Företagarcoachen - Sofia Hagelin

Sex tips på hur får ditt varumärke att lysa

Dagens konsumenter drivs allt mer av värderingar och det har blivit svårare för varumärken att sopa brister och svagheter under mattan. Idag synas allt: från tillverkningsförhållanden, miljö- och jämställdhetsfrågor till kvalitet, marknadsföring och värderingar. De varumärken som inte håller vad de lovar hamnar snart i onåd. Och ofta går det snabbt utför, eftersom det sprids som blixten digitalt. Och när förtroendet har brustit är det ofta svårt att få kunderna att hitta tillbaka. 

Min erfarenhet är att ju mer transparent och ärligt ett företag är desto mer engagerade och nöjda blir kunderna. Och engagerade kunder ger fler likes, kommentarer och delningar i sociala medier, vilket i sin tur ökar spridningscirklarna av din digitala kommunikation och stärker ditt varumärke.

Cohn & Wolfes globala rapport Authentic Brands visar tydligt att svenska konsumenter har en negativ bild av varumärken. Endast fem procent av respondenterna anser att varumärken är öppna och ärliga. Och hela sex av tio svenskar säger att nivån av ärlighet påverkar deras köpintresse. Ett varumärke som lyckas positionera sig som autentiskt har uppenbarligen mycket att vinna både vad gäller förtroende och ökade intäkter.
Mitt tips är helt enkelt att göra transparens och ett personligt, ärligt tilltal till en konkurrensfördel. Men hur gör man för att vara transparent och hur mycket ska man visa upp? Här kommer mina sex bästa råd.
1. Ge din story mer plats. Varför startade du ditt företag? Vad är det som driver dig? Vilka värderingar tycker du är viktiga? Göm inte det i en "Om oss" sektion längst ner på hemsidan. Utan prata om det hela tiden. I kampanjer. I sociala medier. I bildspråk. Återknyt till ditt "Varför" ofta och i flera sammanhang. Ju mer dedikerad du är till ditt "Varför", desto starkare och ärligare blir konversationen med dina kunder.
2. Berätta hur ni jobbar. Berätta var ni köper in råvarorna, var tillverkningen sker, hur ni tänkte kring val av fabrik, vilka transporter ni använder, Patagonia footprint är ett fantastiskt exempel på hur man kan vara transparent kring sin produktion.
3. Berätta vart ni är på väg. Det här kan verka läskigt, men om du vågar berätta vart ni ska så kan dina kunder hjälpa dig att nå dit. Ett perfekt exempel på detta är mjukvaruföretaget Trello, som publicerar sin egen utvecklingsplan med sin egen mjukvara (så smart!) och låter sina följare rösta för vad de tycker är viktigast inför nästa release och lämna synpunkter på hur Trello utvecklas.
4. Var ärlig. Visa sårbarhet. Människor i dagens digitaliserade och välretuscherade värld är urlessa på välputsade varumärken som framstår som perfekta - gäsp! Istället går konsumenter alltmer igång på ärlighet, vi dras till det mer opolerade, lite skeva och mänskliga. Det är okej att varumärken har brister, så länge som de är ärliga med det. Det är sådan transparens som bygger förtroende och stärker kundrelationen. 

5. Våga berätta om misstag också. Mötte inte er nya produkt era förväntningar när den väl kom från fabriken? Hade ni ett tufft kvartal ekonomiskt? Missade ni en viktig deadline? Berätta även detta för dina följare och låt dem få bli en del av din företagsresa. Och självklart ska du berätta om glädjestunderna också. Är stämningen på företaget på topp? Har ni precis vunnit ett pris eller en ny kund? Det är balansen och ärligheten i vad ni väljer att berätta som är viktig.  

6. Be dina kunder om råd och hjälp. Genom att visa att du uppskattar både bra och mindre bra omdömen tydliggör du att du strävar efter att bli ännu bättre. Vad tycker dina kunder är bra med ditt företag? Och mindre bra? Be dem om lov att använda informationen för att kunna ge dem bättre service. Kunder älskar att bli lyssnade på. Lyhördhet skapar förtroende och lojalitet och inte minst engagemang hos kunderna.  
 
Det viktiga tror jag är att börja att syna den egna verksamheten. Vad finns det för saker att berätta om ditt företag, om teamet och era utmaningar och mera? Genom att starta en dialog kring dessa berättelser och genom att vara transparent mot dina kunder, så bygger du tillit. I vår värld av sociala medier, så kommer förtroende och varumärkeslojalitet att fortsätta växa i betydelse. Det är hög tid att hoppa på transparens-tåget. De företag som tror att detta är en fluga kommer definitivt att hamna på efterkälken.

Toppnyheter

Illustrationsbild.  TT
Coronavirusets spridning

Swedbank: Coronaviruset tynger svensk BNP-tillväxt

Sveriges BNP-tillväxt bromsade in något i fjärde kvartalet – bland annat på grund av en svagare nettoexport, spår Swedbank i ett veckobrev inför den kommande veckans publicering av BNP-siffrorna.

Framåt kommer coronaviruset ”sannolikt att tynga tillväxten något”, spår bankens ekonomer.

BNP-siffrorna för fjärde kvartalet 2019 publiceras på fredag. I veckan publiceras också KI:s konjunkturbarometer.

”Där förväntar vi oss att företagen i större utsträckning har påverkats av förväntningar om följdeffekter av coronaviruset”, skriver makroekonomerna.

2 tim
Människor bär ansiktsmasker framför Duomo di Milano, Milanos gotiska katedral. TT
undefined

Uppgifter: 132 personer har smittats av virus i Italien

Totalt 132 personer har smittats av coronaviruset i Italien, rapporterar den italienska tidningen Corriere della Sera. Enligt tidningen ligger 26 personer inlagda på intensivvårdsavdelning.

Folkhälsomyndigheten i Sverige vill invänta de officiella siffrorna som väntas komma på måndagen, skriver SvD. Då vill man också veta om myndigheterna bedömer att de har kontroll på läget.

– Har de kontroll på den gruppen är det ett väldigt litet problem, oberoende av hur stor gruppen är. Då är det hanterbart, säger statsepidemiolog Anders Tegnell, som menar att risken för stor spridning i Sverige fortfarande är liten.

3 tim
Läs mer om Coronavirusets spridning
Människor på en marknad i Afghanistans huvudstad Kabul. OMAR SOBHANI / TT NYHETSBYRÅN
undefined

”Om vi inte förlåter dem blir det aldrig fred”

Många hinder återstår men enligt många bedömare är den vapenvila som häromdagen inleddes den bästa chansen på mycket länge att nå en bestående fred i Afghanistan.

The Telegraph har besökt regionen där talibanerna först växte fram under 90-talet för att höra hur människorna där ser på ett avtal som skulle kunna innebära att talibanerna åter tar plats i landets regering.

Jordbrukaren Haji Mohammad minns det hårda tiden under det förra talibanstyret, men säger att han skulle välkomna dem tillbaka, om det kunde leda till fred.

– Om jag inte förlåter dem, kan vi aldrig få fred, säger Mohammed.

USA:s president Donald Trump sa tidigare i dag att han är redo att skriva under ett fredsavtal om ett sådant läggs fram.

1 tim
Pojke klättrar ut från sitt hem som skadats i en attack i december 2019.  Rahmat Gul / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Afghaner hoppfulla: ”Gyllene tillfälle för fred”

Under natten till lördagen inleddes den veckolånga nedtrappningen av våldet i Afghanistan som USA och talibanerna kommit överens om, rapporterar AFP.

Det tillfälliga vapenstilleståndet ger civilbefolkningen i landet andrum från det blodiga kriget som enligt FN:s beräkningar kostat mer än 100 000 människoliv under det senaste decenniet.

Flera afghaner har uttryckt en försiktig hoppfullhet på sociala medier. En av dem är privatpersonen Abu Mahmood. ”Det är ett gyllene tillfälle för Afghanistan att skapa fred”, skriver han på Facebook.

Igår 05:28
Läs mer om Krisen i Afghanistan
Morgan Johansson (S). Erik Simander/TT / TT NYHETSBYRÅN
Det utmanade public service

Johansson: SD försöker blanda bort korten

Jimmie Åkessons tweet där han jämför SD:s begäran att kalla SVT:s och SR:s chefer till kulturutskottet med när regeringen 2018 kallade Google och Facebook till ett möte är ”ett desperat och förljuget försök av SD att blanda bort korten”, skriver justitieminister Morgan Johansson (S) på Twitter.

Mötet mellan regeringen och nätjättarna handlade om att kräva att de snabbare tar bort hatiskt och extremistiskt innehåll från sina plattformar, vilket Johansson trycker på i sin tweet och skriver att det SD vill göra är något helt annat:

”Så gör man i diktaturer. Inte i Sverige”, skriver ministern.

Även Patrik Oksanen, liberal försvarsdebattör, kritiserar SD-ledaren på Twitter:

”Åkesson relativiserar terrorpropaganda och extremism”, skriver han.

3 tim
Isabella Lövin, Stefan Löfven och Jimmie Åkesson. Janerik Henriksson/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Åkesson: Som när S kallade upp Facebook och Google

SD-ledaren Jimmie Åkesson jämför att SD vill kalla SVT:s och SR:s chefer till kulturutskottet med när regeringen 2018 kallade Google och Facebook till ett möte. Då handlade det om att kräva att de snabbare tar bort hatiskt och extremistiskt innehåll från sina plattformar.

”Sverige är fantastiskt”, skriver Åkesson intill en bild med skärmdumpar från de båda nyheterna och texten ”It’s ok when we do it...”

Åkessons liknelse har fått mothugg av flera användare på Twitter. ”Grovt vilseledande utspel”, skriver Mikael Dambergs pressekreterare Pär Strängberg. Han poängterar att EU och Sverige har löpande kontrakt med sociala plattformar för att få bort videor med terrorism, jihadism och högerextremism.

3 tim
Läs mer om Det utmanade public service

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer