcykeln.

– Det är framförallt de populära laddhybriderna som kan förlora sin bonus-status eftersom de flesta kommer att passera gränsen till malus på 60 gram co2 per kilometer, säger Anders Norén.

Anders Norén, teknisk chef på branschorganisationen BIL Sweden

För till exempel Volvo får det stora konsekvenser eftersom flera av företagets laddhybrider kommer att passera 60-grams gränsen. Bara en av företagets laddhybrider kommer att få behålla sin bonusstatus efter WLTP, skriver Kristian Elvefors, vd för Volvo Car Sverige, i en debattartikel i Dagens industri.

Regeringskansliet hinner inte med

Den nya körcykeln har redan börjat fasas in i Europa, men för Sveriges del beslutade regeringen för två år sedan att den som sagt ska gälla för alla nyregistrerade fordon efter den 1 januari 2020.

I samband med det beslutet meddelade också regeringen att man skulle se över skatteeffekterna. Något som BIL Sweden har tolkat som att regeringen kommer att kompensera för de stora skatteeffekterna.

– Det är ju samma bil med samma miljöbelastning som körs den 31 december 2019 som den 1 januari 2020, menar Anders Norén.

Men nu har det trasslat till sig i regeringskansliet. Det uppger Håkan Matsson, motorjournalist med lång erfarenhet av att bevaka den svenska fordonsbranschen. Anledningen är dels att regeringsbildningen försenades, samt att partierna i januariöverenskommelsen kommit överens om att bonus malus ska förenklas och förstärkas. De förändringarna är tänkta att presenteras den 1 januari 2021. Utöver det ska även den nya körcykeln träda i kraft vid årsskiftet.

– Enligt mina källor på Finansdepartementet vill man skjuta upp införandet av WLTP till den 1 januari 2021 och presentera det tillsammans med förändringarna av bonus malus-systemet. Anledningen är att man har för mycket på sitt bord just nu.

Men, för att kunna skjuta upp införandet av den nya körcykeln, så måste först en lagändring passera riksdagen eftersom Sverige har förbundit sig att införa WLTP den 1 januari nästa år.

– Egentligen skulle den uppgörelsen ha varit klar i april för det ska finnas en rimlig chans att hinna med. Så det är väldigt bråttom nu har man sagt till mig. Annars kommer WLTP att slå igenom med full kraft den 1 januari 2020, säger Håkan Matsson.

Stor osäkerhet i branschen

Med bara sju månader kvar till årsskiftet skapar det här en stor osäkerhet i branschen. Marcus Thomasfolk är pressansvarig på Volkswagen Group Sverige.

– Hela branschen påverkas av att det inte finns några tydliga riktlinjer för vad som gäller. Den kan få företag, och privatpersoner, att skjuta upp inköpen av miljömässigt bättre bilar. Det gäller framförallt lätta transportbilar eftersom det nya mätsystemet WLTP får en stor skatteeffekt på de fordonen.

– Vi är inte negativa till WLTP. Det är ett bättre och mer realistiskt system för att mäta utsläpp, men eftersom vi här i Sverige även har bonus-malus som kommer att påverka skatterna rätt så kraftigt så hade vi gärna sett en större framförhållning. Från bilbranschen har vi påpekat detta för regeringen rätt länge nu, fortsätter han.

Marcus Thomasfolk, pressansvarig på Volkswagen Group Sverige.

Därför vill både BIL Sweden och Volkswagen att regeringen skjuter på införandet för att samla in tillräckligt med data som kan ligga till grunden för ett enligt dem mer robust och rättvist system.

– Problemet är att vi inte vet något om hur det ska bli och systemet är planerat att införas om bara 7 månader, konstaterar Anders Norén.

När fPlus frågar Finansdepartementet om besked svarar man att ”frågan bereds i detta nu av regeringskansliet. Det finns därför inte något besked eller svar att ge på dina frågor i dagsläget".

Håkan Mattsson uppger att enligt hans källor råder det oenighet i regeringskansliet där Miljöpartiet vill att den nya körjournalen ska införas med full kraft vid årsskiftet. Han tror inte heller på att någon slags kompensation för att dämpa skatteeffekterna kommer att presenteras.

– Det är väl det som är meningen och syftet med bonus malus. Att man vill uppnå den här styreffekten och alla är ju också överens om att WLTP är ett bättre system för att mäta de faktiska utsläppen.

fPlus har även sökt Centerpartiet för en kommentar. Partiet uppger att man inte kunnat hitta en lämplig person för det.

Så mycket högre blir skatten för ett antal bilar med WLTP

Modell / Drivmedel / Årlig skatt NEDC / Årlig skatt WLTP

Audi A1 / Bensin / 1590 / 3722

Audi A4 Avant / diesel / 6001 / 9206

BMW 840d / Diesel / 9085 / 12908

BMW X5 / diesel / 8844 / 14750

MercedesB220 / Diesel / 3900 / 6001

Mitsubishi Outlander / Laddhybrid / 360 / 360

Renault Clio / Bensin / 1836 / 3640

Skoda Fabia / bensin / 1262 / 2902

Toyota RAV4 / bensinhybrid / 1180 / 3066

Volvo V60 CC / Diesel / 6554 / 9688

VolvoXC40 / Bensin / 6832 / 10042

Volvo XC40 D3 / diesel / 5333 / 8362

Volvo XC 40 T5 / Bensin / 6832 10042

VW Golf SC / diesel / 3232 / 5524

VW Tiguan / Diesel / 6554 / 11737

Lätt lastbil

XX / Diesel / 13424 / 19450

YY / Diesel / 19450 / 26922

Källa: BIL Sweden

Toppnyheter

Arkivbild. Richard Drew / TT NYHETSBYRÅN
Dagens börs

Wall Street öppnar på nya rekord – Snap lyfter på rek

New York-börserna öppnade uppåt på fredagen när investerare begrundade både kinesiska och amerikanska makrodata, noterar CNBC. Efter en kvarts handel var de ledande indexen något högre:
• S&P 500: +0,2%
• Nasdaq: +0,1%
• Dow Jones: +0,1%
Antalet byggstarter i USA steg nära 17 procent i december, den högsta nivån på 13 år. Samtidigt har rapportsäsongen börjat starkt, då 72 procent av S&P 500-bolagen har rapporterat bättre resultat än väntat enligt Factsets snittestimat, skriver CNBC. Samtidigt backade USA:s industriproduktion aningen mer än väntat i december.

Kinas BNP-tillväxt blev 6,1 procent i det fjärde kvartalet, den lägsta på tre decennier. Siffran var väntad och det var små indexrörelser när de kinesiska börserna stängde för veckan. Stockholmsbörsen och de ledande europeiska börserna handlades däremot upp klart.

Teslas aktie backade i går efter en sänkt rekommendation från Morgan Stanley. På fredagen fortsatte aktien ner något efter att USA:s fordonssäkerhetsmyndighet NHTSA meddelat att de överväger en begäran att granska Teslabilar som ska ha accelererat okontrollerat.

Twitter handlades kring nollan efter att UBS sänkt rekommendationen för aktien. Samtidigt höjde storbanken rekommendationen för Snap, som steg drygt 3 procent.

Home Depot, Caterpillar och Cisco fanns bland vinnarna på storbolagslistan Dow Jones.

Alphabet som i går för första gången stängde med ett marknadsvärde på över 1 000 miljarder dollar fortsatte upp på fredagen. Aktien steg knappt 1 procent.

Texten uppdateras.

2 tim
Stockholm. Henrik Holmberg / TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Stockholm avslutade stark vecka på nya rekordnivåer

Stockholmsbörsen steg tydligt på fredagen och stängde på nya rekordnivåer efter att de ledande indexen handlats klart högre:
• OMXSPI: +0,8 %
• OMXS30: +0,8 %
Det innebär att storbolagslistan stängde 2,2 procent högre för veckan på rekordnivån 1 825,94 punkter.

Under morgonen släppte Kina nya siffror som visade att BNP ökade med 6,1 procent i det fjärde kvartalet, vilket var i linje med förväntningarna. Flera analytiker uttryckte förhoppningar om att den kinesiska ekonomin nu har bottnat.

OMXS30 toppades av Boliden, som steg 2,7 procent följt av Astra Zeneca på 2,4 procent och Electrolux på 2,1 procent. Bland de få aktier på storbolagslistan som stängde på rött fanns Skanska och Atlas Copco. Ericsson stängde strax under nollan. Enligt SvD Näringsliv riskerar Ericsson miljardböter från den pågående granskningen i Kina av bolagets licensavgifter.

Läkemedelsbolaget Sobi gjorde en omvänd vinstvarning i går kväll och aktien rusade nästan 9 procent på fredagen.

Analyshusen levererade flera aktierekommendationer under morgonen. Bland annat inledde Berenberg bevakning av hjälmbolaget Mips med rådet köp. Aktien steg 6,6 procent.

Pareto höjde i sin tur Betsson och Netent till köp, medan sektorkollegan Evolution Gaming sänktes till behåll. Betsson och Netent steg 2,3 respektive 5,1 procent, Evolution Gamings aktie handlades ner 0,2 procent.

SSM fortsatte upp 7,5 procent i spåren av att Amasten gick in som ny storägare i veckan.

SBB meddelade att man säljer fastigheter för 11 miljarder för att betala av banklån. Köpare av merparten av bestånden är Nyfosa. SBB:s aktie steg från minus 1 procent och stängde oförändrad. Nyfosa handlades volatilt efter beskedet men stängde på plus 1,6 procent.

Idag 10:31
Koji Sasahara / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Små rörelser i Asien efter kinesiska BNP-siffror

Utvecklingen var blandad på Asienbörserna under fredagen med mestadels små rörelser i de ledande indexen. Vid stängning såg det ut som följer:
• Nikkei: +0,5 %
• Shanghai: +0,1 %
• Shenzhen: –0,3 %
• Hongkong: +0,6 %
• Kospi: +0,1 %

Under natten släppte Kina BNP-siffror som visar att tillväxten i det fjärde kvartalet uppgick till 6 procent, jämfört med samma period föregående år. Enligt Reuters var det i linje med förväntningarna. För helåret 2019 uppgick BNP-tillväxten till 6,1 procent – den lägsta nivån på 29 år.

Daniel Gerard, strateg på State Street Global Markets, menar ändå att statistiken är goda nyheter för Kina då den tyder på att ekonomin nu bottnar för att sedan vända.

Idag 04:30
Läs mer om Dagens börs

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer
Jessica Gow/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Så mycket mer skatt drog staten in förra året

Förra årets deklarationer visar att staten fick in betydligt fler miljarder både från företag och privatpersoner jämfört med året innan, skriver Di.

Privatpersoners slutliga skatt blev närmare 12 miljarder kronor högre i deklarationerna 2019 än för deklarationerna 2018 och skatter från företag och juridiska personer ökade med 10 miljarder, visar statistik från SCB.

Di skriver att på den positiva sidan för löntagarna var att skattereduktionerna ökade med 10 miljarder.

Företag och andra juridiska personer hade en beskattningsbar inkomst på 662 miljarder, drygt 8 procent mer än för 2017. De betalade in 201 miljarder i skatter och avgifter, en ökning med 10 miljarder kronor. Den främsta förklaringen är att bolagsskatten ökade med 6 miljarder kronor, skriver Di.

12 jan
Nesvold, Jon Olav / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Plastpåseskatten – dyr symbolpolitik utan nytta

”Regeringens plastpåseskatt är ytterligare ett exempel på dyr miljöpolitik, som vare sig hjälper naturen eller vår ekonomi”, skriver Niklas Wykman (M) på Dagens Samhälles debattsida.

Han menar att den nya skatten på plastbärkassar innebär en skattehöjning på flera hundralappar per år för en vanlig barnfamilj.

Han kritiserar även att regeringen räknar med att den nya skatten ska ge flera miljarder kronor till statskassan – trots att syftet är att konsumtionen ska minska.

”Att bygga skattepolitiken på skattebaser som man avser fasa ut är inte en ansvarsfull ekonomisk politik”.

Idag 09:16
Läs mer om Det svenska skattetrycket