Tomas Oneborg/SvD/TT / TT NYHETSBYRÅN
Det svenska skattetrycket

Skattebomben: Då blir din bil dubbelt så dyr

En gigantisk skattesmäll för några av Sveriges vanligaste bilmodeller väntar runt hörnet. Det handlar om en ny körjournal som ska införas den 1 januari 2020. Branschen vill skjuta upp det hela ett år men svävar i total osäkerhet när regeringen inte kan ge besked. "Det kan ge en fördubbling av skatterna och vi vet ingenting”, uppger branschexperter för fPlus.

Bakgrunden är att alla nya personbilar- och lätta lastbilar som registreras ska vara testade med den nya mät- och körcykeln WLTP som ger mer realistiska siffror över förbrukning och de faktiska co2-utsläppen än den gamla cykeln, NEDC.

Regeringen har beslutat att den nya körcykeln ska gälla för fordon som registreras efter den 1 januari 2020 vilket kommer att resultera i att de fordonens co2-utsläpp kommer att stiga med mellan 20 och 25 procent.

Det betyder att WLTP frontalkrockar med bonus malus-systemet som infördes förra sommaren. Orsaken är att bonus malus är konstruerat efter principen att fordon med låga utsläpp belönas, bonus, medan fordon med höga utsläpp bestraffas, malus. Och eftersom WLTP leder till högre utsläpp kommer i princip alla nyregistrerade personbilar och lätta lastbilar att beskattas mycket hårdare efter den 1 januari.

– Det kan ge en fördubbling av skatten för personbilar och lastbilar beroende på var de ligger utsläppsmässigt vilket i sin tur avgörs av modell och bränslesort, säger Anders Norén, teknisk chef på branschorganisationen BIL Sweden.

Införandet av den nya körjournalen innebär också att många bilar som idag har bonusstatus kommer att bli malus när de klättrar upp på utsläppsstegen som en konsekvens av den nya körjournalen.

– Det är framförallt de populära laddhybriderna som kan förlora sin bonus-status eftersom de flesta kommer att passera gränsen till malus på 60 gram co2 per kilometer, säger Anders Norén.

Anders Norén, teknisk chef på branschorganisationen BIL Sweden

För till exempel Volvo får det stora konsekvenser eftersom flera av företagets laddhybrider kommer att passera 60-grams gränsen. Bara en av företagets laddhybrider kommer att få behålla sin bonusstatus efter WLTP, skriver Kristian Elvefors, vd för Volvo Car Sverige, i en debattartikel i Dagens industri.

Regeringskansliet hinner inte med

Den nya körcykeln har redan börjat fasas in i Europa, men för Sveriges del beslutade regeringen för två år sedan att den som sagt ska gälla för alla nyregistrerade fordon efter den 1 januari 2020.

I samband med det beslutet meddelade också regeringen att man skulle se över skatteeffekterna. Något som BIL Sweden har tolkat som att regeringen kommer att kompensera för de stora skatteeffekterna.

– Det är ju samma bil med samma miljöbelastning som körs den 31 december 2019 som den 1 januari 2020, menar Anders Norén.

Men nu har det trasslat till sig i regeringskansliet. Det uppger Håkan Matsson, motorjournalist med lång erfarenhet av att bevaka den svenska fordonsbranschen. Anledningen är dels att regeringsbildningen försenades, samt att partierna i januariöverenskommelsen kommit överens om att bonus malus ska förenklas och förstärkas. De förändringarna är tänkta att presenteras den 1 januari 2021. Utöver det ska även den nya körcykeln träda i kraft vid årsskiftet.

– Enligt mina källor på Finansdepartementet vill man skjuta upp införandet av WLTP till den 1 januari 2021 och presentera det tillsammans med förändringarna av bonus malus-systemet. Anledningen är att man har för mycket på sitt bord just nu.

Men, för att kunna skjuta upp införandet av den nya körjournalen, så måste först en lagändring passera riksdagen eftersom Sverige har förbundit sig att införa WLTP den 1 januari nästa år.

– Egentligen skulle den uppgörelsen ha varit klar i april för det ska finnas en rimlig chans att hinna med. Så det är väldigt bråttom nu har man sagt till mig. Annars kommer WLTP att slå igenom med full kraft den 1 januari 2020, säger Håkan Matsson.

Stor osäkerhet i branschen

Med bara sju månader kvar till årsskiftet skapar det här en stor osäkerhet i branschen. Marcus Thomasfolk är pressansvarig på Volkswagen Group Sverige.

– Hela branschen påverkas av att det inte finns några tydliga riktlinjer för vad som gäller. Den kan få företag, och privatpersoner, att skjuta upp inköpen av miljömässigt bättre bilar. Det gäller framförallt lätta transportbilar eftersom det nya mätsystemet WLTP får en stor skatteeffekt på de fordonen.

– Vi är inte negativa till WLTP. Det är ett bättre och mer realistiskt system för att mäta utsläpp, men eftersom vi här i Sverige även har bonus-malus som kommer att påverka skatterna rätt så kraftigt så hade vi gärna sett en större framförhållning. Från bilbranschen har vi påpekat detta för regeringen rätt länge nu, fortsätter han.

Marcus Thomasfolk, pressansvarig på Volkswagen Group Sverige.

Därför vill både BIL Sweden och Volkswagen att regeringen skjuter på införandet för att samla in tillräckligt med data som kan ligga till grunden för ett enligt dem mer robust och rättvist system.

– Problemet är att vi inte vet något om hur det ska bli och systemet är planerat att införas om bara 7 månader, konstaterar Anders Norén.

När fPlus frågar Finansdepartementet om besked svarar man att ”frågan bereds i detta nu av regeringskansliet. Det finns därför inte något besked eller svar att ge på dina frågor i dagsläget".

Håkan Mattsson uppger att enligt hans källor råder det oenighet i regeringskansliet där Miljöpartiet vill att den nya körjournalen ska införas med full kraft vid årsskiftet. Han tror inte heller på att någon slags kompensation för att dämpa skatteeffekterna kommer att presenteras.

– Det är väl det som är meningen och syftet med bonus malus. Att man vill uppnå den här styreffekten och alla är ju också överens om att WLTP är ett bättre system för att mäta de faktiska utsläppen.

fPlus har även sökt Centerpartiet för en kommentar. Partiet uppger att man inte kunnat hitta en lämplig person för det.

Så mycket högre blir skatten för ett antal bilar med WLTP

Modell / Drivmedel / Årlig skatt NEDC / Årlig skatt WLTP

Audi A1 / Bensin / 1590 / 3722

Audi A4 Avant / diesel / 6001 / 9206

BMW 840d / Diesel / 9085 / 12908

BMW X5 / diesel / 8844 / 14750

MercedesB220 / Diesel / 3900 / 6001

Mitsubishi Outlander / Laddhybrid / 360 / 360

Renault Clio / Bensin / 1836 / 3640

Skoda Fabia / bensin / 1262 / 2902

Toyota RAV4 / bensinhybrid / 1180 / 3066

Volvo V60 CC / Diesel / 6554 / 9688

VolvoXC40 / Bensin / 6832 / 10042

Volvo XC40 D3 / diesel / 5333 / 8362

Volvo XC 40 T5 / Bensin / 6832 10042

VW Golf SC / diesel / 3232 / 5524

VW Tiguan / Diesel / 6554 / 11737

Lätt lastbil

XX / Diesel / 13424 / 19450

YY / Diesel / 19450 / 26922

Källa: BIL Sweden

Toppnyheter

Henrik Olsson Lilja. Stina Stjernkvist/TT / TT NYHETSBYRÅN
Gripandet av ASAP Rocky

Asap Rockys förre advokat: ”Regeringen bör kritiseras”

Svenska häktningsförhandlingar är fria från insyn och misstänkta personer blir enkelt uttryckt häktade om åklagaren vill det. Det skriver advokat Henrik Olsson Lilja, som initialt försvarade Asap Rocky, på DN Debatt.

Den internationella kritiken och de otaliga rapporterna verkar inte ge resultat, skriver Olsson Lilja. Han vill nu se nya avgöranden från Högsta domstolen och ett ökat tempo i lagstiftningsarbetet från justitieminister Morgan Johansson (S).

”Regeringen bör med fog kritiseras och det är bara förvånande att det ska krävas en amerikansk världsstjärna för att denna viktiga fråga ska komma upp på bordet”, skriver han.

Igår 19:42
Asap Rocky och bild från Kronobergshäktet där han för nuvarande sitter. TT
undefined

”Sverige nästan ensamt om att inte ha maxtid i häktet”

Fallet Asap Rocky ger oss en anledning att diskutera de långa häktningstiderna som Sverige har fått kritik för, skriver advokaten Svante Thorsell i Göteborgs-Posten. Han menar att Sverige är det enda land i Europa, med undantag för Albanien, som inte har någon maxtid för hur länge en person kan hållas frihetsberövad utan rättegång.

”Inte ens i den senaste revisionen av lagen brydde sig Sverige om att ta åt sig av kritiken och ändra lagen. Av de närmare 10 000 personer som häktas årligen var 21 frihetsberövade i mer än 361 dagar”, skriver Thorsell, och tillägger att flera har suttit häktade i över tre år.

Men Asap Rocky behöver inte oroa sig alltför mycket, skriver Thorsell, som menar att det i själva verket är ett ”dussinmål” som snart är avklarat.

Igår 16:27
Asap Rocky.  PATRICK KOVARIK / AFP
undefined

Advokater: Häktning är tortyr – ändra reglerna

Den kritik som har riktats mot det svenska häktningsförfarandet är delvis berättigad och borde tas på allvar av regeringen, skriver två försvarsadvokater på Aftonbladet Debatt med anledningen av fallet Asap Rocky.

Som häktad är man helt isolerad och får inte ha några kontakter med omvärlden, vilket går att ”likställa med tortyr”, skriver advokaterna. I Sverige finns ingen gräns för hur länge man kan vara häktad, vilket är ett stort rättssäkerhetsproblem, påpekar debattörerna.

De anser att reglerna kring häktning måste moderniseras och listar en rad olika åtgärder. Bland annat föreslår de att häktestiderna borde begränsas med tidsfrister, att häktade personer borde har rätt till isoleringsbrytande aktiviteter samt att hemarrest eller elektronisk övervakning borde vara alternativ till häktning.

Igår 10:37
Läs mer om Gripandet av ASAP Rocky
Bilder från övertagandet av fartyget. I det nedersta högra hörnet ses fartygets kapten. TT
USA:s fejd med Iran

Radiotrafiken från fartygen avslöjar dramat ombord

Medan iranska kommandosoldater firades ner på svenskägda Stena Impero från en helikopter ropade en besättningsman till sina kollegor att det var dags att ge upp och flera lyfte händerna och placerade dem bakom huvudet, erfar Wall Street Journal.

På bruten engelska ska soldaterna ha skrikit åt besättningen att sätta kurs mot norra Iran.

– När maskerade uniformerade män med vapen kommer ner från en helikopter är det inga trevligheter, säger en källa till tidningen.

Stena Imperos besättning hade sänt ut en nödsignal till amerikanska och brittiska militärfartyg i närheten medan de förgäves försökte freda sig mot fyra iranska militärfarkoster, erfar WSJ.

Enligt en inspelning av radiotrafiken som BBC tagit del av ska en iransk patrullbåt ha beordrat Stena Impero att byta kurs.

– Om ni lyder kommer ni att vara säkra, säger en person på inspelningen.

Men en brittisk marinofficer säger till Stenas besättning att de har rätt att fortsätta enligt internationell rätt.

Igår 21:41
Bilden visar hur en mindre iransk båt gör en sväng runt fartyget som senare beslagtogs/arkivbild på Zarif. TT
undefined

”Lätt att starta en konflikt, omöjligt att avsluta en”

Iran söker inte en konfrontation. Det säger landets utrikesminister Mohammad Javad Zarif under ett tal i Nicaragua, enligt Reuters.

– Att starta en konflikt är enkelt, att avsluta en vore omöjligt.

Zarif upprepade att det brittiskflaggade svenskägda oljefartyget som Iran har beslagtagit hade brutit mot sjöfartsregler och varit en säkerhetsrisk i Hormuzsundet. Utrikesministern sa också att Iran söker ”normala relationer som baseras på ömsesidig respekt”.

När Zarif talade vände han sig bland annat direkt till Boris Johnson, som i morgon väntas presenteras som ny premiärminister i Storbritannien.

Igår 21:58
Läs mer om USA:s fejd med Iran
Söndagens protester i Hongkong är de våldsammaste hittills. TT
Demokratirörelsen i Hongkong

”Våldsammare protester i Hongkong är oroande”

”Vart är allt det här på väg?” frågar sig James Griffith på CNN efter söndagens protester i Hongkong – med eskalerande oroligheter och våld, där grupper av maskerade män misshandlat människor medan polisen väntat i timmar innan man lyft ett finger.

”När våldet nu börjar bli allt vanligare under protesterna finns alltid risken att Kinas regering, som än så länge inte lagt sig i nämnvärt, kommer att börja ingripa”, skriver han.

AP:s Ken Moritsugu skriver i en analys att han ser en ökad risk för det sistnämnda, speciellt efter att demonstranterna nu börjat vända sin vrede från Hongkongs styrande mot Fastlandskina. På söndagen förstörde man bland annat regeringens officiella emblem och kastade ägg på dess byggnader.

Men Ken Moritsugu tror också att ett ingripande från Fastlandskina skulle fördömas internationellt och riskerar att ”jämföras med Kinas dödliga massaker på Himmelska fridens torg 1989 – en händelse som det styrande kommunistpartiet vill att världen glömmer”.

Igår 20:47
Vitklädda och maskerade män överföll demonstranter och vanliga civila under söndagens protester i Hongkong. TT
undefined

Kritiken mot polisen ökar: ”Var var ni egentligen?”

Nu höjs allt fler röster från både demonstranter och lagstiftare i Hongkong mot polisen, som anklagas för att ha tagit lång tid på sig innan man ingripit mot flera blodiga attacker under söndagens protester, skriver The Guardian.

Uppemot 45 demonstranter har förts till sjukhus efter att beväpnade, vitklädda män gått till attack mot dem med batonger och järnrör. Männen misstänks tillhöra inflytelserika brottssyndikat i Hongkong.

”Hongkong har en av världens största polisstyrkor sett till antalet invånare. Var var polisen?”, twittrar lagstiftaren Ray Chan, som stödjer protesterna och som även filmat en av attackerna mot en tunnelbanevagn.

Igår 12:59
Män i vita t-shirts samlades vid en tågstation.  TYRONE SIU / TT NYHETSBYRÅN
undefined

45 till sjukhus – triader misstänks för överfall

Dussintals demonstranter i Hongkong ska ha förts till sjukhus i går efter att beväpnade, vitklädda män gått till attack mot dem, rapporterar AFP.

Männen misstänks tillhöra inflytelserika brottssyndikat i Hongkong, så kallade triader. Bland annat ska filmer på Facebook visa hur demonstranterna flydde från männen som var beväpnade med batonger och järnrör. 45 personer fick föras till sjukhus och minst en är allvarligt skadad.

Polisen anklagas nu för att ha tagit för lång tid på sig innan man ingrep mot den blodiga attacken, rapporterar The Guardian.

Igår 05:40
Läs mer om Demokratirörelsen i Hongkong

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer
Fredrik Sandberg/TT / TT NYHETSBYRÅN
Den svenska kronan

Analys: Svenska kronan når finanskrisnivå i år

Svenska kronan kommer pressas ytterligare under andra halvåret menar analyshuset Capital Economics. Enligt analyshuset kommer kronan försvagas till 11 kronor mot euron i slutet av året, skriver Dagens Industri.

Senast kronan var så svag var 2009, året efter finanskrisen. Riksbanken har hittills förespråkat oväntat positiva utsikter för den svenska ekonomin, men Capital Economics bedömer att Riksbanken snart kommer få ändra sin ståndpunkt då det nu finns flera tecken på att den inhemska efterfrågan i Sverige försvagas.

Ett viktigt tecken är att hushållskonsumtionen för maj var svag, och sjönk från samma månad i fjol med 1,0, vilket är den största nedgången på ett decennium. Enligt Capital Economics är det helt klart att den svenska ekonomin tappat mycket momentum i mitten av året.

Det kommer att vara svårt för beslutsfattare att fortsätta att blunda för detta, menar analyshuset.

Igår 11:51
Martina Holmberg / TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Analytiker: Fortsatt svag krona efter inflationsbesvikelse

Senaste svenska inflationssiffror blev en besvikelse vilket sänker förhoppningarna om en kronförstärkning inom en snar framtid.

Det skriver Nordeas Martin Enlund och Andreas Steno Larsen i ett nyhetsbrev på söndagen, skriver Omni Ekonomi.

”Hösten talar för en svagare krona snarare än en starkare krona”, skriver de.

Vidare tror Handelsbankens seniora ekonom Johan Löf att Riksbanken kan komma att behöva slopa sin planerade räntehöjning i vinter och behålla räntan på minus 0,25 fram till och med 2021.

14 jul
Läs mer om Den svenska kronan