Företagarcoachen - Sofia Hagelin

Sex tips på hur får ditt varumärke att lysa

Dagens konsumenter drivs allt mer av värderingar och det har blivit svårare för varumärken att sopa brister och svagheter under mattan. Idag synas allt: från tillverkningsförhållanden, miljö- och jämställdhetsfrågor till kvalitet, marknadsföring och värderingar. De varumärken som inte håller vad de lovar hamnar snart i onåd. Och ofta går det snabbt utför, eftersom det sprids som blixten digitalt. Och när förtroendet har brustit är det ofta svårt att få kunderna att hitta tillbaka. 

Min erfarenhet är att ju mer transparent och ärligt ett företag är desto mer engagerade och nöjda blir kunderna. Och engagerade kunder ger fler likes, kommentarer och delningar i sociala medier, vilket i sin tur ökar spridningscirklarna av din digitala kommunikation och stärker ditt varumärke.

Cohn & Wolfes globala rapport Authentic Brands visar tydligt att svenska konsumenter har en negativ bild av varumärken. Endast fem procent av respondenterna anser att varumärken är öppna och ärliga. Och hela sex av tio svenskar säger att nivån av ärlighet påverkar deras köpintresse. Ett varumärke som lyckas positionera sig som autentiskt har uppenbarligen mycket att vinna både vad gäller förtroende och ökade intäkter.

Mitt tips är helt enkelt att göra transparens och ett personligt, ärligt tilltal till en konkurrensfördel. Men hur gör man för att vara transparent och hur mycket ska man visa upp? Här kommer mina sex bästa råd.

1. Ge din story mer plats. Varför startade du ditt företag? Vad är det som driver dig? Vilka värderingar tycker du är viktiga? Göm inte det i en "Om oss" sektion längst ner på hemsidan. Utan prata om det hela tiden. I kampanjer. I sociala medier. I bildspråk. Återknyt till ditt "Varför" ofta och i flera sammanhang. Ju mer dedikerad du är till ditt "Varför", desto starkare och ärligare blir konversationen med dina kunder.

2. Berätta hur ni jobbar. Berätta var ni köper in råvarorna, var tillverkningen sker, hur ni tänkte kring val av fabrik, vilka transporter ni använder, Patagonia footprint är ett fantastiskt exempel på hur man kan vara transparent kring sin produktion.

3. Berätta vart ni är på väg. Det här kan verka läskigt, men om du vågar berätta vart ni ska så kan dina kunder hjälpa dig att nå dit. Ett perfekt exempel på detta är mjukvaruföretaget Trello, som publicerar sin egen utvecklingsplan med sin egen mjukvara (så smart!) och låter sina följare rösta för vad de tycker är viktigast inför nästa release och lämna synpunkter på hur Trello utvecklas.

4. Var ärlig. Visa sårbarhet. Människor i dagens digitaliserade och välretuscherade värld är urlessa på välputsade varumärken som framstår som perfekta - gäsp! Istället går konsumenter alltmer igång på ärlighet, vi dras till det mer opolerade, lite skeva och mänskliga. Det är okej att varumärken har brister, så länge som de är ärliga med det. Det är sådan transparens som bygger förtroende och stärker kundrelationen. 

5. Våga berätta om misstag också. Mötte inte er nya produkt era förväntningar när den väl kom från fabriken? Hade ni ett tufft kvartal ekonomiskt? Missade ni en viktig deadline? Berätta även detta för dina följare och låt dem få bli en del av din företagsresa. Och självklart ska du berätta om glädjestunderna också. Är stämningen på företaget på topp? Har ni precis vunnit ett pris eller en ny kund? Det är balansen och ärligheten i vad ni väljer att berätta som är viktig.  

6. Be dina kunder om råd och hjälp. Genom att visa att du uppskattar både bra och mindre bra omdömen tydliggör du att du strävar efter att bli ännu bättre. Vad tycker dina kunder är bra med ditt företag? Och mindre bra? Be dem om lov att använda informationen för att kunna ge dem bättre service. Kunder älskar att bli lyssnade på. Lyhördhet skapar förtroende och lojalitet och inte minst engagemang hos kunderna.  
 
Det viktiga tror jag är att börja att syna den egna verksamheten. Vad finns det för saker att berätta om ditt företag, om teamet och era utmaningar och mera? Genom att starta en dialog kring dessa berättelser och genom att vara transparent mot dina kunder, så bygger du tillit. I vår värld av sociala medier, så kommer förtroende och varumärkeslojalitet att fortsätta växa i betydelse. Det är hög tid att hoppa på transparens-tåget. De företag som tror att detta är en fluga kommer definitivt att hamna på efterkälken.

Toppnyheter

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer