SAS vd Rickard Gustafson, till vänster. Johan Nilsson/TT / TT NYHETSBYRÅN
Flygbranschen och miljön

SAS och Norwegian vill höja priserna för klimatets skull

Flera flygplatser i Danmark och SAS och Norwegian har skickat ett förslag till danska politiker om att en ny klimatavgift ska införas, skriver TT.

Bakgrunden är att branschgruppen Dansk Luftfart inte vill ha flygskatter likt de som finns i Norge och Sverige. Via klimatavgifterna hoppas de få in 250–300 danska miljoner kronor per år till en ny fond. Det motsvarar upp emot drygt 434 miljoner svenska kronor.

För resenärerna blir biljetterna i sådana fall 31 svenska kronor dyrare. Pengarna i fonden ska gå till gröna lösningar för flyget, skriver TT.

– Vi tar nu tillsammans ett stort och viktigt steg i rätt riktning och ser fram emot att fortsätta och utveckla samarbeten med politiker, branschaktörer, forskare och myndigheter, säger Simon Pauch Hansen, koncerndirektör på SAS, på bolagets hemsida.

Fakta: Flygets klimatpåverkan

Den politiskt omstridda svenska flygskatten som infördes av den rödgröna regeringen våren 2018 är avståndsbaserad och gäller både inrikes- och utrikesresor. Skattesatsen är 61, 255 eller 408 kronor per passagerare, beroende på vilket land man flyger till.

I Sverige infördes flygskatten den 1 april 2018. För flygresor inom Sverige och EES-området (EU-länderna, Island Liechtenstein och Norge samt Schweiz) är skatten 60 kronor. För resor till platser utanför är Europa är den upp till 400 kronor per resa beroende på avståndet.

Danmark hade från 1970-talet till 2005 en flygskatt om 75 kronor per passagerare, som man beslutade att ta bort 2005. Skatten var dock inte ämnad för att klimatkompensera, utan flygresor sågs som lyxkonsumtion.

Källor: Naturvårdsverket, Skatteverket, TT

Läs också

Toppnyheter

Välj organisation

Få nyheter från den organisation du väljer